Formabontó debütálás

2010. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Forma–1-es autós gyorsasági világbajnokság hatvan évet felölelő krónikájában eddig hatvanhét pályán rendeztek futamokat – a legelsőt 1950. május 13-án Nagy-Britanniában, Silverstone-ban –, s tegnap sokan lélegezhettek fel: hetek óta tartó bizonytalanság után eldőlt, hogy 68.-ként besorolhatjuk a Szöultól mintegy négyszáz kilométerre fekvő Jeongamot is. A dél-koreaiak alaposan megcsúsztak a munkálatokkal, nem volt szerencséjük az időjárással sem, tetézve a gondokat pedig a félkész lelátóra még rádőlt egy toronydaru. Bő két hete a Forma–1 mindenhatója, Bernie Ecclestone is komoly aggodalmainak adott hangot a versenynaptárba október 24-i dátummal bekerült Koreai Nagydíj megrendezésével kapcsolatban. Ám a múlt vasárnapi Japán Nagydíj alatt már bejelentette, hogy a pálya átmegy az ellenőrzésen, és láss csodát, így is történt. A nagy hajrát kivágó koreaiak a hét végén még javában aszfaltoztak, és erős túlzás lenne azt állítani, hogy az utolsó szög is a helyére került, de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) színjátéknak tetsző tegnapi pályabejárásán Charlie Whiting versenyigazgató megadta a licenszet a pályának. Az mindenesetre sokatmondó, hogy a FIA közleménye csak magára a tényre szorítkozik.
A hírügynökségek jobb híján Csung Jung Csót, a szervezőbizottság első emberét idézik: „Örülünk, hogy a FIA teljes megelégedésére sikerült végeznünk a munkálatokkal (sic! – a szerk.), és csatlakozhatunk a vb-sorozathoz. A pályánk a legmagasabb normáknak eleget téve készült, s az autó- és motorsport központja lesz az országunkban” – jelentette ki a promóter, aki bízik benne, hogy a versenyt hatalmas érdeklődés övezi majd. Azt mondani sem kell, mekkora presztízsveszteség lett volna a Forma–1-nek, személyesen Ecclestone-nak és a Koreai Köztársaságnak is, ha törölni kell a futamot. A sikeres lebonyolítást illetően persze továbbra is sokakban motoszkál a kétely. „Az infrastruktúra minden bizonnyal hagy némi kívánnivalót, de mi versenyezni akarunk” – szögezte le Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke.
Így vagy úgy, Jeongamban a jövő hét végén sor kerül a 2010-ben tizenkilenc nagydíjból álló vb-sorozat 17. versenyére. S ezzel Ázsia a helyszíneket tekintve ki is egyenlít Európával szemben 8-8-ra, hiszen Bahreinben, Malajziában, Kínában, Törökországban (az isztambuli pálya az ázsiai oldalon van), Szingapúrban és Japánban már rendeztek idén futamot, a függöny pedig november 14-én Abu-Dzabiban megy le.

Sztárépítész tervezte. A koreai nemzetközi versenypályát a német Hermann Tilke tervezte, aki az elmúlt években több aszfaltcsíkot is megálmodott az autósport elitkategóriájának. Az ő nevéhez fűződik a Szepangban (1998), Bahreinben (2004), Sanghajban (2004), Isztambulban (2005), Szingapúrban (2008) és Abu-Dzabiban (2009) épített pálya is. A jeongami helyszínen egy kör 5,621 km, és a pilóták az óramutató járásával ellentétesen köröznek majd. A pályán tizennégy bal- és hét jobbkanyar, valamint három hosszú egyenes szakasz található. A lelátókon 135 ezren foglalhatnak helyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.