Újabb lépés a gettósodás felé

Miközben a romákat nem vagy csekély számban oktató intézmények közül minden ötödiket bővítették az elmúlt két évben, addig a legmagasabb cigányaránnyal rendelkező iskolák közül csak minden huszadikban került sor ilyen jellegű fejlesztésre. Pedig az EU-forrásokat az esélyegyenlőség megvalósítására kellett volna költeni. Mindez növelte a falusi iskolák gettósodását.

2010. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A településszerkezet és a tanulók etnikai hovatartozása tekintetében aránytalan mértékben részesültek a fejlesztésekben a hazai iskolák a szocialista kormány utolsó két évében – derül ki a még Hiller István korábbi oktatási miniszter megbízásából készült integrációkutatásból. Az Integráció hatásvizsgálata nevet viselő beszámoló megállapítja, hogy bizonyos fejlesztésekből lényegesen nagyobb arányban részesülnek a budapesti, a megyeszékhelyi, a nagyvárosi, illetve a cigány diákokat a legalacsonyabb arányban oktató intézmények.

*

Eközben szinte minden területen az átlagosnál jóval alacsonyabb mértékben korszerűsödtek azok az iskolák, amelyekben a diákok több mint háromnegyede cigány.
A leszakadt iskolák a többieknél kisebb mértékű vagy elmaradt korszerűsítése az egyik fő oka annak, hogy az integrációra elköltött több milliárd forint ellenére az utóbbi hat évben nőtt a cigány gyerekek iskolai elkülönítésének mértéke. A cigány többségű és a falusi iskolák háttérbe szorítása a fejlesztések terén azért különösen érthetetlen, mert a korszerűsítések jó részét a magyar állam uniós forrásokból állta. Márpedig az Új Magyarország fejlesztési terv és a Nemzeti fejlesztési terv révén pályázati úton elkölthető milliárdokat az Európai Unió az oktatási esélyegyenlőség megteremtésére szánta. Köztudott, hogy az integráció egyik alapfeltétele a minél korszerűbb oktatási infrastruktúra megteremtése, hiszen ez teszi lehetővé a szükséges pedagógiai módszerek alkalmazását, és a modernizálás lehetne a legfontosabb gátja az értelmiségi családból származó falusi gyerekek iskolai elvándorlásának is.
Míg a legalacsonyabb cigány tanulói aránnyal rendelkező intézmények (ahol a tanulók 0–25 százaléka roma) 7,1 százaléka kapott új iskolaépületet, addig a zömében cigány tanulókkal rendelkező intézmények esetében ez az adat csupán 2,7 százalék. Új szaktantermeket alakítottak ki olyan iskolák közel 15 százalékában, ahol a gyerekek kevesebb mint egynegyede roma, miközben a több mint 75 százalékos roma tanulói aránnyal bíró iskoláknak csak 2,7 százaléka kapott új termeket. Az iskolabővítések esetében sem jobb a helyzet: míg a 0–25 százalékos roma tanulói aránnyal rendelkező iskolák 21,4 százalékát újították fel, a 25–50 százalékos cigányaránnyal bíró intézmények 14,7 százalékát. A kisebb roma többséggel bíró (50–75 százalék) iskoláknak már csupán 14,3 százalékát bővítették, míg a szinte homogén (75 százalék feletti cigányarány) intézményeknek csupán 5,5 százalékát érintette ilyen irányú fejlesztés. Ez azt jelenti, hogy miközben a romákat nem vagy csekély számban oktató oktatási intézmények közül minden ötödiket bővítették az elmúlt két évben, addig a legmagasabb cigányaránnyal rendelkező iskolák közül csak minden huszadikban került sor ilyen jellegű fejlesztésre.
Ha az iskolák esetében az etnikai hovatartozás mellett figyelembe vesszük a települést is, akkor megállapítható, hogy a legkevesebb fejlesztés az amúgy is korszerűtlen falusi iskolákban történt, mintha a szocialista kormány ezeket szándékosan akarta volna ily módon elsorvasztani. Az előző oktatási kormányzat falusiiskola-ellenes politikája következtében ugyanakkor felgyorsult ezen intézmények „elcigányosodásának” folyamata, és ezzel nőtt a roma gyerekek szegregációja.
Míg a vizsgált iskolák közül az elmúlt két évben a fővárosi intézmények nyolcvan százalékát felújították, addig a nagyvárosokban ez az adat csak 47, a községekben pedig csupán 38,5 százalék. Ugyanez etnikai szempontból vizsgálva: a legkisebb cigányaránnyal rendelkező (0–25 százalék) iskolák 57 százalékát újították fel, míg a legnagyobb romaarányú (75 százalék fölötti) csupán 35 százalékát. Interaktív táblával a vizsgált fővárosi intézmények negyven százalékát szerelték fel, míg a községekben ez az arány mindössze 13 százalék. A kutatók ugyanakkor leszögezik: az aránytalanságok ellenére az elmúlt időszakban az oktatási infrastruktúra állapota igen jelentős mértékben javult. A fejlesztések elérték azt a kritikus tömeget, amely már biztosítja a modernizáció tárgyi feltételeit.
Emlékezetes: lapunk a napokban elsőként számolt be arról a kutatásról, amelynek adatai szerint Magyar Bálint és Hiller István regnálása idején az integráció fontosságát ecsetelő kormányzati nyilatkozatok ellenére Magyarországon nőtt a roma gyerekek iskolai szegregációja. A kutatás szerint az elmúlt hat évben a vizsgált intézmények között 34 százalékkal nőtt a cigány többségű iskolák száma, és az utóbbi években tovább erősödött a falvakban és a községekben az a tendencia, hogy a helyi elit gyermekeit nem a település iskolájába járatja, így elkerülhetetlenné vált bizonyos egyiskolás települések gettósodása. Az elmúlt négy évben nem sikerült érdemben csökkenteni a roma és a nem roma tanulók közötti szakadékot a továbbtanulás szempontjából sem. A 2009–2010-es tanévben a nem romák 71,8 százaléka tanult tovább érettségit adó középiskolában, a romák esetében ez az arány csupán 26,8 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.