Hollywoodi mese hosszú utóízzel

Bőr félcipő, mezítláb. A hang, a dollármilliókat érő sárm. A szeme alatt az a néhány ránc. Robert De Niro élőben a legkevésbé olyan, mint a híre, nem rideg színészbálvány. Nem is filmpremierre érkezett Budapestre; máshogy vezetett az út – gyomron át. A japán–perui fúziós konyhával világhírűvé lett Nobu étteremlánc első közép-európai üzletének ünnepélyes megnyitása napján a Kempinski Hotelben beszélgettünk.

Kárpáti György
2010. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dühöngő bika szerepének megformálásához bőven több mint tíz kilót kellett híznia. Élvezettel hajtotta végre a feladatot, vagy csak a szerep hiteles megformálása motiválta?
– Az első öt–nyolc kilóig még találtam élvezetet az evésben. Öszszesen harminc kilót szedtem fel – a vége egyszerűen borzalmas volt. Nem engedhettem meg magamnak, hogy például a Nobu (Nobuyuki Matsuhisa, ejtsd: Nobujuki Macuhisza – a szerk.) ételeihez fogható, könnyű, ízes fogásokat fogyasszak, nagyon elhúzódott volna a hízókúra. Az utolsó néhány pluszkilót már kemény munkának éreztem.
– A „method acting” – a teljes fizikai és szellemi átélés az alakítás során – legjobbjának tartják. Mit gondol, megváltozott a színjátszás a számítástechnikai trükkök korában?
– Nem vagyok az ilyen trükkök ellen, bizonyos területeken kiválóan lehet használni, de az emberek alapkarakterét a technikával sem lehet megváltoztatni. Apró, boszszantó hibákat viszont el lehet velük tüntetni. Van egy bőrirritáció az arcomon, ami látszik a közeli képeken, ezért nem is szeretem, ha filmeznek. Számítástechnikai trükkökkel ma már képesek korrigálni, a vásznon nyoma sincs. A trükkök költséghatékonyak, megóvják a produkciót a csúszásoktól, könnyítik a rendező dolgát. Hogy mire képes még a CGI (Computer-Generated Imagery, azaz a számítógépen létrehozott kép), arra a Benjamin Button a legjobb példa: Brad Pitt arcát a technika öregítette meg. A csecsemőkortól a halálig tartó életfolyamat ábrázolásával a film olyan ívet rajzol meg, amelyet nem lehetett volna eljátszani. A trükk segíthet a rendezőnek, hogy valóságosan és a maga teljességében meséljen el egy történetet.
– Több erőszakos, pszichotikus karaktert is megformált. Megtalálták a szerepek, vagy kereste őket?
– Ez is, az is előfordult. Melyikre gondol?
– A taxisofőrre, a Dühöngő bikára, A Keresztapára, az Angyalszívre…
– Az Angyalszívvel megkerestek, A taxisofőrt együtt olvastuk el Martin Scorsesével és Paul Schrader forgatókönyvíróval. A Keresztapa előtt Scorsesével készítettük az Aljas utcákat, amiben látott Francis Ford Coppola. Próbafelvételt készítettünk, majd felajánlotta Vito Corleone szerepét A Keresztapa második részében.
– Egyszer azt mondta, elszalasztott szerepekkel kapcsolatban nem hordoz sérelmeket. Akad mégis olyan, amelyet sajnál, hogy nem kapott meg?
– Elég szerencsés voltam. Akadtak persze szerepek, amelyeket felajánlottak, végül mégis más kapta meg őket, mondjuk mert akkor nem tűntek izgalmasnak, de emiatt nincs bennem rossz érzés.
– A kilencvenes években a szórakoztató filmek felé fordult, több vígjátékszerepet is vállalt. Itt van mindjárt az Apádra ütök. Mi volt az oka a változásnak?
– Akkoriban találtam rá Nobu éttermére, biztosan az ő konyhaművészete idézte elő a fordulatot… (nevet)
– Van olyan drámai szerep, amelyet szívesen elővenne újra?
– Nincs, túl nyomasztó lenne (nevet). De ne aggódjon, lesznek még drámai szerepeim, például a hamarosan mozikba kerülő Stone-ban.
– A Machete című filmben (magyarországi mozipremierje 2010. november 25.) egy, az illegális bevándorlás ellen korteskedő szenátort alakít. Egyetért a karakterben hordozott társadalomkritikával?
– Igen. A rendező, Robert Rodriguez sajátos filmkészítési stílust képvisel, mindig szimpatikus volt. A gyerekeim is ismerik és kedvelik a munkáit. A film dél-texasi miliője érdekelt, okosan van felépítve. A forgatókönyv tempója gyors, olyanfajta érzékenységgel idézi meg a grindhouse-filmeket, amit nagyon szeretek. Sokat beszélgettünk a forgatókönyvről, mielőtt elvállaltam.
– Két filmet is rendezett, a Bronxi mesét és Az ügynökséget. Mit jelentenek ezek önnek?
– A rendezés kaland, fontos tapasztalat, teljesen más, mint a színészet. Egy rendezőnek sokkal összetettebb elvárásoknak kell megfelelnie, nagy rajta a nyomás a pénz miatt, szorítja az idő, a producerek azt akarják, hogy két díszletben vegye fel az egészet. Tisztelettel meg kell hallgatni őket, de a legnehezebb, hogy a rendező végül képes legyen mindezektől elvonatkoztatni, és megvalósítani a saját elképzeléseit.
– Korábban azt mondta, az a legfontosabb, hogy a filmeknek ötven év múlva is érvényes jelentéstartalmuk legyen. A minden idők legjobb filmjeit összegző toplistákon rendre az élbolyban végeznek a mozijai. A taxisofőr társadalmi üzenete talán még aktuálisabb, mint a forgatása idején.
– Igen, ezzel egyetértek. Sosem szerettem kategorizálni a filmeket, de örülök, hogy így alakult. Olyan szerepeket igyekeztem választani, amelyek hosszú relevanciával bírnak. Egy jó mozinak ki kell állnia az idő próbáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.