Rendhagyó ünnepségen köszöntötte tegnap Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és Cseh László világ- és Európa-bajnok úszó, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója a nemzetközi természettudományos diákolimpiákon kiemelkedő eredményeket elért magyar diákokat. A tanulók hat tantárgyban – matematikában, kémiában, fizikában, informatikában, biológiában és földrajzban – remekeltek a világ különböző pontjain rendezett megméretéseken, összesen hét arany-, kilenc ezüst- és hét bronzérmet hoztak haza.
– Külföldön magyar színekben megméretni magunkat felejthetetlen érzés – fejtette ki az olimpiai bajnok Cseh László, aki elmondta: reméli, hogy a diákok is tudnak ebből az élményből táplálkozni a jövőben, akár a civil életükben is. Az olimpikon hozzátette, nemcsak sportolóként, hanem diákként is átérzi, milyen kemény munkát jelent a kitartó felkészülés egy komoly versenyre, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy lehet akármilyen tehetséges egy sportoló, edző nélkül nem érhet el sikereket.
A magyar gimnazisták a nemzetközi matematikai diákolimpiáról, amelyet Kazahsztán fővárosában, Asztanában rendeztek meg júliusban, két arany-, két ezüst- és egy bronzéremmel tértek haza. Ezzel az eredménnyel a 97 ország 523 indulója között versengő magyarok az országok nem hivatalos versenyében a 13–14. helyet szerezték meg. A tokiói kémiai olimpián két arany- és két ezüstérmet nyertek, ezzel a négyfős csapat, 68 ország versenyzői között, Kína, Thaiföld és Dél-Korea után holtversenyben a 4–8. helyen végzett. A fizikusaink júliusban Zágrábban mérettek meg, itt három arany- és két bronzéremmel büszkélkedhettek, ezzel 82 ország több mint 400 tanulójának versenyében a 6. helyen végeztek. A kanadai Waterloo-ban megtartott informatikai diákolimpiáról két ezüst- és egy bronzéremmel tértek haza. Dél-Koreából, a nemzetközi biológiai diákolimpiáról pedig két ezüst- és két bronzérmet hoztak el, így 60 ország csapata között a 14. helyezést érték el, míg a Tajvanban rendezett földrajzi versenyen egy ezüst- és egy bronzérmet szereztek meg.
A természettudományos diákolimpiák indulóit felkészítő tanárok közül többen arról számoltak be, hogy az iskolai tanagyag gyakran nem elegendő a nemzetközi megméretéseken való sikeres részvételhez. Bán Sándor, a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke, a biológiacsapat vezetője szerint szinte egy új tantárgyat kellett megtanulnia diákjainak, mivel a nemzetközi téren fontosnak tartott tudás és a magyarországi tananyag között hatalmas hézag tátong.

A humán tantárgyak jobban mennek a mesterséges intelligenciának