Most is mindennapi gyógyszere a tánc

Ma ünnepli 80. születésnapját Timár Sándor, a táncházmozgalom legendás alakja, a néptáncoktatás világhírű Timár-módszerének kidolgozója, a Bartók Táncegyüttes alapítója, az Állami Balett Intézet néptánc tagozatának egykori vezetője, a Magyar Állami Népi Együttes egykori művészeti igazgatója és koreográfusa, Magyar Örökség díjas, állami díjas érdemes művész.

2010. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karsai Zsigmond 90 éves. Ünnepi műsorral köszöntik vasárnap délután négy órakor Karsai Zsigmondot, a Népművészet táncos-énekes mesterét a Hagyományok Háza (I., Corvin tér 8.) színháztermében 90. születésnapja alkalmából. A legendás lőrincrévi néptáncos és festőművész 1943-ban települt át Pécelre, hogy elvégezze a Képzőművészeti Főiskolát. Egy gólyabálon fedezték fel kiváló tánctudását, így főiskolai tanulmányai mellett már akkor táncot tanított a Színművészeti Főiskolán. Karsai Zsigmond sokat segített a Magyar Tudományos Akadémia népzenekutatóinak, többek között az ő dalai alapján készítették el Lőrincréve monográfiáját is, 1943-tól egészen a közelmúltig gyűjtések százait forgatták vele a magyar néptánckutatók. Népdalénekesként is ismertté vált szülőfaluja dalaival; Sebő Ferenccel készített 1986-os, Lőrincréve című önálló lemeze elnyerte Az év hanglemeze díjat. Tudását kivételes memóriájának köszönhette, a Maros–Küküllő mentét a II. világháború miatt húszévesen hagyta el. Festőművészként két évtizeden át volt a Tokaji Művésztelep egyik vezetője, művészetében hangsúlyos helyet kapott a természet és a szülőföld tájélménye. Karsai Zsigmond elnyerte Pécel város díszpolgári címét is. Tiszteletére hétfő délután négy órakor alkotásaiból nyílik kiállítás Pécelen. A mostani jeles alkalomra Karsai Zsigmond festőművész, a népművészet mestere címmel könyvet adnak ki. (K. E. V.)


Timár Sándort hétfő este fél nyolckor gálaesttel köszöntik a MűPában, ahol jelenlegi együttese, a Csillagszemű Táncegyüttes és külföldi növendékei mellett egykori tanítványait láthatjuk a színpadon: többek között Sebestyén Mártát, Maczkó Máriát, Virágvölgyi Mártát, Fekete Antalt, Halmos Bélát, Sebő Ferencet, a Jánosi együttest, a Kolompos, a Muzsikás és a Téka zenekarokat. Timár Sándor – állapítja meg első pillantásra, aki vele találkozik – nyolcvanéves kora ellenére feltűnően fürge.
– Szedem a gyógyszerem. Ez pedig a tánc.
– Ilyen komoly szerepe van a fizikai erőnlét megőrzésében?
– Igen, nagyon. Az a baj, hogy mára a civilizáció elfelejtette velünk a régi hagyományt, pedig óriási érték rejlik benne. Többek között azért, mert sok oldalról épült fel. A magyar népzene dallamvilága is rendkívül sokszínű, kezdve a régi stílustól az új stílusig, a pentatontól a hétfokú skáláig, és a táncmozgás is szinte mindenre kiterjedő. Már a játék is tanító: a gyerekek bújnak, kapuznak, forognak, közben vigyáznak, nehogy beüssék a fejüket, hogy átférjenek a kapun, hogy jó irányba forduljanak, tehát már egész kiskorban maga a népi gyermekjáték rengeteget fejleszt. Később jön a tánc is, amit a gyerek utánozással tanul, és ez szellemileg is sokat követel már: meg kell érteni, tanulni a folyamatokat, a szabályokat. A mozgás pedig igazán sokoldalú a néptáncban: nemcsak egy testrészre koncentrál, hanem mindegyikre, és a mozgásformák is változatosak. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy formálja az ízlésvilágot, segít a kapcsolatteremtésben, a közösségépítésben. Felkészít az életre. Ez az, amit ma az iskolában egyik tárgy sem tud megadni. Ezért kellene, hogy a néptánc is bekerülhessen a közoktatásba, már óvodáskortól.
– Az ön legendás módszere abból indul ki, hogy a néptáncot táncos anyanyelvként kell tanítani, éppen úgy, mint ahogy Bartók és Kodály zenei anyanyelvként kezelte a népzenét.
– Nem másolni akartam a Kodály-módszert, ez így tudatosan nem is merült fel bennem, egyszerűen ösztönösen találtam rá ugyanarra az útra. Egyet sajnálok nagyon. Sokat járok Japánba magyar néptáncot tanítani. Örömmel látom, mennyire virágzik náluk a Kodály-módszer és annak minden gyümölcse, és szomorú vagyok, hogy nálunk, Kodály szülőhazájában egyre inkább eltűnik. Az is elszomorít, hogy bár egy időben sok helyen elindult az óvodai-iskolai néptáncoktatás, egyre többfelől hallom, hogy abbamaradt.
– A Bartókéhoz hasonló gondolkodás az oka annak, hogy olyan természetességgel nyúl a műveihez?
– Eleinte ösztönösen készítettem a koreográfiákat, aztán amikor Martin György gyűjtései hatására elkezdődött a néptáncos figurák, folyamatok lejegyzése, világossá váltak a sajátosságai. Én mindig törekedtem arra, hogy ezek alapján dolgozzam. Bartók Mikrokozmosza vagy a hegedűduók, amelyek közül többre készítettem koreográfiát, megfogott. Volt olyan is, aminek az érdekes ritmusát csak gyakorlatnak használtam a próbákon, később annyira sikeres volt a gyerekek között, hogy kérésre koreográfiává alakítottam. Nemcsak Bartók- vagy Kodály-művekre, hanem Veres Sándor zenéjére is dolgoztam már.
– Milyen tervei vannak a közeljövőre?
– Új koreográfiával készülünk Liszt Ferenc születésének évfordulójára, és a 74. japán utunkra a feleségemmel.
– Ez a japán kapcsolat különösen erős. A hétfő esti műsorban is helyet kap?
– Igen. Nemcsak táncosok jönnek Japánból, hanem egyik ottani tanítványom több olyan koreográfiáját is előadják, amelyek pont olyanok, mintha én készítettem volna. A világ szinte minden pontján tanítottam már a magyar néptáncot, egyedül Ausztráliában nem jártam, de közvetetten még ott is vannak tanítványaim.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.