Tömegével morzsolódnak le a roma diákok

Az oktatási integrációra elköltött milliárdok ellenére a cigány diákok mintegy negyede még mindig nem szerez se szakmát, se érettségit – állapítja meg a lapunk birtokába került kutatás. Bár az adatok szerint az utóbbi években jelentősen javultak a cigányság továbbtanulási mutatói, a valóságban nem sokkal jobb a helyzet, mint korábban. A középiskolát ugyan megkezdik, ám tömegesen hagyják félbe.

2010. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezrével morzsolódnak le a középiskolából a roma tanulók – mutat rá a lapunk birtokába került, még Hiller István korábbi oktatási miniszter megrendelésére készült, Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás. A roma gyerekeknek már a továbbtanulási adatai is sokkal rosszabbak a többieknél: míg a nem roma diákoknak csupán 0,9 százaléka nem tanul tovább az általános iskola után, addig a cigány tanulók esetében ez az arány 5,5 százalék, vagyis csaknem hatszor akkora. Míg a 2008–2009-es tanévben a nem romák 71,8 százaléka tanult tovább szakközépiskolában vagy gimnáziumban, addig a romák esetében ez az arány csupán 26,8 százalék. Szakközépiskolába a roma diákok 19 százalékát vették fel, míg a nem romák 39 százalékát. Gimnáziumba a cigány gyerekeknek csupán 7,8 százaléka került be, míg a nem romáknak 32,7 százaléka, vagyis arányaiban több mint négyszeres a különbség. A cigány fiatalok több mint kétharmadának (67,6 százalék) az érettségit nem, csak szakmát adó szakiskolák jelentik a továbbtanulási lehetőséget. Ezzel szemben a nem romáknak csak 27,4 százaléka jelentkezett ilyen intézménybe. A kutatásból kiderül: az utóbbi hat év leszakadt rétegek felzárkóztatását középpontba helyező oktatáspolitikája ellenére nem csökkent, hanem nőtt a szakadék a romák és a nem romák középiskolai továbbtanulási aránya között. Míg a 2002–2003-as tanévben – Magyar Bálint oktatási miniszteri kinevezésekor – 41 százalékpontos volt a különbség a roma és a nem roma gyerekek középiskolai továbbtanulási aránya között, a milliárdokat felemésztő, a romák felzárkóztatása céljából erőltetett integrációs politika ellenére a 2008–2009-es tanévre a különbség 45 százalékpontra nőtt.
Az elmúlt években ugyan öt százalékponttal javult a cigány tanulók középiskolai mutatója, hiszen ma 26,8 százalékuk kerül szakközépiskolába vagy gimnáziumba a hat évvel korábbi 21,6 százalékkal szemben, a nem roma tanulók azonban ennél dinamikusabban fejlődtek. Esetükben az elmúlt hat évben 10 százalékponttal nőtt a középiskolában továbbtanulók aránya 62 százalékról 71,8 százalékra, vagyis az etnikai hovatartozás szerinti különbség az utóbbi években a remélt csökkenés helyett tovább nőtt. Még súlyosabb a helyzet, ha figyelembe vesszük a roma tanulók középiskolai tömeges lemorzsolódását is. A felmérés készítői a vizsgált iskolák igazgatóinak becslése alapján készítettek adatsort a roma diákok lemorzsolódási arányairól.
A legkevesebben gimnáziumokból maradnak ki, arányuk kicsivel kevesebb a 10 százaléknál, ami összességében a roma tanulók majdnem 1 százalékát jelenti. A szakközépiskolát már a beiratkozott roma gyerekek 17 százaléka hagyja félbe, ez kicsit több mint az összes roma diák 3 százalékát adja. A szakiskolai adatok az igazán megdöbbentők: az iskolát a végzettség megszerzése nélkül abbahagyók aránya a romák esetében megközelíti a 30 százalékot. Tekintve, hogy a roma tanulóknak több mint kétharmada szakiskolába iratkozik be, ez a cigány tanulók húsz százalékát jelenti. Összességében azt mondhatjuk, hogy a roma tanulóknak nagyjából egynegyede nem szerez 8 általánosnál magasabb iskolai végzettséget, és ezzel újratermeli a szülők generációjának társadalmi helyzetét. Ez azt jelenti, hogy bár arányaiban lényegesen több roma diák kezdi meg a középiskolát, mint egy évtizeddel ezelőtt, a szakmát vagy érettségit megszerzők aránya már messze nem mutat ilyen jó eredményt. A kutatók a lemorzsolódások vizsgálatakor hatalmas regionális aránytalanságokra bukkantak: az adatok szerint a Dunántúlon a halmozottan hátrányos helyzetű és a nem roma tanulók jóval nagyobb arányban kerülnek be érettségit adó középiskolába, és kisebb arányban morzsolódnak le, mint a többi országrészben. A régión belül kiemelkedően kedvezők az eredmények a dél-dunántúli megyékben. Az adatokból úgy tűnik, hogy a Dél-Alföldön a legroszszabb a helyzet, ahol a szakiskolás roma tanulók 37,5 százaléka morzsolódik le, szemben a dunántúli 19,33 százalékkal. Közép-Magyarországon sem sokkal jobb a helyzet: ott a szakiskolás roma fiatalok 36,11 százaléka hullik ki a középiskolából, míg a szakközépiskolás roma diákok 23,33 százaléka nem szerzi meg az oklevelet a dunántúli 7,31 százalékos lemorzsolódási mutatójával szemben.
Emlékezetes: lapunk a múlt héten elsőként számolt be arról, hogy a Hiller István korábbi oktatási miniszter megrendelésére készített kutatás szerint Magyar Bálint és Hiller István minisztersége alatt nőtt a roma gyerekek iskolai szegregációja. Az utóbbi hat évben a vizsgált intézmények között 34 százalékkal nőtt a cigány többségű iskolák száma. A településszerkezet és az etnikai hovatartozás tekintetében aránytalan iskolafejlesztések tovább növelték a falusi iskolák gettósodását. Miközben a romákat nem vagy csekély számban oktató oktatási intézmények közül minden ötödiket bővítették az elmúlt két évben, addig a legmagasabb cigány arányú iskolák közül csak minden huszadikban történt ilyen jellegű fejlesztés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.