Cirkusz után száguldanak hozzánk

Nagyobb cirkusz közepette nem is futhatnának be a pilóták a Hungaroringre, de azért a hockenheimi visszhangos Ferrari-botrány előtt is bőven adódtak témák a Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság idei szezonjában. A jubileumi, 25. Magyar Nagydíj pénteki rajtja előtt visszatekintünk az év legfontosabb történéseire.

2010. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megreformálták a pontrendszert, betiltották a tankolást, a Toyota kiszállt, miként a BMW is, de utóbbi helyett a Sauber nekivághatott az idénynek, a tavaly az egyéni és a konstruktőri vb-címet is besöprő Brawn Mercedesszé vedlett át, Kimi Räikkönen elment ralizni, ugyanakkor tizenöt év után malajziai licenccel visszatért a Lotus, újoncként pedig itt a Virgin és a Hispania. Ám ezek a változások mind elsikkadtak amellett, hogy a száguldó cirkusz porondjáról 2006-ban lelépett Michael Schumacher 41 esztendősen újra nekidurálta magát. A hétszeres világbajnok hároméves szerződést kötött a Mercedesszel, és azt illetően, hogy vajon ott tudja-e folytatni, ahol abbahagyta – 2006-ban másodikként zárta vb-t –, visszafogott optimizmussal nyilatkozott. Azt persze sietett leszögezni, hogy a maga részéről természetesen nyerni szeretne.
Érdemes felidézni, hogy a szezonkezdés előtt a fogadóirodák Fernando Alonsóban látták a 2010-es világbajnokot, a neves William Hill a Ferrari spanyol pilótájának harmadik vb-címére 3,75-szörös szorzót kínált, Lewis Hamilton (McLaren) oddsa 4,5, Sebastian Vettelé (Red Bull) és Schumacheré egyaránt 5,0, míg a címvédő Jenson Buttoné (McLaren) 11,0 volt. Nos, ehhez képest tizenegy futam után a vb-pontverseny állása a következő: 1. Hamilton 157, 2. Button 143, 3. Mark Webber (Red Bull) 136, 4. Vettel 136, 5. Alonso 123, 6. Nico Rosberg (Mercedes) 94; Schumacher pedig még csapattársától is jócskán lemaradva, mindössze 38 pontot összekapargatva a kilencedik. A Forma–1-ben a rekordok zömét tartó, többek között 91 futamgyőzelmével is toronymagasan első német idén kétszer végzett a negyedik, egyszer hatodik helyen, ennél előrébb nem jutott; s jellemzően a 9–10. helyekért küzd, körhátránnyal az élmezőny után poroszkálva. S ugyan a közvélemény és a szakma nem elhanyagolható része is azon a véleményen van, hogy siralmas szereplésével már csak rombolja a nimbuszát, a jelek szerint Schumi jól viseli a csapásokat. Ami talán nem is mazochizmus; hinnünk kell neki: egyszerűen szeret vezetni.
Még akkor is, ha ma már egyértelműen akadnak nála gyorsabbak. A szezonnyitó Bahreini Nagydíjat Alonso nyerte meg csapattársa, a Hungaroringen tavaly borzalmas balesetet szenvedett Felipe Massa előtt – emlékezetes, hogy a brazilt az időmérő edzésen fejbe találta egy közel egykilós, elszabadult acélrugó –, a harmadik helyen pedig Hamiltont intették le. A folytatásban Melbourne-ben Button, Szepangban Vettel, Sanghajban Button, Barcelonában és Monte-Carlóban Webber, Isztambulban és Montrealban Hamilton, Valenciában Vettel, Silverstone-ban Webber, legutóbb Hockenheimben pedig Alonso győzött. S ugyan a Red Bull öt futamot nyert meg, szemben a McLaren négy első helyével, az egyéni pontverseny mellett a konstruktőröknél is a wokingiak állnak az élen. Ez azért is különösen bosszantó az energiaitalos társaság számára, mert az idei tizenegy pole-pozícióból tízet megszerzett, s öt esetben az egyes és a kettes rajtkocka is az övé volt. Házon belül azonban meglehetősen zűrzavaros állapotok uralkodnak. Elég csak a Török Nagydíjra emlékezni, amelyen a frusztrált Vettel nekiment az élen haladó Webbernek, és a kettős győzelem helyett csak egy harmadik hely jutott az istállónak; Silverstone-ban pedig az kavart vihart, hogy melyik pilótát illetné az egyetlen épen maradt, új fejlesztésű vezetőszárny.
Ám amíg ezek csak Red Bull-os belügyek voltak, a múlt vasárnapi, Német Nagydíj 49. körének történése a Forma–1-et globálisan megrengette. Attól a másodperctől számítva, hogy Hockenheimben Massa szabályt szegő csapatutasításra kénytelen volt átadni az első helyét a pontversenyben jobban álló Alonsónak, a Ferrari össztűz alatt áll. A csalónak bélyegzett maranellói istálló egyelőre megúszta százezer dolláros bírsággal a manipulációt, de a FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) Motorsport-világtanácsa elé még csak ezután kerül az ügy. Meg kell azért jegyezni, hogy a Ferrari a saját szemszögéből nézve természetesen logikus döntést hozott, hiszen a jelenleg 85 ponttal rendelkező Massának már nincs esélye a vb-cím megszerzésére, Alonsónak pedig még nagyon jól jöhet a végelszámolásnál a most ajándékba kapott hét pont. Schumacher és Vettel nem is ítéli el az olaszok húzását, de ami még figyelemreméltóbb, az Bernie Ecclestone véleménye. S az eset után, ha csak általánosságban is, a Forma–1 szálait mozgató brit üzletember is úgy foglalt állást, hogy a csapatok szíve-joga eldönteni, kit menedzselnek. Ebből pedig akár azt a logikusnak következtetést is levonhatjuk, hogy a csapatutasítások tilalmára vonatkozó paragrafus a közeljövőben ki is kerülhet a Forma–1 szabálykönyvéből.
Így lesz vagy sem, ezen ráérünk a Magyar Nagydíj után rágódni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.