Szokolay-bemutató a Széchenyi-gálán

Százötven éve halt meg Széchenyi István, születésének évfordulója pedig éppen mára esik. Ebből az alkalomból rendezte meg idei gáláját vasárnap este a MűPában a Széchenyi Társaság, amelyre Szokolay Sándor zeneszerző új művet komponált a legnagyobb magyar írásaira. A hangversenyt Réthelyi Miklós, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium tárcavezetője nyitotta meg.

2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A széchenyi társaság idei díjai. A Széchenyi Társaság jeles ünnepe gróf Széchenyi István születésének napja. Ennek alkalmából tegnap koszorúzási ünnepséget tartottak a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) előtti Széchenyi-szobornál, az ezt követő emlékülést Pálinkás József, az MTA elnöke nyitotta meg. A társaság kiosztotta idei díjait is: Duray Miklós, Schulek Ágoston és felesége, Szkalla Edith, Szilágyi László és felesége, Fodor Zsuzsanna, Csermely Péter professzor, valamint Éhn József vehette át az elismerést.


Gálája műsorválasztásával is a XIX. század légkörét kívánta megidézni a Széchenyi Társaság, a legérdekesebb darabnak mégis Szokolay Sándor Organum Hungarorum op. 200 című művének ősbemutatója ígérkezett. Nemcsak azért, mert Liszt II. magyar rapszódiája a Wolf-féle átiratban és az Erkel Ferenc Kamarazenekar előadásában nem volt átütő, mint ahogy a Jandó Jenő zongoraművész által megszólaltatott Magyar történelmi arcképek részletei sem jelentették a hazai koncertélet csúcsát. Herczku Ágnes népdalénekes és Ürmös Sándor cimbalomművész korabeli magyar népdalokból álló csokra a kicsit modoros előadásmód miatt sem vált az est legmaradandóbb részévé. Annál inkább az volt Szokolay Sándor új kompozíciója, akinek az Organum Hungarorum mellett a nemrég elhunyt Bánffy Györgyre emlékező kórusművét is előadták.
Az Organum Hungarorum alcíme sokat elmond a műről: „Áhítatos, himnikus énekkoszorú a magyarságról, Archaikus kantáta vegyes karra és vonószenekarra gróf Széchenyi István írásai és naplótöredékei nyomán”. Szokolay azért választotta a szóló helyett a kórust és a zenekart, mert bevallottan „közösségi hangon” kívánt szólni a magyarság sorskérdéseiről. A komponista a kilencvenes években már írt Széchenyi-miniatűrök címmel alt szólóra és orgonára egy művet, amely e három tételes opus egyfajta előzményének tekinthető. A három tétel – A magyar; Mindennapi imádság; Az erény lépcsőjén – Széchenyi szavaival inti a nemzetet a jó irányába, nemcsak a figyelmeztető, felszólító hangnemet, hanem a vágyott tiszta harmóniákat is megmutatva, s a végébe beledolgozva az elementáris erővel ható magyar Himnuszt. Az Erkel Ferenc Kamarazenekar Vashegyi György vezényletével és a Purcell-kórussal együtt kellően érzékeltette a darab különböző szintjeit, a számos zenei és szövegi áthallást, párhuzamot, amely egyszerre utal a XIX. század zenei stílusára, a történelmi magyar zenei örökségre, illetve a XX. század zenei nyelvezetének sajátos hazai ízére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.