Prózai okok

György Zsombor
2010. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két kakastoll, mérgeszöld, lobogó, ércesen villogó a verőfényben, a szigorúság jelképe. Két töltött puska a vállon, fényes závárzattal, benne a hirtelen halál. Két csendőr, ki keményen lépked. Egy-kettő, egy-kettő. „Nem ellenszenves, jól öltözött, ösztövér” öregurat kísérnek Kosztolányi Dezső Dráma című tárcájában, „orra nyergén aranycsíptető”. Vajon mit művelhetett? – töpreng a szerző, arra jutván, alighanem „méreggel emésztett el valakit” az illető.
Szegedy-Maszák Mihály irodalomtörténész Kemény Zsigmond, Ottlik Géza és Márai Sándor monográfiája után az idei könyvhétre Kosztolányi életművét bemutató kötettel állt elő. Ez a vállalkozás persze, dacára a majd 550 oldalas terjedelemnek, sosem hozhat teljes sikert, a kutató maga vallja be szerényen, hogy utólag nagyon is vitathatónak fog bizonyulni mindaz, amit papírra vetett. Hiszen Kosztolányiról mindent leírni úgysem lehet, s különben is „a történelem nem áll meg, a múltról alkotott kép nem állandósítható”. Szegedy-Maszák jobbára mellőzi az életrajzi elemek hosszas taglalását, a vers és próza világából akkor tekint ki a közegre, amikor ez feltétlen szükséges. Apropó vers és próza! Talán nincs gyermek, ki előbbivel ne próbálkozott volna, s bizony, az ifjúkori naivitás korántsem feltétlen akadálya az értékes mű születésének. A jó prózáról ellenben – legyen az akár a zsurnalizmushoz húzó publicisztika vagy tárca – joggal gondoljuk, hogy érettséget, nagyobb tapasztalatot kíván. A monográfiában többször visszaköszön a kérdés, Kosztolányinak versei vagy elbeszélései a jelentősebbek-e – noha a költő erre maga válaszolt 1918-ban, mondván, „földünk, égaljunk, vérmérsékletünk arra rendelt bennünket, magyarokat, hogy elsősorban a lírában alkossunk nagyot”. De akadnak más prózai okok is – lám, feltűnik az életrajzi elem –, Szegedy-Maszák Mihály ugyanis megkockáztatja a feltevést, Kosztolányit a puszta megélhetés késztette, hogy a „cikkek robotja” legyen. Jóllehet cikkei fontosabb részeit előbb versben írta meg, majd lereszelte a ritmust – vallotta tréfásan magáról.
Prózát és lírát, irodalmat és újságírást szembeállítani ily módon azonban talán mégsem helyes. Az ellentétet hangsúlyozni csupán akkor érdemes, ha a szétaprózódás az alkotás rovására megy. De Illyés Gyula nyomán a monográfiában azt olvashatjuk, Kosztolányinak minden nehézség mellett sikerült megőriznie írói mivoltát, sőt később maga vallott a próza és a vers művészi egyenrangúsága mellett. És még csak ezután következett az Aranysárkány, a Pacsirta, az Édes Anna, a Nero, a véres költő – melyek jellemző módon előbb láttak napvilágot folytatásokban a Pesti Hírlap hasábjain, mint önálló kötetben.
Szegedy-Maszák Mihály hatalmas tudásanyagot gyűjtött össze, alighanem jóval testesebb kötetet is megtöltött volna, ha nem lenne tisztában a túlírás veszélyeivel. Objektív, inkább összehasonlít, az ítéleteket pedig Babitsra, Németh Lászlóra, Sőtér Istvánra vagy akár Esterházy Péterre bízza. Nem nagyít fel, nem kicsinyít, s csak annyit vall be: Kosztolányi alkatilag közel áll hozzá, ezért igyekezett most őróla könyvet írni.
S mi történt a meglepetésekért rajongó Kosztolányi Dezső ösztövér öregurával? „Sarkon fordult, s igen közönyösen és magától értetődően benyitott egy szemüveges boltba.” A csendőrök meg tovább-baktattak, egy-kettő, egy-kettő.
(Szegedy-Maszák Mihály: Kosztolányi Dezső. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2010. Ára: 3900 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.