Miközben Dél-Amerikában már javában zajlik az idei Dakar-rali (ezt a bevezetőt egy hosszabb kómából felébresztett benzingőzös megszállott nehezen tudná értelmezni, de most lépjünk túl rajta), méltatlanul kevés szó esik arról, hogy a Dakar kivonulása dacára azért Afrikában is porzik a sivatag, éppenséggel a klasszikus útvonalon; mi több, magyar sikerektől hangos a fekete kontinens.
Szerencsére a 2010-es Africa Eco Race-ről első kézből tudhatjuk meg a híreket, mert ezeket maga a Qualisport csapata szállítja. Ez történt az elmúlt hét végén is, így értesülhettünk róla, hogy a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezetőszerelő alkotta trió a kamionosok mezőnyében a második legjobb időt érte el a sárga Scaniával, és a vasárnapi pihenőnap előtt növelte előnyét az összetett élen.
Megtudhattuk, hogy a dunaszentbenedeki kamionos egység Marokkóban a Mrhimina és az Afrika Monte-Carlójaként is emlegetett Agadir közötti 300 kilométernyi szelektív és 351 km-es összekötő szakaszon 4 óra 2 perc 57 másodperc alatt teljesítette a napi penzumot, az összetettben 22 perc 50 másodperccel lépett meg a portugál Elisabete Jacintótól (igen, ő egy hölgy!), a mostani szakaszgyőztes belga Noel Essers pedig igencsak lemaradva, 1 óra 17 perc 31 másodperces hátránnyal áll a harmadik helyen. A csapat hírleveléből a ralisport ínyencei többek között még arról is értesülhettek, hogy honfitársainknak sajnos akadt egy „lassú defektje”, emiatt Tóth Tamásnak menet közben négyszer is használnia kellett a fedélzeti kerékfújó rendszert.
A kilométerek, órák, percek, másodpercek és az érdekességek tengerében azonban egy apró tény mégiscsak elsikkadt: nevezetesen az, hogy a kamionosok kategóriájában bizony csupán ez a három egység hadakozik egymással. De a rajtnál is csak négyen sorakoztak fel, tizenhat autó és öt motor mellett; s ez a számsor kíméletlenül a helyére teszi a viadalt. Azzal együtt, hogy Portugáliából 6500 kilométert letudva eljutni Dakarba nem éppen egyszerű feladat.
Amikor a jogtulajdonos francia A. S. O. a Dakar-ralit az állítólagos terrorfenyegetettség miatt átköltöztette Dél-Amerikába, néhány megszállott – első helyen a korábbi Dakar-győztes, majd versenyigazgató Hubert Auriolt kell említeni – elhatározta, hogy továbbviszi a hagyományokat, ám csak az sült ki belőle, ami. Az A. S. O. nem nézte jó szemmel a kezdeményezést, ott tett keresztbe a renegátoknak, ahol tudott, s az Africa Eco Race-en idén is csak egy húzónév akad: a Dakaron kétségkívül legendává nemesült, 1999-ben és 2000-ben is diadalmaskodó, a Buggyjával már akkor is különcnek számító Jean-Louis Schlesser.
De ha tartják a tempót, s főleg, ha jó lesz a píárjuk, még Kovácsék is bekerülhetnek a halhatatlanok közé.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban