Mivel meghalt az „autóbuzi” Brezsnyev, meg szinte ugyanakkor a szovjet autóklub vén elnöke is, kútba esett a moszkvai Forma–1 ötlete – emlékezett vissza az idei jubileumi, 25. Magyar Nagydíj előtt az f1hirek. hu oldalon kissé nyersen, ám a lényeget láttatva Dávid Sándor szakújságíró, aki a legelső egyeztetésektől kezdve részt vett a versenysorozat hazánkba hozatalában. Az F–1-et irányító Bernie Ecclestone számára a 80-as évek elején az volt a legfontosabb, hogy a száguldó cirkuszt becsempéssze a vasfüggöny mögé, s végül velünk állapodott meg, ám az eredeti tervéről soha nem tett le. S miután a hét elején Dél-Koreában még amiatt remegtek, hogy a „kissé” lassan készülő jeongami pálya zöld jelzést kapjon a jövő hétvégi versenyre, tegnap eldőlt: négy év múlva oroszországi helyszínnel is bővül a vb. Ecclestone és Vlagyimir Putyin miniszterelnök aláírta az egyelőre öt esztendőre szóló megállapodást az Orosz Nagydíjról, amelyet 2014-től Szocsiban rendeznek meg. Az előzetes kalkulációk alapján a pálya felépítése 200 millió dollárba (39 milliárd forintba) kerül. Orosz lapértesülések szerint a kormány jogdíj gyanánt Ecclestone cége, a Formula One Management (FOM) számlájára az első alkalommal 40 millió dollárt utal, majd ez az összeg évente tíz százalékkal emelkedik. Viszonyításként: Magyarország idén 22 millió dollárt fizetett be, és a tavaly módosított megállapodás értelmében 2011 és 2016 között csak évi 7,5 százalékkal emelkedik a jogdíj. Másik végletként Szingapúrnak közel 70 millióba kerül a Forma–1.
Oroszországban korábban Szentpétervár és Moszkva is képben volt, a főváros olyannyira, hogy már a pálya vonalvezetését is megálmodták, és az elmúlt években többször tartottak Forma–1-es bemutatókat a Kreml szomszédságában. Ám vélhetően főként gazdasági szempontok miatt mégis a Fekete-tenger partján fekvő üdülőváros, a 2014-es téli olimpia házigazdája lett a befutó; és Putyin a kontraktust indokolva le is szögezte, hogy az ötkarikás játékok után hatékonyan kell hasznosítani az infrastruktúrát. A kemény kezű kormányfő máris ukázba adta, hogy mielőbb álljon fel egy olyan társaság, amelyet a Forma–1-hez kapcsolódó és az autógyárakkal közvetlen kapcsolatban levő reklámcégek alkotnak.
Reklám szempontjából nem elhanyagolható tényező, hogy az F–1-ben idén első orosz pilótaként bemutatkozott Vitalij Petrov, és bár a 26 éves versenyzőt a Renault-ban a Hungaroringen ötödikként intették le, a becenevére – ő a „viborgi rakéta” – egyelőre nem szolgált rá. A vb-n 19 pontot gyűjtve a 13. helyen áll, miközben csapattársa, a lengyel Robert Kubica 114-gyel a 8. Ám Petrov Putyin személyes támogatását is bírja, a miniszterelnök a hírek szerint nyomást gyakorolt a Ladára, hogy szponzorálja a pilótát, aki így gyakorlatilag bevásárolhatta magát a francia istállóhoz. S nehezen tudnánk elképzleni, hogy az előzmények után az Orosz Nagydíj hazai pilóta nélkül zajlik majd.
Magyar Pétert nem zavarja öccse támogatása