Csak szavakban volt második esély

Az előző kormány nem valósított meg több alapvető fontosságú programot az előírt határidőre a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatására irányuló Támop 3.3.1 projektből – derül ki a lapunk birtokába került jelentésből. Nem képezték ki időben a pedagógusokat a Második esély gimnáziumi program elindításához, nem valósultak meg a felsőoktatásban a láthatatlan kollégiumi programok, és sikertelenül zárult az oktatási diszkrimináció ellen fellépő, civil jogvédők számára kiírt pályázat is.

2010. 09. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A programról még Hiller István (MSZP) volt oktatási miniszter megbízásából készített a Budapest Intézet külső értékelést. Az idén márciusban zárult elemzés szerint nem valósultak meg határidőre a felsőoktatási intézményekben továbbtanuló, hátrányos helyzetű fiatalokat segítő láthatatlan kollégiumi programok, amit az elemzők a megvalósításért felelős szervek közötti szakmai nézetkülönbségekre vezetnek vissza. A program anyagilag és szellemileg támogatná a roma fiatalok tehetségének kibontakozását.
A Budapest Intézet értékelése rámutat: még a pedagógusokat sem képezték ki határidőre a Második esély gimnáziumi program következő ütemének elindításához.
*
A program célja az iskolából kimaradt, lemorzsolódott diákok iskolarendszerű képzésbe való visszavezetése. A program időben történő elindítására égető szükség lett volna, hiszen a lapunk birtokába került, szintén Hiller István megrendelésére készült integrációkutatás adatai szerint a gimnáziumba járó roma diákok 10 százaléka, a szakközépiskolások 17 százaléka, míg a szakiskolás cigány tanulók 30 százaléka hagyja félbe az iskolát a végzettség megszerzése nélkül. A lemorzsolódást és a továbbtanulási adatokat összegezve azt mondhatjuk, hogy a roma tanulóknak nagyjából egynegyede a mai napig nem szerez 8 általánosnál magasabb iskolai végzettséget, és ezzel újratermeli a szülők generációjának társadalmi lemaradását.

Hiányzó jogvédők
Sikertelenül zárult az oktatási szegregáció és az egyenlő bánásmód megsértése ellen fellépő antidiszkriminációs civil jelzőrendszer létrehozására kiírt pályázat is. A szakértők szerint alapvető fontosságú lenne olyan civil jogvédők működése az oktatásban, akik a gyermeket ért jogsérelem esetén akár az állam ellen is fel mernek lépni, és perre viszik az ügyet. A Budapest Intézet szerint az volt a baj, hogy szinte alig van alkalmas jelentkező a jogvédői szerepre, különösen a hátrányos helyzetű térségekben. Problémát jelentett az is, hogy az állami finanszírozás megkérdőjelezné a jogvédők függetlenségét, hiszen a civileknek akár az állammal, vagyis eltartójukkal szemben is fel kellene lépniük a panaszosok érdekében.

Nem gyakorlatias a képzés
Kifogásokat fogalmaz meg az értékelés a pedagógusok integrációs módszertani továbbképzésével kapcsolatban is, a tanárok többsége szerint ugyanis a hátrányokkal küzdő gyerekek többiekkel történő együtt nevelésére felkészítő tanfolyamok túlságosan elméletiek. A képzések vezetői sokszor nem tudnak választ adni az iskolában előforduló gyakorlati gondokra, és sokuknak nincs ilyen irányú gyakorlati tapasztalatuk. A tanárok többsége az integrációs módszertani változtatások helyett a jobb infrastruktúrában, illetve a mélyszegény gyerekek családjának életmódváltásában vagy munkához jutásában látja a változás kulcsát. A Budapest Intézet azt javasolja, hogy a tanárképzésben tegyék kötelezővé: minden hallgató a tanítási gyakorlat legalább egyötödét hátrányos helyzetű településen töltse el.
Az elemzés rámutat: esélyegyenlőségi pályázatok bonyolításában és különösen ezek finanszírozásában többször késések történtek, márpedig ez nagymértékben kockáztatja az eredményességet és a hatékonyságot. Az intézet ezért azt javasolja a kormányzatnak, vezessen be időkorlátot arra nézve, hogy a pályázatot bíráló bizottságnak mennyi ideje van a döntések meghozatalára és a szerződések megkötésére. Az intézet szerint az oktatásirányításnak felül kell vizsgálnia az esélyegyenlőségi programok érdemi előrehaladását gátló, sokszor indokolatlan adminisztrációs terheket.

A média is hibás?
Az elemzők megítélése szerint igen gyenge lábakon állt az oktatási integráció fontosságával, az esélyegyenlőségi programokkal kapcsolatos kormányzati kommunikáció is. A projekt kommunikációs tervében meghatározott üzeneteket csak szerény mértékben és szűk körben sikerült megjeleníteni. Hozzáteszik: a média is gyengítette a kormányzati kommunikáció sikerességét, mert a sajtóban többször a kormányzati céllal ellentétes üzenetek domináltak. A Budapest Intézet külön kiemeli a Magyar Nemzetet, amely a vizsgált lapok közül a legtöbbször vonta kétségbe a szegregáció káros voltát, és több ízben megkérdőjelezte az integrált oktatás sikerességét.
A Támop 3.3.1 kiemelt esélyegyenlőségi és integrációs projekt 2007-ben indult és 2013-ban fejeződik be. A cél, hogy az uniós forrásból finanszírozott pályázatokkal növeljék a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek iskolai sikerességét és a mélyszegény gyerekek arányát az óvodákban, valamint csökkentsék a roma tanulók iskolai szegregációját, a hátrányos helyzetű gyerekek indokolatlan fogyatékossá minősítésének számát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.