Híres „orficsekek” és tivornyák Pesten

O L V A S Ó<br /><br />Szívélyes jó barátja Surányi j Andrásnak a főváros belső része, mondhatnánk, kedves ivócimborája, akivel szeret együtt elmélázni, révedezni. Ezek a közös „beszélgetések” adják az alapját a Fekete Sas Kiadó gondozásában tavaly megszületett A pesti Broadway című kötetnek.

Makrai Sonja
2010. 07. 26. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest kulturális forgatagának szíve, a Terézváros tengelye, azaz a Király utca, a Nagymező utca és a Teréz körút vonzáskörzete egykoron földutak szegélyezte vályogházakból állt. Aztán jött az 1867-es kiegyezés, és a szépreményű kerület is a fejlődés útjára lépett. A kor politikusai, pénzemberei meg is látták benne a korlátlan kereseti lehetőséget: már ekkor virágozni kezdett az ingatlanpanama, ha csupán a Sugár úti palotaépítkezésekre gondolunk, majd feltűnt a porondon Karl Singer, magyarosított nevén Somossy Károly, a mulatóvilág spritius lectora, aki felismerve a polgárosodó réteg elvárásait, elkezdte kiépíteni a pesti Broadwayt. Budapest így nemcsak az intellektuális szórakozást kiszolgáló irodalmi kávéházai miatt, hanem orfeumai, mulatói, zengerájai és varietéi miatt is közkedvelt lett nemcsak a magyar nagyurak, de az európai polgárság körében is.
Az Andrássy utat is átszelő Broadway hosszú évtizedekig Budapest saját brandje volt, amelyet az ötvenes évek rezsimje tönkrevert. A rendszerváltást követően a kényszeres feledésbe merült igazi terézvárosi hangulat feltámasztása lett a kerületi vezetés célja is – vajmi kevés sikerrel vitték véghez tervüket.
Surányi j András korrajza, A pesti Broadway a terézvárosi mulatónegyed történetét meséli el, olyanformán, ahogy csak egy igazi lokálpatrióta teheti. A régmúlttól egészen a jelenig sorra veszi az öszszes híres épület sorsát, felidézve azokat is, amelyeket ma már csak a fotográfiák őriznek. És nem riad meg attól sem, hogy szembesítsen azzal, mára mivé is lettek ezek a helyek, vagy hogy feltegye a kérdést, sikerült-e a pesti Broadwaynek visszanyerni régi ragyogását, vagy csak halovány mása a vigalmi negyed boldog békeidőbeli eredetijének. Surányi sorra veszi a nagy hírű „orficsekeket”, éjszakai tivornyahelyeket: a Somossy Orfeumot, a Királyi Színházat, a Tátra mulatót, a Komédia Kabarét, a Télikertet. És hosszan elidőzik a nagy színészeknél, a mulatótulajdonosoknál, kabaréíróknál: részletes képet fest arról, hogyan nyűgözte le Wabitsch Lujza, a Télikert tulajdonosa francia mintára épülő műintézetével a publikumot, hogy milyen is volt Eggerth Márta, az elfeledett magyar Broadway-sztár, hogyan is bábáskodott Rott Sándor, a Folies Caprice egykori igazgatója a magyar varieté megszületésénél.
Surányi j András könyve igazi gyöngyszem, írója szívén viseli a kerület legendáriumát, töretlenül munkálkodik azon, hogy az egykori pesti Broadway ne merüljön feledésbe. Az információkat humoros anekdoták lazítják fel, de a könyv nagy erénye a hatalmas mennyiségű kép- és dokumentumanyag: korabeli képeslapok reprodukciói, látványtervek, plakátok, röpcédulák vagy autogrammal ellátott fotográfiák például Fedák Sáritól, Somogyi Nusitól vagy éppenséggel Lehár Ferenctől.
(Surányi j András: A pesti Broadway/Bródvéj. Fekete Sas Kiadó, 2009, Budapest, 3500 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.