Szakadéknyi különbség a készségekben

Szakadéknyi különbség a készségekbenA magyarok több mint egynegyede sem számolni, sem olvasni nem tud értékelhető szinten – derül ki az All nemzetközi kutatásból, amely a felnőtt lakosság alapkészségeit mérte. A készségek teljes hiánya a legfeljebb nyolc általánost végzettekre jellemző. Kiderült az is: a magyar nők mindenben jobbak a hazai férfiaknál.

2010. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar lakosság készségei javultak a leginkább az elmúlt tíz évben, ugyanakkor a vizsgált kompetenciák terén szélsőségesen kettészakadt képet mutat a társadalom. A foglalkoztathatóság legnagyobb akadálya az alapkészségek teljes hiánya – így összegezhetők az OECD és a kanadai statisztikai hivatal által készített All nemzetközi kutatás hazai eredményei.
A kutatás a felnőtt, 16–65 éves lakosság általános alapkészségeit mérte, a vizsgálatban tizenegy ország vett részt. A kutatók Magyarország 164 településén 13 600 embert kerestek meg. A teljesítményt négy szempontból mérték: megvizsgálták a prózaolvasási készséget (újságcikkek, szépirodalmi szövegek olvasása és értelmezése), a dokumentumolvasási készséget (grafikonok, diagramok, táblázatok értelmezése), a számolási készséget és a problémamegoldási készséget.
*
Az adatok szerint az elmúlt tíz évben ugrásszerűen javult a magyarok olvasási és szövegértési készsége.
A táblázatok, formanyomtatványok, áruházi címkék információtartalmának megértésében sokat fejlődtünk: tíz évvel ezelőtt még sereghajtók voltunk ebben a kategóriában, mára azonban az átlagosnál jobb az eredményünk. Probléma ugyanakkor, hogy a diagramok értelmezésében drasztikus különbség figyelhető meg a 45 év alatti és feletti lakosság körében. A 45 év felettieknek komoly hiányosságai vannak ezen a téren, így ők könnyebben megtéveszthetők a bankokban, áruházakban, hivatalokban, mint a fiatalabbak.
A számolási képességeket tekintve teljesen átlagosak a magyarok. A közepes eredmény ugyanakkor szélsőséges értékekből tevődik össze: körülbelül azonos a nagyon jól és a nagyon gyengén számolók aránya a felnőttek között.
A magyar felnőtt népesség nagyjából 28 százaléka mind a négy kompetencia hiányával küzd, vagyis sem számolni, sem olvasni nem tud értékelhető szinten, és a hétköznapokban felmerülő problémákat sem képes megoldani. Ezzel szemben közel ugyanekkora réteg, a lakosság 25 százaléka alkotja azt az elitet, amelynél minden kompetencia magas szinten megtalálható.
A nemzetközi kutatás készítői leszögezik: ennyire szimmetrikusan kettészakadt társadalom csak Magyarországon figyelhető meg. Összesítésben ráadásul nagy a lemaradásunk, hiszen a legtöbb fejlett országban többségben voltak azok, ahol a kompetenciák mindegyikét birtokolták.
A kutatók szerint a magyar munkaerőpiac nagyon toleráns, ugyanis már azoknak is nagy az esélyük az elhelyezkedésre, akik a vizsgált négy készség közül legalább eggyel rendelkeznek. Amíg például Norvégia, Kanada, Új-Zéland és Olaszország esetében a munkaerő-piaci veszélyeztetettség egyre alacsonyabb azoknál, akik több készségben jók, addig Magyarországon lényegében nincs különbség a legalább egy kompetenciát magas szinten birtokló és a valamennyi készségben jó felnőttek munkaerő-piaci esélyei között.
A kutatók rámutatnak: az alacsonyan iskolázott magyar népesség munkavállaláshoz szükséges alapkészségei mélyen az európai átlag alatt vannak, és a készségek hiánya szorosan összefügg azzal, hogy e réteg nagy része nem talál munkát. Hazánkban ugyanis kirívóan alacsony a legfeljebb általános iskolát végzettek foglalkoztatottsági szintje. Az iskolába lépő gyermekek szüleinek helyzetét vizsgálva kiderült: a diplomások gyerekeinek 1,2 százaléka, az érettségizettekének 4,6 százaléka, a szakmunkások csemetéinek pedig 13,1 százaléka él olyan családban, ahol az anya és az apa sem dolgozik. A legfeljebb általános iskolát végzettek gyermekeinek esetében ez a szám 48,4 százalék. A legfeljebb általános iskolát végzettek munkából való kiszorulása arányaiban jóval nagyobb mértékben érinti Magyarországon a roma népességet: becslések szerint a legfeljebb nyolc osztályt végzett, aktív korú, de nem dolgozó népességben arányuk 30–60 százalékos. A kutatók szerint ugyanakkor jól látszik, hogy az álláskeresés során az alacsony iskolai végzettség okozta hátrány sokkal jelentősebb, mint az etnikai előítéletek okozta hátrány.
A kutatás egyik legmegdöbbentőbb eredményét a nemek közötti összehasonlítás hozta. Kiderült, hogy a magyar nők szinte minden kompetenciájukban erősebbek, mint a férfiak. A gyengébbik nem képviselői jobban olvasnak, jobban számolnak, és ügyesebb problémamegoldók a férfiaknál. Ezzel az eredménnyel szinte az egész világon egyedülállók a magyar nők, a legtöbb országban ugyanis a férfiak legalább a számolásban megelőzik nőtársaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.