Jövőre léphet életbe az a pedagógus-életpályamodell, amelynek kidolgozása már elkezdődött a Nemzeti Erőforrás Minisztériumban (Nefmi). Az új rendszer vonzóvá és kiszámíthatóvá tenné a pedagóguspályát annak érdekében, hogy a legtehetségesebb fiatalok is szívesen válasszák hivatásuknak a tanári pályát. Cél az is, hogy a pedagógusok később se hagyják el az óvodát és iskolát azért, mert a rengeteg munka ellenére fizetésükből nem, vagy csak szűkösen tudnak megélni.
– A pályakezdő pedagógusok az óvodába, iskolába bekerülve általában megrémülnek attól az irdatlan mennyiségű munkától és adminisztrációs tehertől, ami egyik pillanatról a másikra a nyakukba szakad. Sokan a kezdeti sokk miatt rövid úton el is hagyják a pályát. Ezt elkerülendő bevezetünk majd egy „pályakezdő szakaszt”, amelynek ideje alatt a fiatal pedagógusok könnyített munkarendben dolgozhatnak – jelentette ki lapunknak Hoffmann Rózsa, a Nefmi oktatásért felelős államtitkára. Leszögezte: a fiatalok mellett meg kell becsülni az évtizedek óta dolgozó pedagógusokat is.
*
Az ő részükre bevezetik majd a csökkentett munkaidő lehetőségét, amit bármely, nyugdíjas évei előtt álló óvónő, tanító vagy tanár kérhet majd.
Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: nem elég, hogy a pedagógusokat túlterhelik a munkahelyükön, de a felmérések szerint a tanárok hetven százaléka másodállást is kénytelen vállalni heti tíz-húsz órában annak érdekében, hogy családjának biztosítani tudja a megfelelő körülményeket. A munkaidő csökkentése érdekében kevesebb adminisztratív terhet és a tanári munkát segítő személyzet alkalmazását ír majd elő az életpályamodell. A logopédusok, titkárok, egyéb segítők nemcsak a pedagógusok terhein könnyítenének, de egyben munkahelyek is keletkeznének. Mindez azonban önmagában nem elegendő a pálya vonzóvá tételéhez, ehhez a pedagógusok nagymértékű béremelésére is szükség van. Az államtitkár reményei szerint jövőre az átlagos béremelést 1-2 százalékkal meghaladó fizetésnövelésre kerülhet sor. Hosszú távon azonban ennél sokkal jelentősebb emelést kell végrehajtani: az államtitkár ígérete szerint – amint azt a gazdasági növekedés lehetővé teszi – az országos átlagot legalább 5 százalékkal meghaladó pedagógus-béremelést hajtanak majd végre.
Az államtitkár kifejtette: a korábbi kormánnyal ellentétben az új kabinet a jövőben támogatja majd a tanárok alkotó tevékenységét és a pedagógusok szaktudásának folyamatos fejlesztését. Például az a tanár, aki egy új tankönyv megírására vagy az iskola pedagógiai programjának átdolgozására vállalkozik, akár féléves fizetett szabadságot is kaphat annak érdekében, hogy munkáját megfelelő színvonalon végezhesse. Hoffmann Rózsa emlékeztetett: az előző kormány megszüntette a tanárok továbbképzésének támogatását, és lehetővé tette, hogy az önképzést is elismerjék továbbképzésként. Azóta a pedagógusok jó része pénzhiány miatt kényszerül mellőzni a fejlesztő tanfolyamokat. Ez a helyzet tarthatatlan, ami ellen feltétlenül tenni kell – jelentette ki Hoffmann Rózsa államtitkár. Reményei szerint az életpályamodell egyetlen tanév alatt elkészül, így jövőre már életbe is léphetnek az új előírások.