Problémás gyerekek kényszerközössége

Az iskolaigazgatók többsége szakmailag soha nem értett egyet a sajátos nevelési igényű gyerekek többiekkel való együtt nevelésével, és csak kényszerből számolta fel a korábban számukra létrehozott gyógypedagógiai tagozatokat – derül ki a lapunk birtokába került felmérésből. Az intézményvezetők többsége hátrányosnak tartja a többi gyerek szempontjából az enyhén értelmi fogyatékos vagy magatartászavaros diákok többiekkel való együtt oktatását.

2010. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Javaslat Bentlakásos iskolákra. Vona Gábor, a Jobbik elnöke szerint nem lehet csupán pénzkérdés azoknak a bentlakásos, kollégiumszerű intézményeknek a léte, amelyeket a cigány gyerekek oktatására hozna létre a párt. A politikus tegnap kifejtette: az intézmények fenntartási költségeit az állam által adott támogatások átcsoportosításával is kezelni lehetne. Ismeretes: a Jobbik javaslatot dolgozott ki a hazai cigányság helyzetének kezelésére: közrendvédelmi telepeket és bentlakásos iskolákat létesítenének. (MN)


Hátrányos a többi tanulóra nézve, ha magatartászavaros gyerekkel oktatják őket együtt az iskolaigazgatók hatvan százaléka szerint, mert a problémás diákok viszszafogják őket a tanulásban – mutat rá a még Hiller István megbízásából készült, Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás. Előnyösnek mindössze az igazgatók 15 százaléka tartja ezt, a vezetők egynegyede szerint pedig a „normál” gyerekek fejlődésére semleges hatást gyakorol a magatartászavaros diákok integrálása.
Az enyhén értelmi fogyatékos fiatalok esetében kicsit jobb az arány, de összességében az ő integrálásukat sem tartja jónak az igazgatók többsége: 54 százalékuk gondolja úgy, hogy az enyhén értelmi fogyatékosokkal való együtt oktatás hátrányos a többi gyerekre nézve, harminc százalék szerint közömbös, és csupán 14,9 százalék szerint előnyös. A kutatás készítői leszögezik: az igazgatók többsége szerint a sajátos nevelési igényű gyerekek együtt nevelése azért káros a többi tanulóra nézve, mert a képességhiányos gyerekek visszafogják őket a haladásban.
A problémás gyerekek szempontjából nem ennyire rossz az integrált oktatás megítélése, de öszszességében ott sem pozitív az összkép. A megkérdezett iskolaigazgatóknak csupán 15 százaléka gondolja úgy, hogy a magatartászavaros gyerekek esélyeit rontja a többiekkel való együtt nevelés, de egyértelmű pozitív hatásról is csak a vezetők 30 százaléka számolt be. Az igazgatók fele úgy látja: fejlődésük szempontjából közömbös, integráltan, vagy elkülönítve oktatják-e őket. Az enyhén értelmi fogyatékosok esetében még rosszabb a helyzet: az igazgatók 30 százaléka szerint kifejezetten rontja a fogyatékosok esélyeit az integrált oktatás. Csak 21 százalék szerint gyakorol rájuk ez pozitív hatást, a vezetők 36 százaléka szerint pedig a fogyatékosokra nézve közömbös a folyamat.
Az eredmények azt mutatják, hogy az iskolaigazgatók többsége szakmailag soha nem értett egyet a sajátos nevelési igényű gyerekek többiekkel való együtt nevelésével, és csak kényszerből számolta fel a számukra létrehozott gyógypedagógiai tagozatokat. Emlékezetes: Magyar Bálint szabad demokrata és Hiller István szocialista oktatási miniszterek a sajátos nevelési igényű gyerekek integrálása mellett törtek lándzsát, sőt, utóbbi emelt összegű normatívát vezetett be az ilyen gyerekek integrált oktatására.
A felmérés szerint 2004-ben még a vizsgált iskolák 50,2 százaléka működtetett olyan gyógypedagógiai osztályt, amelyekben a magatartászavaros és enyhén értelmi fogyatékos gyerekeket elkülönítetten oktatták, ma már csak az intézmények egynegyedében működik ilyen. Az iskolaigazgatók 44 százaléka elismerte, hogy a gyógypedagógiai tagozatot külső nyomás, illetve jogszabályi kényszer hatására számolta fel.
A kutatás ugyanakkor rámutat: gyógypedagógiai tagozatok sokkal nagyobb arányban szűntek meg az olyan iskolákban, ahol a tanulók többsége roma, míg lényegesen kisebb mértékű a csökkenés ott, ahol a cigány diákok aránya nem éri el a létszám egynegyedét. A kutatók ebből arra következtetnek, hogy az eltérő tantervű tagozatok bizonyos iskolákban még ma is a szociálisan problémás gyerekek iskolai elkülönítését szolgálják. Az ilyen jellegű elkülönítésnek ugyanis elsősorban ott van értelme, ahol a halmozottan hátrányos helyzetű és cigány tanulók aránya viszonylag alacsony.
Lapunk elsőként számolt be arról, hogy a Hiller István megrendelésére készített kutatás szerint Magyar Bálint és Hiller István minisztersége alatt nőtt a roma gyerekek iskolai szegregációja. Az elmúlt hat évben a vizsgált intézmények között 34 százalékkal nőtt a cigány többségű iskolák száma. Miközben a romákat nem, vagy csekély számban oktató oktatási intézmények közül minden ötödiket bővítették az elmúlt két évben, addig a legmagasabb cigány aránnyal rendelkező iskolák közül minden huszadikban volt ilyen jellegű fejlesztés. Az oktatási integrációra elköltött milliárdok ellenére a cigány diákok egynegyede még mindig nem szerez se szakmát, se érettségit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.