origo.hu
Kibillen a Balaton a medréből egy hurrikán miatt
Már szeptemberben sok az iskolakerülő. Két héttel az iskolakezdést követően már számos gyermeknek összegyűlt az ötven igazolatlan órája, így készpénz helyett természetben kapják meg a családi pótlékot. Az RTL Híradó információja szerint többek mellett Heves községben három ilyen diák is van, és egyre több megyében gyűlnek a szülői figyelmeztetések. A kormánypárt korábbi kezdeményezése alapján ha ötven órát meghaladja a hiányzások száma, akkor a helyi jegyző elrendeli a gyermek úgynevezett védelembe vételét – amelynek köszönhetően a hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak rá –, továbbá azt, hogy a családi pótlék teljes összegét hat hónapon keresztül csak természetben kapják meg a szülők. A törvény értelmében így a tanulók szükségleteit felmérve tankönyveket, ruhát, cipőt vagy élelmiszert juttatnak a kicsiknek, végigkövetve, hogy valóban célba ér-e az állami támogatás. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális, Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkársága tegnap közleményben arra emlékeztetett, hogy a jegyzői gyámhatóságok és gyermekjóléti szolgálatok részére részletes módszertani útmutatót készített, amelyet a törvény hatálybalépésének napján megküldött a szociális és gyámhivataloknak. (MN)
Az iskolák 8,4 százalékában a tanárok egy részének nincs pedagógus végzettsége. A helyzet a cigány többségű iskolákban a legrosszabb – derül ki a még Hiller István oktatási miniszter megbízásából készült, Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatási beszámolóból. A legtöbb osztályban idegen nyelvet tanított a gyerekeknek pedagógus végzettség nélküli munkaerő, de magyar nyelv és irodalmat, testnevelést, történelmet és informatikát is az átlagosnál gyakrabban oktattak diploma nélkül.
A felmérés rámutat: a tanárok végzettségét tekintve jelentősek a különbségek aszerint, hogy az intézménybe hány cigány tanuló jár. Azokban az iskolákban, ahová egyáltalán nem vagy nagyon csekély számban járnak romák, minden tanár rendelkezik pedagógusdiplomával. A 25-50 százalékos cigány tanulói aránnyal rendelkező oktatási intézmények 5 százalékában tanítanak tanári oklevél nélkül, míg az 50-75 százalékos arányt felmutató iskoláknak már 12,7 százalékában fordul elő ilyen. Azoknak az iskoláknak a kilenc százalékában tanítanak diploma nélkül, ahol a gyerekek több mint háromnegyede cigány.
A kutatók rámutattak: a legtöbb iskolában az elmúlt években valamelyest javult a helyzet a diploma nélkül tanítók tekintetében, de a problémát felszámolni egyedül a homogén magyar, illetve a 25 százaléknál alacsonyabb cigány tanulói aránnyal rendelkező iskolák esetében sikerült. Hat évvel ezelőtt még ezeknek az intézményeknek a 12,4 százalékában is tanítottak olyanok, akiknek nem volt pedagógus végzettsége. Ezzel szemben azokban az intézményekben, ahol a gyerekek 50-75 százaléka roma, az általános tendenciával ellentétben rosszabbodott a helyzet: míg 2004-ben az ilyen iskolák 11 százalékában tanított pedagógus végzettség nélküli munkaerő, addig mára ez 12,7 százalékra nőtt.
Ennél aggasztóbb a helyzet a szakirányú végzettség tekintetében. A vizsgált iskolák 61,8 százalékában bizonyos tantárgyakat olyan tanár tanít, akinek ugyan van pedagógusdiplomája, de nincs szakirányú végzettsége. Ilyen például, amikor szaktanár hiányában a testneveléstanár tartja a kémiaórát. Az utóbbi hat évben fikarcnyit sem javult a helyzet, sőt még romlott is: 2004-ben még a vizsgált intézmények 57,9 százalékában tapasztaltak ilyet. Ebben a tekintetben is a cigány többségű iskolákban a legroszszabb a helyzet, ráadásul a szakadék tovább nőtt: míg a homogén magyar, illetve az ötven százaléknál alacsonyabb roma tanulói aránnyal rendelkező iskolákban valamelyest javult a helyzet (az ilyen intézmények 33,3, illetve ötven százalékában tanítanak bizonyos tantárgyakat szakirányú végzettséggel nem rendelkező pedagógusok), addig a cigány többségű oktatási intézményekben tovább romlott az országos átlagnál már korábban is sokkal rosszabb mutató. Az 50-75 százalékos cigány tanulói aránnyal rendelkező intézmények 71 százalékában tanítanak egyes tárgyakat szakirányú végzettséggel nem rendelkező pedagógusok. Hat évvel ezelőtt ez az arány csak 63,8 százalék volt. A legtöbb esetben az énekórát tartja megfelelő szakirányú végzettséggel nem rendelkező tanár, de az informatika- és a kémiaórák esetében sem sokkal jobb a helyzet.
Lapunk korábban elsőként számolt be arról, hogy a kutatás szerint Magyar Bálint és Hiller István oktatási minisztersége alatt tovább erősödött a roma gyerekek iskolai szegregációja, mivel az elmúlt hat évben a vizsgált intézmények között 34 százalékkal nőtt a cigány többségű iskolák száma.
Romaügyi megbízott. Főpolgármesterré választása esetén roma ügyekért felelős megbízotti státust tervez létrehozni Tarlós István a Fővárosi Cigány Kisebbségi Önkormányzat kezdeményezésére – közölte a Fidesz–KDNP főpolgármester-jelöltjének sajtófőnöke. Szűcs Somlyó Mária elmondta: a megbízott hatáskörébe tartozna a fővárosi romák felzárkóztatását elősegítő fővárosi programok előkészítése, valamint a romákkal foglalkozó intézményekkel való szakmai kapcsolattartás. (MTI)
Kibillen a Balaton a medréből egy hurrikán miatt
Szabó Tímea hisztérikus jelenetén nevet az internet, csúnyán pórul járt
Harry herceg a gyerekeivel együtt térhetne haza karácsonyozni, azonban komoly dilemmát okoz számára a döntés
Túltolta az orbánozást Kamala Harris egy műsorban, nem tette zsebre a diplomáciai választ
Sztárban Sztár: Peter Srámek kitálalt Oláh Ibolyáról
Orbán Viktor ismét feladta a leckét Brüsszelnek
Rossi nagy húzása: a leírt veterán a válogatott egyik legjobbja volt
Egy gyűlölettől izzó ex-feleség döntheti el az év legjobban várt bokszmeccsét
Végig hazudtak az ukránok? Most már tárgyalnának az oroszokkal is
Szijjártó Péter helyretette Kamala Harrist
Drága Bolgár úr Orbánra akarta önteni a bilit, de végül az egész a saját fejére borult
A legdrágább magyar sorozat régi adósságokat törleszt, világraszóló sikerre számíthat a Hunyadi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.