Mária oltalma alatt

Huszonhat kortárs művész műveiből rendezett kiállítást a Forrás Galéria. A festmények, grafikák, szobrok alkotói a Boldogasszony-kép újraértelmezésére, személyes hangú interpretálására vállalkoztak. A tárlathoz kötődve kétnapos szimpóziumot rendeztek, a művek a zárás után a Kárpát-medence hét országában, húsz helyszínen kerülnek közönség elé.

P. Szabó Ernő
2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy a világ, sok az ország, de csak egy a tulajdonom belőlük: Magyarország. Az oltalmam alatt vagytok, másképpen kell gondoskodnom rólatok… a világ végezetéig. – Mária Natália nővér, a XX. század nagy magyar misztikusa hallotta látomásai során ezt a kinyilatkoztatást. Ő volt az, aki a Világ Győzelmes Királynőjének tiszteletét elindította, s szorgalmazta egy engesztelő rend létrehozását és működtetését. A rend létre is jött, s a nyolcvanas évektől az engesztelő mozgalom is újra megélénkült, és egyre szélesebb körben gyűjti maga köré híveit.
Akár az Újszülött bemutatása a templomban című kép alkotója, Szabó Ákos, akár a Csíksomlyói Madonna alakja által ihletett művet kiállító Jankovics Marcell, Somogyi Győző, Szinte Gábor, akár a Nagy Lajos király által adományozott máriazelli kegykép motívumát újraértelmező Szemadám György, Molnár Kálmán munkásságát tekintjük, nem a téma iránt hirtelen fellángolt érdeklődésről van szó. Sokkal inkább jelen és tradíció, a hit és a művészet, a szakrális és a profán közötti kapcsolatok folyamatos kutatásáról. Nem más a helyzet Gyulai Líviusznál sem, akinek archaizáló metszete egyenes folytatása azoknak a műveknek, amelyekkel Erdélyi Zsuzsanna Hegyet hágék, lőtőt lépék című népi imádsággyűjteményét kísérte a hetvenes évek közepén.
Ablakomon Boldogasszony – mondja ennek a könyvnek az egyik szereplője, Löjczi Katalin, aki egyik gyerekét Oroszországban veszítette el, 1946-ban – talán abban a hadifogolytáborban halt meg, amelyben a német Kurt Reuber is, 1944-ben. Az egyik legdrámaibb Mária-ábrázolás fűződik a német katona nevéhez, a Sztálingrádi Madonna, amelyet 1942 karácsonyán rajzolt társai részére, s amely mára a berlini Kaiser Wilhelm emléktemplomban hirdeti a megbékélés gondolatát. Az is 1942-ben történt, hogy Mária Natália nővér jegyzetei eljutottak XII. Pius pápához, aki hivatalosan is megadta Szűz Máriának a Világ Győzelmes Királynője címet.
Egyszerre egyetemes és magyar, időtlen és a leginkább időszerű mindaz, ami Mária alakjában megtestesül – jelzik a fenti összefüggések, ahogyan az is, hogy Szent Istvánunk után félezer évvel János Kázmér lengyel király is felajánlotta országát Máriának. Csakhogy amíg a lengyeleknél a Czenstochowai Madonna képe a Szolidaritás szimbólumává vált, s valóban része volt a diktatúra fölötti győzelemben, nálunk igencsak elhalványodott. Ez azonban még fontosabbá teszi az olyan vállalkozásokat, amelyek e kép újrarajzolására, újraszínezésére vállalkoznak, mint a Boldogasszony című kiállítás, amely valóban a legkülönbözőbb szempontú megközelítéseket prezentálja. Vannak művek, amelyek a magyar őshit és a kereszténység közötti kapcsolatokra utalnak (Győrfi Sándor, Rádóczy Gyarmathy Gábor, Sulyok Gabriella), mások épp ellenkezőleg, az általános emberit mutatják meg Mária alakjában (B. Rauino Mária, Lajta Gábor), szerepel mű, amely a korona felajánlását ábrázolja (Tóth-Kovács József), és olyan is, amely a Trianonnal szétrobbantott ország körvonalait sejteti Mária ruharedőiben (Mara Kinga). A munkák egy része Mária életének mozzanatait, helyszíneit idézi (Nagy Gábor, Párkányi Raab Péter, Nádas Alexandra), mások (Incze Mózes, Kárpáti Tamás, Péterfy László) az Angyal, az Angyalhír, a Boldogasszony időtlen szépségét dicsérik. Szerepel oltárképterv a washingtoni nemzetek temploma magyar kápolnájába (Bráda Tibor), és szerepel olyan kép, amelyet a városok közterein máig megőrződött Mária-oszlopok alakjai inspiráltak (Papageorgiu Andrea). Orosz István az Ómagyar Mária-siralom „uos cegei” és a Kalász András-keresztjével nemcsak Mária országának rég-, sokkal inkább közelmúltbeli fájdalmairól beszél, de épp ezért lehet jelen idejű mindaz, ami Kőnig Róbert nagyméretű, archaikus hangulatú fametszetén – a háttér apokaliptikus víziója és az előtérben ülő, a hagyomány szerint az Istenanyáról az első ábrázolást készítő Szent Lukács között – a kitárt karú, védelmet kínáló Boldogaszszony alakjában sűrűsödik.
(Boldogasszony, Forrás Galéria, március 20-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.