A Boszporusztól a Dunáig

Építsük együtt a török–magyar kulturális hidat! – hirdette az Új Harmónia Fúvósegyüttes plakátja. A péntek esti, diplomáciai eseménynek is számító koncerten a magyar zenészek török művészekkel együtt léptek színpadra. Az Új Harmóniának nem ez az első török–magyar estje, augusztusban Isztambulban mutatkoztak be közösen a közönségnek. A kezdeményezés folytatódik: meghívások sora várja a formációt Törökországban és Magyarországon.

2010. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többen fedezik fel az utóbbi időben a párhuzamokat a magyar és a török kultúra között. Tudjuk, Bartók Béla személye e tekintetben azért sem mellékes, mivel anatóliai gyűjtései komoly jelentőséggel bírnak a folklórtudomány történetében, alapot nyújthatnak a két nép tudományos és művészeti kapcsolatához.
Bartók Béla anatóliai tartózkodása során megismerkedett és barátságot kötött a törökök nagy zeneszerzőjével, Adnan Saygunnal, akinek Uc Kus, vagyis Három madár című, énekhangra és zongorára írt műve fel is csendült a péntek esti hangversenyen. A művet Kolonits Klára Liszt-díjas énekesnő tolmácsolásában hallhattuk, aki Basak Dilara Özdemir – Budapesten is tanult – török zongoraművész-zeneszerző kíséretében úgy szólaltatta meg a török nyelvű szöveget, hogy a nyelvi korlátok ellenére pontosan érezhető volt, miről is szól a darab, de legalábbis lenyűgöző volt, ahogy a különböző hangszínek, hangulatok sora felvonult néhány perc alatt. Basak Dilara Özdemir a másik magyar vendégművésszel, a fuvolista Kaczander Orsolyával is hangszínekre és árnyalatokra érzékeny duót alkotott Lendvay Kamilló Quattro duetti című darabjában, ahol a modern hangszerjáték technikai fogásait is megcsillogtatta a két művésznő.
Ez a koncert egyébként is a hangszínekről szólt. Az Új Harmónia egyik nagy erénye ugyanis, hogy akár fúvósokra készült művet, akár átiratot játszanak, megmutatják a darab szerkezetét. Követhetők a vándorló motívumok, a forma, a visszatérő részek, és mindezt az egyes szólamok és hangszínek arányával, azok játékával érik el. Pontosan ez tette olyan feledhetetlenné Mozart Esz-dúr zongoraötösét, amelyet Basak Dilara Özdemirrel adtak elő, s a török művésznő éppen ebben volt tökéletes partnerük. Ugyanez volt az oka a másik Mozart-mű, az Exsultate Jubilate Koncertária sikerének, ahol pedig Kolonits Klára volt a szólista és a társ a formai tagolás és a dinamikai, hangszínbeli árnyalatok terén. A záródarab, Dvorák d-moll szerenádja is éppen ezért kapott olyan vastapsot, hogy meg kellett ismételni az utolsó tétel végét.
Nem véletlen az Új Harmónia sikere, akár az a tény, hogy a Mahler-ünnep idején meg tudták tölteni a MűPa kisebbik termét. Titkuk a kamarazenélés lényegében az összjátékban, az egyéni felkészültségben és a másikhoz való igazodásban rejlik. A remek és kristálytiszta kürtállások, az oboák és a klarinétok válaszolgatásai, a fagottok pontos alapja, az együttes öszszes érdeme ugyanis csak úgy tud igazán érvényesülni, ha mindenki a zenemű része kíván lenni. Ez a fajta együttgondolkodás az, ami feledhetetlenné teszi koncertjeiket.
(Építsük együtt a török–magyar kulturális hidat! – Az Új Harmónia Fúvósegyüttes koncertje. MűPa Fesztivál Színház, szeptember 10., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.