Főiskolai felvételi nyelvvizsga nélkül

Az emelt szintű érettségi vizsgák esetében valamivel alacsonyabbra teszik a mércét, a kettes osztályzat megszerzéséhez azonban a jelenleginél lényegesen nagyobb tudásról kell számot adni az érettségin – derül ki Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár lapunknak adott interjújából. A kereszténydemokrata politikus szerint változhat a felvételi pontszámítási rendszer, a nyelvvizsga azonban nem lesz a felsőoktatásba való belépés feltétele.

2010. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egy hónapja nyilvános az új felsőoktatási törvény koncepciója, amelyhez bárki tehet javaslatokat. Érkeztek olyan irányú módosítások, amelyek alapján akár változhat is a törvény tervezete?
– Naponta érkeznek észrevételek, aminek örülök, mert ez azt mutatja, hogy az embereket érdekli a magyar oktatás jövője, ezért élnek a nemzeti konzultáció adta lehetőségekkel. A koncepció alapjait eddig egyetlen javaslattevő sem kérdőjelezte meg, a legtöbb hozzászóló egy-egy kérdésben kiegészítené, pontosítaná a tervezetet.
– Milyen változtatásokat javasolnak?
– Több módosító javaslat is érkezett a szenátus összetételével, a hallgatói önkormányzatok jövőbeli szerepével, illetve az egyetemek finanszírozása kapcsán. Többen firtatják a nyelvvizsga kérdését is.
– Az új törvény tervezete a szenátus tagjainak hallgatói arányát a jelenlegi 25-33 százalékról 15 százalékra csökkentené, amit a hallgatói önkormányzatok jogaik csorbításának tartanak.
– Ebben a kérdésben nagyon eltérnek a vélemények. Volt olyan javaslattevő, aki szerint a szenátusba egyáltalán nem kellene hallgatót delegálni. Ezzel nem értek egyet, abban azonban konszenzus van, hogy nem kell növelni a hallgatók arányát a testületben. Nem állítom, hogy nem fog változni a koncepcióban jelenleg szereplő 15 százalékos hallgatói arány.
– Az intézmények finanszírozásának tervezett átalakítása kapcsán aggályokat fogalmaztak meg rektorok és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete is. A népszerű intézmények attól tartanak, hogy rosszul járnak, ha a támogatás mértéke kevésbé függ a hallgatók számától.
– Látni kell, hogy a jelenlegi finanszírozás, amelynek keretében az intézmények a támogatás körülbelül ötven százalékát a hallgatók száma alapján kapják, nem szolgálja a minőséget. Ez ugyanis arra sarkallja az egyetemeket, hogy minél több fiatalt vegyenek fel, és teljesítménytől függetlenül tartsák is benn őket a képzésben, mert csak így kapják meg a normatívát. Az új törvény koncepciója olyan modellt vezetne be, amelynek keretében a támogatásnak csak mintegy 15 százaléka járna közvetlen módon a hallgatók száma alapján, 70 százalékban pedig magát a feladatot finanszíroznánk. Az új finanszírozási modell nem független a hallgatói létszámtól, vagyis a felsőoktatási intézmények nem abban lesznek érdekeltek, hogy minél kevesebb hallgatójuk legyen. A finanszírozási arányok kismértékben változhatnak, de nagyságrendileg nem.
– A kormánypártokon belülről is érte kritika a tervezetet. Pokorni Zoltán egyebek mellett kifogásolta az egyetemek és a főiskolák merev szétválasztását. Szerinte a tervezet megtiltaná az átjárhatóságot a két intézmény között.
– Azóta sikerült tisztáznunk ezt a félreértést. Pokorni Zoltán mást olvasott ki a koncepcióból, mint ami a szándékunk volt. Egyébként a véleményezők elsöprő többsége megértette és támogatta a koncepcióban megfogalmazottakat. Tény, más célt szolgálna a jövőben az egyetem, és mást a főiskola. Az előbbi inkább elméleti, míg az utóbbi gyakorlati szakembereket képezne. Az azonban fel sem merült, ne legyen átjárhatóság a két intézmény között, vagyis hogy a főiskolások ne léphetnének át szabályozott módon az egyetemi ágba.
– A volt oktatási miniszter óva intett az új típusú képzési rendszer visszaszorításától is.
– Szó sincs arról, hogy fel akarnánk számolni a kétciklusú (bolognai) képzési rendszert, amely európai és világviszonylatban is elfogadott. Azt azonban továbbra is fenntartjuk, hogy felül kell vizsgálni a hazai képzéseket, mert sok szakon nem megfelelő szerkezetben zajlanak. A felülvizsgálattal egyébként Pokorni Zoltán is egyetért, amit bizonyít az egyeztetésünk után általa is aláírt és azóta nyilvánosságra hozott emlékeztető. A képzési szerkezet felülvizsgálata is szerepel a dokumentumban.
– Pokorni Zoltán szerint a vidéki főiskolák megmentésének sem az a legjobb módja, ha az államilag finanszírozott férőhelyek egy részét vidékre csoportosítják. Fontosabb, hogy ezeken a területeken hallgatóvonzó képzések induljanak.
– A törvénytervezet szövege és az interpretációk ezúttal sem fedik egymást. Az utóbbiakkal ellentétben nem arról van szó, hogy az állam feltétel nélkül odaajándékozna bizonyos számú férőhelyet a vidéki intézményeknek. Az átcsoportosítás csak egy lehetőség lenne a miniszter kezében arra, hogy ne az aktuális divat alapján dőljön el, milyen képzéseket indítanak nagy számban az iskolák. Azt akarjuk, hogy a jövőben a minőség és a munkaerő-piaci kereslet alapján alakuljanak a felvételi keretszámok.
– Ha már a minőséget említette: magasra teszik a lécet azzal, hogy minden felvételiző számára kötelezővé teszik az emelt szintű érettségit.
– Annak, aki a felsőoktatásban helyt akar állni, képesnek kell lennie két emelt szintű vizsga letételére. Nem szerencsés, ha az egyetemi tanulmányok során derül ki valakiről, nem bírja a terhelést, és esetleg úgy marad ki, hogy többévnyi tanulmányára fordított pénz kárba vész. Jobb, ha mindenki már a bekerülés előtt tisztában van azzal, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni a felsőoktatásban.
– A diploma nélkül záruló felsőfokú szakképzésekre ma elsősorban a gyengébb tanulmányi eredménnyel rendelkező diákok jelentkeznek. Ha ezeken a kurzusokon is bevezetik a két kötelező emelt szintű vizsgát, könnyen előfordulhat, hogy senki nem jelentkezik majd oda.
– A jelenlegitől eltérő érettségi rendszert tervezünk, amely minden diák számára, aki a középiskolai éveket tanulásra fordítja, teljesíthetővé teszi az új felvételi követelményeket. Ez a felsőfokú szakképzésre is igaz. A szakközépiskolákban például az emelt szintű érettségi is kiváltható lesz szakmai tárgyakkal, így a felsőfokú szakképzésbe jelentkezőknek sem lesz teljesíthetetlen feladat a két emelt szintű érettségi. Az emelt szintű vizsga tartalmát is átalakítjuk: valamivel lejjebb visszük a mércét.
– A jelenlegi emelt szintű érettségi vizsgákon szinte irreálisan magas követelményeknek kell megfelelni a jeles eléréséhez. A középszintű vizsgát kettesre teljesíteni azonban szinte tanulás nélkül is lehet.
– A korábbi oktatási kormányzat érthetetlen módon olyan alacsonyan állapította meg az érettségi vizsga teljesítéséhez szükséges követelményszintet, hogy azt a minőség szempontjából elfogadhatatlannak tartjuk. Ahhoz, hogy a gyerekeket magasabb tudásszint elérésére ösztönözzük, emelni kell a követelmények alsó határát. A jelenlegi rendszer nem motivál arra, hogy mindenki a legjobbat hozza ki magából. Ahhoz, hogy valaki sikeres vizsgát tegyen, Európa-szerte legalább 50 százalékos eredményt kell elérnie. Nálunk mindössze 20 százalékos teljesítmény kell az elégségeshez. Ez olyan óriási különbség, amit egyik napról a másikra természetesen nem lehet meglépni. Fokozatosan fogunk közelíteni az 50 százalékos követelményszinthez.
– Az új törvénytervezet vitaanyaga szerint kötelező lesz a diákoknak egy természettudományos tárgyból is érettségizni.
– Minden szakember emellett érvel. A gazdasági fejlődés legfőbb motorjai a természettudományok és az ezzel foglalkozó szakemberek, így ezt a területet meg kell erősíteni. Egyik lépés a kötelező érettségi bevezetése, a másik pedig a természettudományos képzés átalakítása a közoktatásban.
– Az egyetemisták egyharmada ma azért nem kapja meg az iskola elvégzésekor a diplomáját, mert nincs nyelvvizsgája. Erre a problémára mégsem tér ki a felsőoktatási törvény koncepciója.
– A nyelvvizsga-követelmények tekintetében egyelőre nem tervezünk jelentős változást. Van olyan javaslat, amely szerint a felsőoktatásba való belépés feltételéül kellene szabni a nyelvvizsga megszerzését. A törekvéssel elméletileg egyetértünk, azonban látni kell, hogy a mai közoktatási valóságunk nem teremti még meg ehhez a reális lehetőséget. A diploma megszerzéséhez viszont továbbra is el kell várni legalább egy nyelvvizsgát, hiszen elvérzünk a nemzetközi mezőnyben, ha a diplomásaink nem beszélnek idegen nyelven.
– A felvételi pontszámítás is átalakulna?
– Igen. Az biztos, hogy a minimum-ponthatár nem lehet majd kevesebb, mint az elérhető pontszám 50 százaléka. Azon még dolgozunk és szakmai vitákon fog eldőlni, hogy hány pontos lesz a felvételi rendszer, milyen összetevőkből áll majd, és lesznek-e pluszpontok.
– Mikor lesz új felsőoktatási és közoktatási törvény?
– Mind a felsőoktatási, mind a közoktatási törvény, valamint a pedagógus-életpályamodellről szóló javaslat is jövő tavasszal kerülhet a parlament elé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.