Év közben szűnt meg egy középiskola

Három héttel tanévkezdés után megszűnt a súlyos pszichés problémákkal vagy tanulási zavarokkal küzdő, az állami közoktatásból kizuhant gyerekeket felkaroló Külvárosi Tankör Középiskola. Az Oktatási Hivatal azt vizsgálja, hogy az intézmény vezetése megfelelő időben elhelyezte-e másik iskolába a diákokat.

2010. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főváros XV. kerületében működő Külvárosi Tankör Középiskola vezetése egész nyáron küzdött azért, hogy valamilyen forrásból pénzt szerezzen az intézmény működtetéséhez, de nem járt sikerrel.
– Sajnos a mai finanszírozási rendszer teljesen ellehetetleníti a civil szervezetek által működtetett iskolákat. Csak nagy összegű tandíj beszedésével tudnánk továbbra is életben maradni, a közoktatásból kihullott tanulók családjaira azonban általában nem jellemző, hogy felvetné őket a pénz. Diákjaink nagy része a középosztály folyamatosan lecsúszó alsó szegmenséből származik, akiknek szülei sokszor létfenntartási gondokkal küzdenek – kommentálta lapunknak a megszűnést Czikora Györgyi, az iskola vezetője. Hozzátette: a múlt héten járt az intézményben Hoffmann Rózsa, és az oktatásért felelős államtitkár arról számolt be, hogy az oktatási kormányzatnak nincs lehetősége az alapítványi iskolák normatíván felüli kiemelt támogatására. Az intézmény vezetése ezután látta be végképp, hogy képtelenek tovább működtetni az iskolát. Negyvenmillió forintra lenne szükségük a tanév biztonságos levezényléséhez, ám csak tízmillió forint a bevételük. Czikora kijelentette: a gyerekek kilencven százalékának az iskola vezetése néhány nap alatt talált másik intézményt, a fennmaradó tíz százalék esetében a szülők kívánnak eljárni.
Az iskola tanév közben történő bezárása miatt az Oktatási Hivatal (OH) hivatalból vizsgálatot indít. – Azt fogjuk megvizsgálni, hogy a vezetés megfelelő időben és megfelelő módon elhelyezte-e másik iskolában a tanköteles tanulókat – jelentette ki lapunknak Kerpen Gábor, az OH elnöke.
A Külvárosi Tankör Középiskolát a korábbi kiegészítő támogatások eltörlése és a pályázati lehetőségek megszűnése vezette a csőd felé. Az iskolavezető szerint korábban az intézménynek nem voltak anyagi gondjai, hiszen hozzájutottak különböző kiegészítő támogatásokhoz, és jó néhány pályázati lehetőség is volt. Az elmúlt néhány évben azonban – Hiller István oktatási minisztersége idején – sorra megszüntették a kiegészítő támogatásokat.
Tovább súlyosbította a helyzetet, amikor a szocialista oktatásirányítás a fejkvótaalapú finanszírozást csoportfinanszírozásra cserélte fel. Az intézkedés egyértelműen a kis létszámú intézmények elsorvasztására irányult. Czikora szerint a korábbi oktatási kormányzat az intézkedéssel az elavult kis iskolákat akarta felszámolni, ám az új számítási módszerrel a korszerű, alternatív módszerekkel dolgozó iskolák is kevesebb pénzhez jutottak, mert ők is kis csoportlétszámmal dolgoznak. Hiller István ráadásul korábban azért rúgta fel az iskolával kötött közoktatási megállapodást, mert késtek egy rezsiszámlával. Az iskola súlyos anyagi gondjai miatt csúszott a befizetéssel, ám a szocialista miniszter segítség helyett még azt a 200 ezer forint pluszpénzt is megvonta, ami a megállapodás szerint járt volna.
A főváros XV. kerületében működő Külvárosi Tankör Középiskolát a Periféria Alapítvány hozta létre 1991-ben. Az intézmény a többi középiskolából magatartási, tanulási és viselkedési problémáik miatt kiesett 16 és 24 év közötti fiatalok oktatását és mentálhigiénés gondozását vállalta, és segítette a fiatalokat az érettségi bizonyítvány megszerzésében. A tanítás kis csoportokban folyt, és még a csoporton belül is különböző, diákonként eltérő, alternatív pedagógiai módszereket alkalmaztak. Az intézménybe negyven diák járt, az érettségizők átlagosan mintegy 70 százaléka tovább tanult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.