A kutatás első eredményei lesújtó képet mutatnak a hazai középiskolások gazdasági ismereteiről. A BCE közleménye szerint a fiatalok átlagosan 77 százaléka nem ismeri a pénzügyi alapfogalmakat. Csupán 16 százalékuk írta körül pontosan a gazdasági fogalmakat, 7 százalékuk pedig csak nagyjából van tisztában azok tartalmával.
A Budapesti Corvinus Egyetem a Családi kasszasikerek program megbízásából készítette el felmérését, amelynek keretében százhatvan 14–19 év közötti középiskolás gazdasági ismereteit vizsgálta. A diákoknak tizennégy olyan pénzügyi alapfogalom jelentését kellett megmagyarázniuk, mint például a kamat, a hitelkártya, az euró, a HUF, a thm, a részvény, a lízing vagy a betétkártya. A felmérés kitért továbbá a fiatalok adózással és a gazdasággal kapcsolatos ismereteire is. Megvizsgálták, hogy mit tudnak a bankok szerepéről, és mit tartanak előnyösnek vagy fontosnak az anyagi siker eléréséhez.
A megkérdezettek közül legtöbben a HUF és az infláció jelentését ismerték. A magyar valuta nemzetközi rövidítését a diákok kicsit több mint fele ismerte fel, az infláció szó jelentését azonban már csak kevesebb mint egyharmaduk. A fiatalok alig több mint tíz százaléka tudta megmondani, hogy mi az a thm, a lízing fogalmát pedig még ennél is kevesebben tudták körülírni. Lesújtó, hogy a diákoknak alig több mint három százaléka tudta megmondani, mi az a betéti kamat, és mindössze egyetlen diák volt képes értelmezni a portfólió kifejezést. A bankok feladatainak meghatározása ugyancsak nehézségekbe ütközött: mindössze 8-8 százalék tudott helyes választ adni arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozik a Magyar Nemzeti Bank, és mi a szerepe a kereskedelmi bankoknak az ország gazdaságában.
Biztató ugyanakkor, hogy – bár a diákok nem ismerik a pénzügyi alapműveleteket – az adómoráljuk jó, és a kölcsönfelvételhez rendkívül óvatosan közelítenek.
– A diákok gazdasági ismereteiről készített felmérés első eredményei minket is megdöbbentettek, hiszen a középiskolások nagy része teljesen tájékozatlan volt a pénzügyi fogalmakat illetően annak ellenére, hogy a válaszadók döntő többsége 4-es, 5-ös tanulmányi átlaggal rendelkező tanuló. Rendkívül fontos lenne, hogy a diákok már a középiskolában gyakorlati példákon keresztül megtanulják, hogy mit jelentenek az olyan alapvető fogalmak, mint a hitel, a kamat vagy a thm, hiszen manapság ezek ismerete nélkül nem tudnak majd magabiztosan helytállni az életben – hangsúlyozta Czakó Ágnes egyetemi docens, a kutatás vezetője.
A BCE a kutatást a Családi kasszasikerek program megbízásából készítette. A program célja, hogy a magyar családok alapvető pénzügyi ismereteit, öngondoskodó képességét bővítsék, mivel az elmúlt évek kutatási eredményei kedvezőtlen képet festenek a magyarok gazdasági öngondoskodó képességéről. E cél érdekében a résztvevők ingyenes oktatási anyagokat fejlesztenek. A programban részt vesz többek között a Budapesti Corvinus Egyetem, a Lakásotthonok Országos Szakmai Egyesülete, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Közép-Magyarországi Régiója, a Provident Pénzügyi Zrt., az SOS Gyermekfalu és számos családsegítő szolgálat.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése