Nem ritka eset, hogy a pedagógusok elégtelen osztályzattal szankcionálják, ha egy diák szándékosan, igazolatlanul ellóg az óráról, például az előre bejelentett dolgozatról. Az oktatási jogok biztosa szerint azonban ez a módszer nem jogszerű.
Aáry-Tamás Lajoshoz egy diák fordult azzal a panasszal, hogy kaphat-e elégtelen osztályzatot, ha a nagydolgozat megírását igazolatlanul hiányozva elmulasztja. Az ombudsman beszámolójában leszögezte: a közoktatási törvény úgy rendelkezik, hogy a pedagógus a tanuló teljesítményét tanítási év közben rendszeresen érdemjeggyel értékeli. Ez azt jelenti, hogy csak a tényleges teljesítményt lehet osztályzattal értékelni, a mulasztást azonban nem, vagyis nem adható elégtelen érdemjegy azoknak a diákoknak, akik a dolgozatíráson nincsenek jelen. Aáry-Tamás szerint ez az értékelési módszer jogsértő, hiszen az így kapott érdemjegy nem a tanuló nevelés-oktatás keretében nyújtott teljesítményére vonatkozik, csupán a mulasztás tényét értékeli.
Az ombudsman leszögezi azt is: a tanároknak az év végi osztályzatok megállapításánál joguk van eltérő súllyal figyelembe venni az egyes érdemjegyeket, az viszont jogsértő, ha csupán egyetlen év közben kapott érdemjegy alapján állapítják meg az év végi osztályzatot. A biztos ezt annak kapcsán fejtette ki, hogy egy szülő panasszal fordult hozzá amiatt, hogy gyermeke egyik tanára a korábbi, év közben megszerzett érdemjegyektől függetlenül elégtelen év végi osztályzatot adott azoknak, aki az év végén megírt nagydolgozatot egyesre teljesítették. Aáry-Tamás rámutatott: az nem jogsértő, ha az egyes írásbeli beszámoltatásokon szerzett érdemjegyek meghatározóak az év végi osztályzat megállapításakor, a pedagógusnak a tanári autonómia keretein belül ugyanis lehetősége van arra, hogy az érdemjegyeket eltérő súllyal számítsa be a félévi, év végi eredménybe. Az oktatási jogok sérelmét okozza azonban, ha kizárólag egy érdemjegy alapján minősítik a tanuló eredményét, hiszen a közoktatási törvény szerint az év végi osztályzatot az érdemjegyek – és nem pusztán egy érdemjegy – alapján kell meghatározni.
Az ombudsman rámutat: az írásbeli beszámoltatások formáit, rendjét, korlátjait, az értékelésében betöltött szerepét a közoktatási törvény szerint az iskola pedagógiai programja részeként megalkotott helyi tantervben meg kell határozni, vagyis előre rendelkezni kell arról, hogy az így szerzett érdemjegy milyen mértékben számít bele az év végi osztályzatba. Ez azt jelenti, hogy ha a tanár az év végi érdemjegy megállapításakor a pedagógiai programban előre rögzített szabályok szerint jár el, és az így adott osztályzat nem egyezik az év közben adott jegyek átlagával, akkor nem történik jogsértés.
Az évközi osztályzatok átlagától a tanuló hátrányára nagymértékben eltérő év végi szaktanári értékelést ugyanakkor felülbírálhatja a tantestület – mutat rá az ombudsman. A közoktatási törvény szerint az egyes tanulók év végi osztályzatát a nevelőtestület osztályozó értekezleten áttekinti, és a pedagógus, illetve az osztályfőnök által megállapított osztályzatok alapján dönt a tanuló magasabb évfolyamba lépéséről. Abban az esetben, ha az év végi osztályzat a tanuló hátrányára lényegesen eltér a tanítási év közben adott érdemjegyek átlagától, a nevelőtestület felhívja a pedagógust, hogy adjon tájékoztatást ennek okáról, és indokolt esetben változtassa meg döntését. Ha a pedagógus nem változtat és a nevelőtestület a szaktanár indokaival nem ért egyet, az osztályzatot az évközi érdemjegyek alapján a tanuló javára módosítja.
Így nézi le a nőket és tölti ki a dühét rajtuk Magyar Péter