Öt karika, négy kerék

2010. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel meghalt az „autóbuzi” Brezsnyev, meg szinte ugyanakkor a szovjet autóklub vén elnöke is, kútba esett a moszkvai Forma–1 ötlete – emlékezett vissza az idei jubileumi, 25. Magyar Nagydíj előtt az f1hirek. hu oldalon kissé nyersen, ám a lényeget láttatva Dávid Sándor szakújságíró, aki a legelső egyeztetésektől kezdve részt vett a versenysorozat hazánkba hozatalában. Az F–1-et irányító Bernie Ecclestone számára a 80-as évek elején az volt a legfontosabb, hogy a száguldó cirkuszt becsempéssze a vasfüggöny mögé, s végül velünk állapodott meg, ám az eredeti tervéről soha nem tett le. S miután a hét elején Dél-Koreában még amiatt remegtek, hogy a „kissé” lassan készülő jeongami pálya zöld jelzést kapjon a jövő hétvégi versenyre, tegnap eldőlt: négy év múlva oroszországi helyszínnel is bővül a vb. Ecclestone és Vlagyimir Putyin miniszterelnök aláírta az egyelőre öt esztendőre szóló megállapodást az Orosz Nagydíjról, amelyet 2014-től Szocsiban rendeznek meg. Az előzetes kalkulációk alapján a pálya felépítése 200 millió dollárba (39 milliárd forintba) kerül. Orosz lapértesülések szerint a kormány jogdíj gyanánt Ecclestone cége, a Formula One Management (FOM) számlájára az első alkalommal 40 millió dollárt utal, majd ez az összeg évente tíz százalékkal emelkedik. Viszonyításként: Magyarország idén 22 millió dollárt fizetett be, és a tavaly módosított megállapodás értelmében 2011 és 2016 között csak évi 7,5 százalékkal emelkedik a jogdíj. Másik végletként Szingapúrnak közel 70 millióba kerül a Forma–1.
Oroszországban korábban Szentpétervár és Moszkva is képben volt, a főváros olyannyira, hogy már a pálya vonalvezetését is megálmodták, és az elmúlt években többször tartottak Forma–1-es bemutatókat a Kreml szomszédságában. Ám vélhetően főként gazdasági szempontok miatt mégis a Fekete-tenger partján fekvő üdülőváros, a 2014-es téli olimpia házigazdája lett a befutó; és Putyin a kontraktust indokolva le is szögezte, hogy az ötkarikás játékok után hatékonyan kell hasznosítani az infrastruktúrát. A kemény kezű kormányfő máris ukázba adta, hogy mielőbb álljon fel egy olyan társaság, amelyet a Forma–1-hez kapcsolódó és az autógyárakkal közvetlen kapcsolatban levő reklámcégek alkotnak.
Reklám szempontjából nem elhanyagolható tényező, hogy az F–1-ben idén első orosz pilótaként bemutatkozott Vitalij Petrov, és bár a 26 éves versenyzőt a Renault-ban a Hungaroringen ötödikként intették le, a becenevére – ő a „viborgi rakéta” – egyelőre nem szolgált rá. A vb-n 19 pontot gyűjtve a 13. helyen áll, miközben csapattársa, a lengyel Robert Kubica 114-gyel a 8. Ám Petrov Putyin személyes támogatását is bírja, a miniszterelnök a hírek szerint nyomást gyakorolt a Ladára, hogy szponzorálja a pilótát, aki így gyakorlatilag bevásárolhatta magát a francia istállóhoz. S nehezen tudnánk elképzleni, hogy az előzmények után az Orosz Nagydíj hazai pilóta nélkül zajlik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.