Az ábécé szerint rangsoroltak

A vizsgált iskolák közel 70 százaléka elkövetett valamilyen szabálytalanságot a középfokú felvételi eljárás során – derül ki az Oktatási Hivatal jelentéséből. Előfordult, hogy az azonos pontszámú diákokat ábécésorrend szerint rangsorolták. Több intézményben túl későn és az előírtnál rövidebb ideig lehetett megtekinteni a kijavított dolgozatokat, és az is előfordult, hogy a szóbeli vizsgáért több pontot adtak, mint amennyit a jogszabály megenged.

2010. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatósági ellenőrzés részeként vizsgálta az Oktatási Hivatal (OH) a középfokú felvételi eljárás szabályainak betartását 2009. november 2. és 2010. április 30. között a középfokú nevelési-oktatási intézményekben. A hivatal a középfokú felvételi vizsgát szervező közoktatási intézmények 24 százalékát, összesen 126 középiskolát ellenőrzött. A vizsgálat során az intézmények 70 százalékában találtak hiányosságot a szakemberek. Nyolcvanhárom intézmény figyelmeztetést kapott, hármat pénzbüntetéssel sújtott a hatóság.
Az egyik leggyakoribb hiányosság az volt, hogy az iskolák nem vagy nem megfelelő módon szabályozták, hogyan rangsorolják az azonos pontszámú jelentkezőket. Előfordult, hogy az intézmény megfogalmazott egyedi rangsorolást, de azt a házirendjében nem tüntette fel. A leggyakoribb ilyen jellegű hiba az azonos pontszámot elérő jelentkezők ábécésorrendben történő rangsorolása volt.
Gyakori hiba volt, hogy az iskola felvételi tájékoztatója nem tartalmazta a felvételi követelményeket. Ez az intézmények 15 százalékában fordult elő. Huszonkét intézmény nem számolt be arról, hogy milyen módon lehet jelentkezni a felvételire. Az iskolák egynegyede a tájékoztatóban nem jelölte meg a felvételi vizsga helyszínét, egyharmada pedig nem számolt be arról, hogy milyen módon rangsorolja a jelentkezőket. Minden iskola lehetővé tette a kijavított írásbeli felvételi dolgozatok megtekintését, ám annak időpontja több esetben nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Az intézmények 35 százaléka nem biztosította az előírt 8 napon belüli megtekintési időt, pedig ennek betartása fontos ahhoz, hogy a gyerekek határidőn belül kifogással élhessenek, ha szerintük hiba történt a javítás során. Hat iskola a kötelező 8 óránál rövidebb időt adott a felvételizőknek a dolgozatok megtekintésére, ami szintén szabálytalan. A szóbeli felvételi vizsgák szervezése kapcsán is történtek szabálytalanságok. A vizsgált 126 iskola közül 79 tartott szóbeli felvételit. A szóbeliztető intézmények közel 30 százaléka csupán egy napot jelölt ki a meghallgatásokra, holott a jogszabály szerint erre legalább két napot kell meghatározni. Előfordult az, hogy az intézmények nem tájékoztatták megfelelően a fiatalokat a szóbeli felvételi vizsgák időpontjáról: 15 iskola a felvételi tájékoztatóban, 14 intézmény pedig honlapján nem hozta nyilvánosságra a vizsga időpontját. Előfordult olyan is, hogy a szóbeli vizsgán magasabb volt a megszerezhető pontok aránya a megengedettnél.
A felvételi tájékoztatóban meghirdetett tanulmányi területek esetében a gimnáziumok egynegyedében hiányzott a helyi tanterv alapját képező kerettanterv vagy program megnevezése. A szakközépiskolák esetében ez az arány 35 százalék, a szakiskoláknál 33 százalék. A szakiskolák jellemzően nem jelölték meg az oktatott idegen nyelveket (33 százalék) és az oktatás sajátos jellemzőit (58 százalék).
Komoly hiányosságokat tapasztalt a hatóság a vizsgák dokumentáltságát illetően. Az írásbeli és a szóbeli vizsgák során készült jegyzőkönyvek tartalma hiányos volt, nem tartalmazta nyomon követhetően a teljes folyamatot. Megdöbbentő, de a vizsgált intézményeknek csupán 40 százalékában történt meg az írásbeli vizsgákról készített jegyzőkönyvek igazgatói aláírással és az időpont feltüntetésével történő „hitelesítése”. A felvételi vizsgát szervező, lebonyolító, valamint a vizsgákon felügyelő tanárok megbízásának dokumentálása az iskolák többségénél hiányzott. A szóbeli vizsgákat az iskolák nem megfelelően jegyzőkönyvezték, hiányzott a kérdések és a válaszok dokumentálása, ahogy több esetben nincs adat válaszokra adott pontszámról és a diák érdemi értékeléséről sem. Hiányoztak a vizsgált iskolákban olyan dokumentumok, amelyek igazolják a felvételi lebonyolításának jogszerű folyamatát.
Az OH dokumentuma ugyanakkor leszögezi: az összes ellenőrzött iskola a jogszabály szerinti időpontban tartotta meg az írásbeli felvételi vizsgákat, azok megszervezése és lebonyolítása a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt. A tanulók jelentkezési lapjai, dolgozatai minden intézményben rendelkezésre álltak. Az összes iskola lehetővé tette az írásbeli felvételi dolgozatok megtekintését, és a felvételi vizsgák eredményéről is minden esetben határidőre és megfelelő formában értesítették a tanulókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.