Hitelpolitikai önállóság négy lépésben

Róna Péter
2010. 04. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi írásomban (Típushiba, avagy miért nem termelünk többet?, Magyar Nemzet, április 8.) felvázoltam a rendszerváltást követő inflációs hullám félreértelmezésének és helytelen kezelésének máig is fennálló következményeit. Az MNB felfogásában már akkor kialakult az a nézet, amely szerint az intézmény küldetése kimerül az árstabilitás elérésében és fenntartásában, függetlenül a bevetett eszközök hatásától a pénzügyi rendszer biztonságos és hatékony működésére. A nézet szerint a „biztonságos és hatékony működés” fogalma nem a pénzügyi rendszer a nemzetgazdaságban betöltött konstruktív szerepkörének biztosítása a jegybanktörvényben tételesen felsorolt eszközök alkalmazásával, hanem a vészhelyzet kialakulását elhárító beavatkozásra való felhatalmazás. Ennek megfelelően – a közgazdász-társadalom, a bankok és a nagytőke általános helyeslésének segítségével – az MNB sikeresen áthárította a teljes felelősséget a nemzetgazdaság állapotának alakulásáért a kormányra. Szintén ennek a nézetnek megfelelően az MNB nem érzi magát felelősnek a hitelállomány, a forrás- és a hitelszerkezet alakulásáért – például nem szólt és nem tett semmit a devizahitel-állomány robbanásszerű növekedésével szemben –, azt nem is követi, nincs árfolyamcélja és nem tartja szükségesnek az árfolyam-politika megfogalmazását, annak ellenére, hogy azt a jegybanktörvény alapfeladatként előírja. Olyanynyira nem, hogy – mint ahogy Surányi György kimutatta – vészesen alábecsülte a devizatartalékok szükséges mennyiségét.
Az MNB mindkét kérdésben eltér az Európai Jegybank elméletétől és gyakorlatától. Az utóbbi monetáris politikája kifejezetten két nagy pillérre, a kamat-, illetve a hitelpolitikára épül, az árfolyam kérdése pedig rendszeresen része az euróövezet versenyképességére vonatkozó elemzésnek. Az MNB nem tartja feladatának annak az általános pénzügyi szerkezetnek – tehát a kamatpolitika, a hitelpolitika és az árfolyam-politika összehangolt együttesének – a folyamatos kialakítását, amelyre a nemzetgazdaság egészséges működésének szüksége lenne. Szerinte küldetése kimerül az infláció elűzésére tett kísérletekben, és legyen az infláció bármilyen eredetű vagy természetű, a gyógyír a magas kamatban megtestesült szigor.

A hitelpolitika feletti ellenőrzés visszaszerzéséhez szükséges első lépés a nemzetgazdaság kimentése a devizahitelek alól. Elterjedt egy nézet, miszerint a forint- és a devizahitelek közötti átjárás akadálymentes (lásd Surányi György januárban megjelent írását), ezért az MNB nem tehet semmit az utóbbi korlátozásának érdekében. Ez persze nem igaz, de még ha igaz is lenne, a megoldás egyszerű: el kell rendelni, hogy jelzálogot magyar ingatlanra csak forinthitel esetében lehessen bejegyezni.
A második lépés a Bajnai-kormány által meghozott banki illemkódex helyettesítése egy olyan törvénnyel, amely kizárja az egyoldalú szerződésmódosítás lehetőségét, azaz véget vet a jegybanktörvényben felsorolt monetáris eszközök semlegesítésének. Az illemkódex ugyanis azzal, hogy az eszközök bevetésének költségkövetkezményeit – mint például a kötelező tartalékok módosítását – átterheli az adósra, jelentősen tompítja a jegybanktörvény negyedik paragrafusában felsorolt monetáris eszközök szinte mindegyikének hatását a bankok hitelpolitikájára.
A harmadik lépés a nemzetgazdaság átnyergeltetése a devizahitelekből forinthitelekbe, mégpedig úgy, hogy az ezzel járó költségeket/veszteségeket a bankok viseljék. Itt persze biztosra vehető a bankok ellenállása. De az egyoldalú szerződésmódosítás beszüntetésével az MNB kikényszerítheti a váltást, mert olyan drágává és veszteségessé teheti a devizahitelezést a bankok számára, amennyire akarja.
A negyedik lépés – miután megszabadultunk a devizahitelektől – az eszközök finanszírozási költségeinek és a forint árfolyamának rendbehozatala. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a forint reálkamatszintjét köszönő viszonyba kell hozni a versenytársak – Csehország vagy Lengyelország – reálkamatszintjével ellentétben a jelenlegi kétszeresnél is nagyobb hátránnyal. Itt nemcsak az alapkamat csökkentéséről (a jelenlegi körülmények között a jegybanki alapkamatnak már három százalék közelében kellene lennie), hanem a bankok forrásköltségeinek csökkentéséről van szó, amit az MNB törvénybe foglalt eszközeinek, tehát a jegybanki hitelnyújtás, a nyíltpiaci, viszszavásárlási és leszámítolási műveletek hatékonyabb alkalmazásával lehet megvalósítani. Ezzel párhuzamban a kamat és a díjak árképzésének rendszeres ellenőrzését intézményesíteni kell. Ha egy adott szolgáltatás magyarországi díja meghaladja az azonos szolgáltatásért felszámolt díjat az anyabank országában, felmerül az erőfölénnyel való visszaélés vélelme. Ha a bank a különbözetet nem tudja alátámasztani, a bankot a versenytörvényben előírtak szerint kellene büntetni.

Mindez a forint árfolyamának gyengülését, a gyengülés pedig egyrészt a devizában felvett államadósság forintban mért összegét növelné, másrészt az infláció egyszeri felerősödését okozná. De a forint jelenlegi súlyos túlértékelését mi sem bizonyítja ékesebben, mint az MNB saját számítása. 2003 óta, amikor az MNB a forint árfolyamsáv-közepét, tehát a forint egyensúlyi szintjét 283 forint/euróban állapította meg, a kumulatív magyar infláció 31 százalékkal haladta meg az euróövezet átlagos inflációját. A forint jelenlegi egyensúlyi szintje tehát, ceteris paribus, 283 forintnál 31 százalékkal gyengébb. Az ennél jóval erősebb jelenlegi 265 forintos szint értelemszerűen a nemzetgazdaság versenyképességének súlyos csorbulását okozza.
Az infláció a gyengébb forint miatt megnövő importárakon keresztül jelentkezne. De az importárak emelkedése a honi termelés talpra állásának, a versenyképesség visszaállításának előfeltétele. A magasabb importárak okozta inflációt pedig mérsékelni lehet az áfa és a jövedéki adó csökkentésével anélkül, hogy az bevételkiesést okozna a költségvetésnek. A nemzetgazdaság megerősödése előbb-utóbb a forint visszaerősödését és a külső eladósodás arányának csökkenését valószínűsítené. Ezért a devizában felvett államadósság forintban mért összegének ideiglenes emelkedésével nem kell foglalkozni.

Kétségtelen, hogy a fentiekben leírt folyamat csak óvatos, türelmes, de következetes lépésekkel valósítható meg. További alapfeltétel a költségvetési szigor megingathatatlan betartása. A monetáris politika rendbehozatalát nem előzheti meg a már megszellőztetett adócsökkentések bevezetése, mert a monetáris politika kiigazításához most elengedhetetlen feltétel a költségvetés bevételeinek biztonsága. Ugyanakkor az idő szorít. Ha a monetáris szigor nem lazul a fentiekben foglaltak szerint, és a gazdaság, ezen belül a foglalkoztatottság nem lép a növekedés pályájára még idén, a költségvetés ismét sérülékennyé válik. Szintén kérdés, hogy a világgazdaság jelenlegi stabilizációja mennyire bizonyul tartósnak, mennyire maradnak befogadók a nemzetközi hitelpiacok. De nincs hová hátrálnunk. A nemzetgazdaság további zsugorodása beláthatatlan következményekkel járna.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.