Megreformálták a pontrendszert, betiltották a tankolást, a Toyota kiszállt, miként a BMW is, de utóbbi helyett a Sauber nekivághatott az idénynek, a tavaly az egyéni és a konstruktőri vb-címet is besöprő Brawn Mercedesszé vedlett át, Kimi Räikkönen elment ralizni, ugyanakkor tizenöt év után malajziai licenccel visszatért a Lotus, újoncként pedig itt a Virgin és a Hispania. Ám ezek a változások mind elsikkadtak amellett, hogy a száguldó cirkusz porondjáról 2006-ban lelépett Michael Schumacher 41 esztendősen újra nekidurálta magát. A hétszeres világbajnok hároméves szerződést kötött a Mercedesszel, és azt illetően, hogy vajon ott tudja-e folytatni, ahol abbahagyta – 2006-ban másodikként zárta vb-t –, visszafogott optimizmussal nyilatkozott. Azt persze sietett leszögezni, hogy a maga részéről természetesen nyerni szeretne.
Érdemes felidézni, hogy a szezonkezdés előtt a fogadóirodák Fernando Alonsóban látták a 2010-es világbajnokot, a neves William Hill a Ferrari spanyol pilótájának harmadik vb-címére 3,75-szörös szorzót kínált, Lewis Hamilton (McLaren) oddsa 4,5, Sebastian Vettelé (Red Bull) és Schumacheré egyaránt 5,0, míg a címvédő Jenson Buttoné (McLaren) 11,0 volt. Nos, ehhez képest tizenegy futam után a vb-pontverseny állása a következő: 1. Hamilton 157, 2. Button 143, 3. Mark Webber (Red Bull) 136, 4. Vettel 136, 5. Alonso 123, 6. Nico Rosberg (Mercedes) 94; Schumacher pedig még csapattársától is jócskán lemaradva, mindössze 38 pontot összekapargatva a kilencedik. A Forma–1-ben a rekordok zömét tartó, többek között 91 futamgyőzelmével is toronymagasan első német idén kétszer végzett a negyedik, egyszer hatodik helyen, ennél előrébb nem jutott; s jellemzően a 9–10. helyekért küzd, körhátránnyal az élmezőny után poroszkálva. S ugyan a közvélemény és a szakma nem elhanyagolható része is azon a véleményen van, hogy siralmas szereplésével már csak rombolja a nimbuszát, a jelek szerint Schumi jól viseli a csapásokat. Ami talán nem is mazochizmus; hinnünk kell neki: egyszerűen szeret vezetni.
Még akkor is, ha ma már egyértelműen akadnak nála gyorsabbak. A szezonnyitó Bahreini Nagydíjat Alonso nyerte meg csapattársa, a Hungaroringen tavaly borzalmas balesetet szenvedett Felipe Massa előtt – emlékezetes, hogy a brazilt az időmérő edzésen fejbe találta egy közel egykilós, elszabadult acélrugó –, a harmadik helyen pedig Hamiltont intették le. A folytatásban Melbourne-ben Button, Szepangban Vettel, Sanghajban Button, Barcelonában és Monte-Carlóban Webber, Isztambulban és Montrealban Hamilton, Valenciában Vettel, Silverstone-ban Webber, legutóbb Hockenheimben pedig Alonso győzött. S ugyan a Red Bull öt futamot nyert meg, szemben a McLaren négy első helyével, az egyéni pontverseny mellett a konstruktőröknél is a wokingiak állnak az élen. Ez azért is különösen bosszantó az energiaitalos társaság számára, mert az idei tizenegy pole-pozícióból tízet megszerzett, s öt esetben az egyes és a kettes rajtkocka is az övé volt. Házon belül azonban meglehetősen zűrzavaros állapotok uralkodnak. Elég csak a Török Nagydíjra emlékezni, amelyen a frusztrált Vettel nekiment az élen haladó Webbernek, és a kettős győzelem helyett csak egy harmadik hely jutott az istállónak; Silverstone-ban pedig az kavart vihart, hogy melyik pilótát illetné az egyetlen épen maradt, új fejlesztésű vezetőszárny.
Ám amíg ezek csak Red Bull-os belügyek voltak, a múlt vasárnapi, Német Nagydíj 49. körének történése a Forma–1-et globálisan megrengette. Attól a másodperctől számítva, hogy Hockenheimben Massa szabályt szegő csapatutasításra kénytelen volt átadni az első helyét a pontversenyben jobban álló Alonsónak, a Ferrari össztűz alatt áll. A csalónak bélyegzett maranellói istálló egyelőre megúszta százezer dolláros bírsággal a manipulációt, de a FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) Motorsport-világtanácsa elé még csak ezután kerül az ügy. Meg kell azért jegyezni, hogy a Ferrari a saját szemszögéből nézve természetesen logikus döntést hozott, hiszen a jelenleg 85 ponttal rendelkező Massának már nincs esélye a vb-cím megszerzésére, Alonsónak pedig még nagyon jól jöhet a végelszámolásnál a most ajándékba kapott hét pont. Schumacher és Vettel nem is ítéli el az olaszok húzását, de ami még figyelemreméltóbb, az Bernie Ecclestone véleménye. S az eset után, ha csak általánosságban is, a Forma–1 szálait mozgató brit üzletember is úgy foglalt állást, hogy a csapatok szíve-joga eldönteni, kit menedzselnek. Ebből pedig akár azt a logikusnak következtetést is levonhatjuk, hogy a csapatutasítások tilalmára vonatkozó paragrafus a közeljövőben ki is kerülhet a Forma–1 szabálykönyvéből.
Így lesz vagy sem, ezen ráérünk a Magyar Nagydíj után rágódni.
Bánki Erik a jövő évi költségvetésről: A kormány céljai világosak - videó