Kudarcok a nyelvoktatásban

Magyarország nemcsak a lakosság nyelvtudását, de az általános iskolai nyelvoktatást tekintve is az utolsók között kullog az Európai Unió országai között – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. Az Európai Tanács célkitűzésével szemben – amely két idegen nyelv iskolai keretek között történő oktatására irányul – a magyar általános iskolákban a nyelvi képzésben részt vevők 96 százaléka csupán egy nyelvet tanul.

2010. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiderül a Központi Statisztikai Hivatal elemzéséből, hogy a közoktatásban az unió összes országát tekintve nálunk a legalacsonyabb a három idegen nyelvet tanulók aránya, miközben Ausztria és Írország után hazánkban tanulnak arányaiban a legtöbben csupán egyetlen idegen nyelvet. A magyar általános iskolákban átlagosan csupán egyetlen idegen nyelvet oktatnak, amivel Magyarország a sereghajtó a tagállamok ranglistáján. A középfokú oktatásban valamivel jobb a helyzet, de az uniós átlaghoz képest még ebben a kategóriában is le vagyunk maradva, hiszen a középiskolában oktatott nyelvek száma átlagosan még a másfelet sem éri el. A KSH elemzése emlékeztet: az Európai Tanács 2002-ben célul tűzte ki a tagállamoknak az iskolai keretek közötti két idegen nyelv oktatását. Ehhez képest hazánkban a felső tagozaton még mindig csak egy nyelv oktatása kötelező, sőt a középiskolák közül is csak a gimnáziumokban kell két nyelvet tanulniuk a gyerekeknek.
Az elemzés szerint az utóbbi húsz évben azért bizonyos mértékben nőtt az iskolai keretek között nyelvoktatásban részesülők aránya. 2008/2009-ben az óvodások 7 százaléka részesült nyelvoktatásban, főként olyan gyerekek, akik nemzetiségi óvodába jártak. Ez a szám még mindig nagyon alacsony ahhoz képest, hogy például Spanyolországban és Belgiumban az óvodai nevelés részévé tették a nyelvoktatást. Az általános iskolákban is emelkedett a nyelvtanulók aránya az elmúlt húsz évben, jelenleg a tanulók 75 százaléka tanul valamilyen nyelvet. A felsősök közül – mivel kötelező – szinte mindenki, az első osztályosoknak azonban csupán 32 százaléka vesz részt nyelvoktatásban.
Áttörés
Az egyetlen terület, ahol komoly áttörést sikerült elérni, a szakiskolai nyelvoktatás: az elmúlt húsz évben megnégyszereződött az idegen nyelvet tanuló szakiskolások száma, pedig a tanulói létszám 38 százalékkal csökkent. 2008-ban a szakiskolások 77 százaléka vett részt iskolai nyelvoktatásban, döntő többségük azonban csak egy nyelvet tanult. A szakközépiskolásoknak jelenleg 91,5 százaléka tanul idegen nyelvet, közülük azonban csak minden tizedik próbál meg elsajátítani két nyelvet. A gimnáziumokban a legjobb a helyzet, ahol szinte mindenki részt vesz nyelvi képzésben, ráadásul a diákok 81 százaléka két nyelvet tanul.
Jogszabály írja elő, hogy a diploma megszerzéséhez legalább egy nyelvvizsgát le kell tennie mindenkinek (az iskolák intézményi döntés alapján ennél kérhetnek több bizonyítványt is). A követelmények magasabbra állítása azonban önmagában nem bizonyult elegendőnek, hiszen 2009-ben a végzős hallgatók egynegyede, 2010-ben pedig 30 százaléka nem vehette át a diplomáját a nyelvvizsga hiánya miatt.
Sereghajtók lettünk
A nyelvoktatás területén észlelhető lemaradás azért különösen aggasztó, mert a nemzetközi felmérések már évek óta figyelmeztették hazánkat a változtatások szükségességére, a Magyar Bálint vezette liberális, majd a Hiller István által irányított szocialista oktatási kormányzat nem hozott meghatározó intézkedéseket a helyzet javulása érdekében. Az Európai Tanács két idegen nyelv iskolai oktatására irányuló célkitűzése már nyolc éve ismert, ahogy egy nemzetközi felmérésből öt éve köztudott az is, hogy a 15 évnél idősebb magyar lakosságnak alig 25 százaléka beszél valamilyen idegen nyelvet. Ezzel a mutatóval messze az utolsók vagyunk az európai országok között.
Az új oktatásirányítás a felsőoktatási nyelvi képzés erősítésével és egyetemeken belüli nyelvvizsgáztatással orvosolná a súlyos nyelvvizsgahiányt. Dux László felsőoktatási helyettes államtitkár lapunknak korábban úgy nyilatkozott: egyértelműen az jelentené a megoldást, ha minél több felsőoktatási intézmény törekedne arra, hogy a diákok belső, az egyetemen tett nyelvvizsgával kiválthassák a papírt. Ehhez újra kell nyitni a korábban pénzhiány miatt bezárt nyelvi lektorátusokat, hiszen sok intézményben egyáltalán nincs nyelvi képzés, miközben a diákoktól megkövetelik a nyelvvizsgát. Az intézményi vizsgáztatás letörné a piac árfelhajtó hatását, és lényegesen olcsóbb lehetne a bizonyítvány megszerzése. Információink szerint a minisztériumban felmerült az is, hogy az egyetemi felvételiken alapkövetelmény lesz a nyelvvizsga, vagyis enélkül be sem lehet kerülni a felsőoktatásba. Ezt legegyszerűbben úgy lehetne elérni, ha a nyelvi emelt szintű érettségit kötelezővé tennék a felvételizők számára, annak megfelelő szintű teljesítése ugyanis ma is nyelvvizsgát ér.
A szakképzés nyelve a német
Az általános iskolákban országos szinten angolul tanul a legtöbb gyerek, de a nyugat-dunántúli régióban még mindig a német a piacvezető. A gimnáziumokban az angol nyelv jóval népszerűbb a második helyen szereplő németnél, és előnye az utóbbi években folyamatosan nőtt. Érdekes ugyanakkor, hogy a szakképzésben a német nyelv a legnépszerűbb. Ebben szerepet játszhat az is, hogy a szakiskolai tanulók jelentős része később külföldi munkavállalást tervez Ausztriába, Németországba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.