Cecilia Bartoli mint kasztrált

Ókovács Szilveszter
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tud egy posztmodern pincezugszínház se akkora kavarodást okozni a nemek természetes rendjében (értsd: férfi és nő), mint a preklasszikus opera. Alténekes szólaltatja meg a férfiszerepet, amelyet anno kasztráltra komponáltatott, de a figura majd nőnek öltözik a darab derekán… E káoszhoz képest szimpla dupla csavar, hogy korunk ünnepelt mezzója, Cecilia Bartoli lemezt készít a kasztráltak operai repertoárjának – rejtély, miért éppen Sacrificium címmel.
Az előbb nem valami alternatív senki, hanem a műfaji alapzseni, Monteverdi egyik szólamát írtam körül a nemijelleg-fioritúrával. Miközben Poppea életére tör Drusilla ruhájában, Ottone alakítója aligha tudja, fiú-e vagy lány (pedig „természetes” féltékenység hajtja). Hogy mit hitt a lemez filmváltozatában Bartoli kisasszony, szintén érdekes volna, ám nem derül ki. A hangsúly minden szépészeti igyekezet dacára a néhai kasztráltak bravúrjain pihen: ha el tudták énekelni ezt az áriasort kétoktávnyi ugrásokkal, ilyen tempóban, tán nem is emberek voltak. Ha pedig nem így, ahogy most a füstölő húrokról hírhedt Il Giardino Armonico kamarazenekar diktálja, akkor pláne kopoltyúik nőttek, hisz a frázisokat egy levegőre bírni úgy még lehetetlenebb.
E barbár cselekedet, a pubertáskori herekimetszés, melyet szegény szülők leginkább ugyancsak toprongyos késélezőkkel végeztettek, nyugton hagyta a gége porcait, a gyermeki szoprán vagy alt meg nem tört, míg a hormonok hatalmas mellkas és gyöngyhalásztüdő (valamint az általános testi erő) növesztésében tobzódták ki magukat. Így egy hosszú percig is tartott a zenei mondat, ékítmények, trillák pedig a fürge és filigrán hangszervek okán akárhányszor díszíthették a dallamvonalat. Extravagáns jelmezekben, a mait előlegező sztárstábtól körülrajzva vonult a primo uomo, aki pedig csak nyomokban volt férfi – teljes szőrzettelenséggel és nemzőképtelenséggel, ám viszonylagosan maradandó nemi aktivitással. Magánéletükről a bulvársajtó hazudta, amit kellett a „bármit híreszteljenek, csak rólam” jegyében. (Gábor Zsazsa, lám, csak epigon.)
Ezer szerencsétlen gyermekből egy lett hangszalagvirtuózzá, némelyek múzsákká, korszakos művészekké. Ha nem inspirál Händelig, Mozartig sokakat Caffarelli, Farinelli, Porporino vagy – igen, igen! – Metastasio érzékenysége és tudása, ma például egy projekttel kevesebb lenne Cecilia Bartoli barokk alámerüléseiből.
A zsabós-útiköpenyes lovagnak maszkírozott énekesnő profin playbackel. Föl-le viharoz a Caserta-palotában, mindig a zenekari teremben köt ki, három-négy különböző, gyorsra vágott kameraszögből látjuk. Hiába keresem, Olivier Simonnet részéről más truvájt nemigen találok: tisztességes rendezői munka, a kreativitás terhétől agyon nem sújtott. Bartoli pedig csicsereg, mint minden first recording lemezén: ragyogó szopránfutamok – köztük a harmincütemes koloratúr-nagyfrázis, amely alatt légszomjunk támad –, túlmellezett, korsóba énekelt mélyregiszter (mentsvára most a fix nadrágszerep). És néhány stabil, lepányvázott magasság az egyik Porpora-áriában – suttogó szépség a sok megszokott, bartolis dúvadkodás között.
Mégis: az ártatlan, javarészt elvérzett gyermekek miatt képtelenség „szent gyönyörűséget” látni e heréltvilágba. Ahol a kényszerdopping az úr, ott az éneklés bizarr sport, amely előbbre nem való egyetlen életünknél. Evviva il coltellino! – ordította a kasztráltak kunsztjaitól megrészegült zsöllye. Valóban éljen a herélő kiskés? Sacrificium? Miközben ezeknek semmi se szent?
(Sacrificium – Decca DVD 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.