Elmaradt az ígért korszerűsítés

A tagiskolákban kevesebb az egyéni fejlesztésre fordított tanóra, a tornaterem, a szakkör, a napközis foglalkozás és a tanulószoba, mint a vizsgált oktatási intézmények székhelyein – derül ki az Oktatási Hivatal jelentéséből. A tagiskolák diákjai jóval kisebb arányban részesülnek emelt szintű oktatásban és tantárgyi orientációban, mint a központi intézmények tanulói.

2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálatot folytatott az Oktatási Hivatal (OH) a több intézményegységből álló iskolákban arról, hogy betartják-e az egyenlő bánásmód követelményét. Felmérték, hogy azonos minőségű oktatási szolgáltatásokban részesülnek-e az iskolák székhelyén tanuló gyerekek a korábban általában kisebb, önálló oktatási intézményként működő tagintézmények diákjaival. Az OH nyolc intézmény esetében állapította meg a jogszabályok megsértését, és 12 iskola esetében mutatta ki tanulók csoportba sorolásánál a jogellenes elkülönítést.
Az eredmények szerint a székhelyeken tanuló diákok sokkal nagyobb arányban részesülnek emelt szintű oktatásban, mint tagiskolába járó társaik. A székhelyiskolák tanulóinak 17 százaléka vesz részt az átlagosnál magasabb óraszámú, emelt szintű képzésben, míg a tagiskolák tanulóinak csupán hét százaléka részesül ilyenben. Tantárgyi orientációban – egy-egy tárgy magasabb óraszámú oktatása – részesül a székhelyiskolák diákjainak kilenc, a tagiskolák tanulóinak csupán öt százaléka.
A gyerekek egyéni fejlesztésére fordított idő sem a székhely-, sem a tagintézmények esetében nem éri el a jogszabályban meghatározott időkeretet, de az előbbiekben lényegesen jobb a helyzet. A székhelyeken az előírt időkeret 72 százalékát, míg a tagintézményekben mindössze 60 százalékát fordítják egyéni fejlesztésre. A tanórán kívüli foglalkozások – vagyis a tantárgyi szakkörök, sport- és művészeti foglalkozások, könyvtári órák – időtartama sem éri el a jogszabályban meghatározott időkeretet egyik iskolatípusban sem, de a székhelyeknél ebben az esetben is sokkal kedvezőbb a gyerekek helyzete. A székhelyeken a jogszabályban a tanórán kívüli foglalkozásokra előírt óraszám 87 százalékát, a tagiskolákban csupán 70 százalékát tartják meg a valóságban. Az egész napos nevelés iskolaotthonos formáját a tagiskolákban lényegesen kevesebb helyen biztosították, mint a székhelyeken.
A felső tagozatos tanulók felkészülését segítő tanulószobai foglalkozások tekintetében is óriási a különbség a két intézménytípus között: a vizsgált iskolák székhelyeinek 56,5 százalékában, míg a tagiskoláknak csupán 27,63 százalékában volt ilyen foglalkozás. Az OH szerint ez az arány – tekintettel a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók nagy számára – nincs összhangban a pedagógiai szükségletekkel. A mindennapos testnevelést a székhelyiskolák közel 70 százaléka, míg a tagiskolák 54 százaléka biztosítja. A tárgyi feltételek közül leginkább a tornaterem hiánya jelent gondot, ez általában a kisebb tagiskolákban okoz problémát. Az OH megállapította azt is, hogy a hátrányokkal küzdő gyerekek aránya jóval nagyobb a tagiskolákban. A székhelyeken az összes diák 17 százaléka halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), a tagiskolákban ez a szám 22 százalék. A hátrányos helyzetűek (HH) aránya a székhelyeken 38 százalék, míg a tagiskolákban 49 százalékos. A HHH-sok állapota annyival súlyosabb a HH-soknál, hogy nemcsak mélyszegények, de szüleik legfeljebb általános iskolát végeztek.
Az OH az ellenőrzés során öszszesen 46 önálló intézményt és a hozzájuk kapcsolódó 76 tagiskolát vizsgálta, vagyis összesen 122 feladatellátási helyen végzett ellenőrzést. Emlékezetes: a Hiller István vezette baloldali oktatási kormányzat korábban úgy alakította át az oktatási intézmények finanszírozását, hogy azzal a kisebb, főként falusi iskolákat öszszevonásra, társulásra kényszerítse. Az összevonásokkal sokat spórolt a baloldali kormány, az adatok azonban azt mutatják, hogy a korábban önálló intézményként működő falusi iskolák tagiskolává olvasztása nem járt együtt az ígért korszerűsítéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.