Családi napközik válthatják ki a bölcsődét

A jövőben családi napközik üzemeltetésével is biztosíthatják a három év alatti gyermekek napközbeni ellátását a 20 ezer főnél kevesebb lakost számláló települések – derül ki a gyermekvédelmi törvény módosítását kezdeményező törvényjavaslatból. <br />A Nemzeti Erőforrás Minisztérium célja, hogy az új ellátási forma elterjesztésével orvosolja a súlyos bölcsődei férőhelyhiányt. Emelkedik a bölcsődei étkeztetés térítési díja, és a bölcsikben is lesz nyári szünet.

2010. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rossz gyakorlat. Az európai uniós normák szerint három év alatti gyerekeket nem lenne szabad gyermekvédelmi intézményben elhelyezni, ugyanis ez hosszabb távon visszaveti őket, s az intézetekben az egészségesek gyakran együtt vannak a súlyosan fogyatékos, beteg gyerekekkel – mondta tegnap Szabó Máté ombudsman egy budapesti gyermekjogi konferenciát követően. Az ombudsman a családpótló ellátások helyzetét vizsgálva megállapította, a gyermekintézményekben gondok sokasága tapasztalható. Tizenhétezer gyermek él Magyarországon gyermekvédelmi szakellátásban, nevelőszülőknél és gyermekotthonban; a kilenc év alatti korosztályból több mint hetven százalék nevelőszülőnél, a többiek pedig gyermekotthonban. (MTI)


A bölcsődék hiánya évek óta komoly problémát okoz. Ahol pedig van ilyen intézmény, ott súlyos a férőhelyhiány, s a jelentkezőknek csak töredékét veszik fel. A közelmúltban Szabó Máté ombudsman is felhívta a kormány figyelmét a tarthatatlan helyzetre, s azt kérte, dolgozzon ki intézkedési tervet annak érdekében, hogy az önkormányzatok eleget tegyenek a gyerekek napközbeni ellátására vonatkozó kötelezettségüknek. A jogszabály ugyanis előírja, hogy a tízezer főnél nagyobb településeken az önkormányzat köteles bölcsődét működtetni, ezt sok fenntartó azonban – általában pénzhiány miatt – mégsem teszi meg, mulasztását pedig nem szankcionálják a hatályos jogszabályok.
Az egyes szociális, gyermekvédelmi és családtámogatási tárgyú törvények módosításáról szóló saláta-törvénytervezet a családi napközik elterjesztésével orvosolná a hiányt. A hamarosan az Országgyűlés elé kerülő javaslatcsomag szerint a jövőben a 10 ezernél több, 20 ezer főnél kevesebb lakost számláló települések önkormányzatai a bölcsődés korú gyermekek napközbeni ellátásának biztosítására irányuló kötelezettségüknek a bölcsőde működtetése mellett családi napközi formájában is eleget tehetnek. A javaslat indoklása szerint a tervezet elő kívánja segíteni a családi napközi mint napközbeni kisgyermek-ellátási forma elterjesztését a települési önkormányzatok körében.
Nem biztos azonban, hogy pusztán ezzel maradéktalanul elégedettek lesznek a szakemberek és a szülők. A családi napközi ugyanis csak az államnak olcsóbb ellátási forma, a családok szempontjából azonban jóval költségesebb. A bölcsődékben ugyanis a gyerekektől csak az étkezésért kérhetnek pénzt, a családi napköziben azonban az ellátásért, felügyeletért is fizetni kell. Míg az állam a bölcsődéknek gyermekenként 494 100 ezer forintot fizet, addig a családi napközik csak 268 ezer forintot kapnak. A napközikben az ellátás pluszköltségét a szülőknek kell megfizetniük. A családi napközik általában havi 40–60 ezer forintot kérnek a gyerek ellátásáért, de előfordul 80–100 ezer forintos havi térítési díj is. Egyes szakemberek szerint ráadásul a gyermekek megfelelő fejlesztésének kérdése is esetleges a családi napközikben. Szabó Máté ombudsman állásfoglalásában azt írta: a kizárólag magánfenntartású intézmények sem szakmailag, sem anyagilag nem azonosak az önkormányzati intézménnyel. A családi napközikért ugyanis térítési díjat kell fizetni, amit nem minden szülő engedhet meg magának, ráadásul az önkormányzat csak kevés működtetővel kötött feladatellátási szerződést, ennek hiányában pedig még magasabb a térítési díj. Ellentmondásos jogi helyzetet teremt az is, hogy míg a hagyományos bölcsődei, óvodai ellátásra szigorú szakmai követelmények vonatkoznak, addig az alternatív formáknál csupán laza előírások határozzák meg a működés feltételeit, közöttük a személyzet képzettségét, az ingatlan alkalmasságát.
A salátatörvény-tervezet tartalmazza a bölcsődei gyermekétkeztetés térítési díjának megemelését is. Eddig a kisgyermekek étkeztetésével kapcsolatos intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege volt, ha azonban a salátatörvényt elfogadják, akkor a térítési díj alapjába bele számít majd a rezsiköltség is. Ennek összege nem lehet magasabb a nyersanyagköltség 50 százalékánál.
A jogszabálycsomag lehetővé teszi azt is, hogy a jövőben a bölcsődék is tarthassanak nyári szünetet. Az intézmény nyári nyitvatartási rendjét a jövőben a fenntartó hagyja majd jóvá. A fenntartó a bölcsődei szünet idejére a szülő kérésére gondoskodhat a gyermek intézményi gondozásának megszervezéséről.
– Nincs szó arról, hogy minden intézményben egységesen nőne a bölcsődei térítési díj. A jogszabály-módosítás csak arra ad lehetőséget, hogy megszűnjön az a teljesen életszerűtlen helyzet, amikor rezsiköltséget nem lehet érvényesíteni a térítési díjban. Ezzel igazságtalanul és aránytalanul nagy terhet hárítunk át a bölcsődefenntartókra – indokolta a díjemelésre vonatkozó passzust lapunknak Nyitrai Imre, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium szociálpolitikai helyettes államtitkára. A szakember leszögezte: a fenntartók döntik el, hogy élnek-e a lehetőséggel, és ha igen, milyen mértékben. Nyitrai a bölcsődei nyári szünet legalizálása kapcsán kifejtette: a bölcsődék többsége eddig is bezárt néhány hétre, csakhogy ezt a jogszabály a gyermekek nappali ellátásának kötelezettsége miatt nem tette lehetővé, ezért az intézményvezetők általában felújítási munkákra hivatkozva csukták be a kaput. A helyettes államtitkár szerint azonban a bölcsődei gondozóknak is jár a néhány hét nyári szabadság. Nyitrai leszögezte: a törvénytervezet számos olyan módosítást tartalmaz, amelyeket a nemzeti konzultáció részeként az ágazatok szakemberei javasoltak. A helyettes államtitkár azt reméli, hogy az ilyen irányú változtatások életszerűbbé teszik majd az ellátást.
A legutóbbi hivatalos statisztika szerint Magyarországon 190 ezer 1–3 éves korú gyerekre alig 25 ezer bölcsődei férőhely jut. A legelviselhetetlenebb az intézmények zsúfoltsága a megyeszékhelyeken (138 százalék), a legjobb a helyzet a fővárosban (118 százalék). Magyarország településeinek alig több mint 7 százalékában működik bölcsőde. A salátatörvény-tervezet – amely a fent említetteken kívül többek között a gyes folyósítási idejének kettőről három évre emelését is tartalmazza – a költségvetési törvényhez szorosan kapcsolódik, ezért azzal együtt mozog. A jogszabályt a tervek szerint még novemberben elfogadja a parlament.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.