Szakmunkások százezreit várnák

A szakképzés azonnali átalakítását sürgetik hazai és külföldi szakemberek, mert szerintük így csökkenteni lehetne a munkanélküliséget. Anyagi juttatásokkal a cégeket is érdekeltté tennék a képzésben. Eközben a magyar felsőoktatás finanszírozási gondjainak megoldására tandíj bevezetését javasolja az OECD.

2011. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentősen csökkenthető lenne a szakképzés finanszírozási modelljének átalakításával a hazai strukturális munkanélküliség – derül ki az AAM Tanácsadó Zrt. elemzéséből. Saad Tamás üzletágvezető lapunknak leszögezte: számításaik szerint csak az építőiparban 120 ezer szakmunkás hiányzik, miközben más területeken óriási a túlkínálat. Vagyis a munkanélküliség jó része abból fakad, hogy az emberek jelentős részének nem piacképes a szakmája. Hozzátette: a Bajnai-kormány idején is jelezték, hogy nagy a baj, ám az előző kabinet nem sok mindent tett a helyzet rendezése érdekében
Saad szerint az aggasztó helyzet kialakulásában nagy szerepe van annak, hogy az iskolafenntartók nem arra törekedtek, hogy a legpiacképesebb szakmákat oktassák, hanem arra, hogy a képzés minél kevesebbe kerüljön. Hiába hiányzott tehát a piacról már évekkel ezelőtt is sok ezer villanyszerelő és kőműves, az iskolák körében mégsem lett népszerű egyik szakma sem, hiszen az építőipari szakmák oktatása a legdrágábbak közé tartozik. A helyzeten nem sokat javított a regionális fejlesztési és képzési bizottságok létrehozása sem, ugyanis ezek a testületek is sokszor lobbiérdekek, és nem szakmai érvek alapján döntöttek a régióban támogatott szakmai képzésekről.
Az elemzés szerint ugyanakkor nem elég összehangolni a képzéseket a munkaerő-piaci igényekkel, a cégeket is érdekeltté kell tenni a képzésben. Saad Tamás szerint a Széll Kálmán-tervben szereplő duális szakképzés kialakítása jó irány, de ez csak akkor valósítható meg, ha a kormány nemcsak a gyakorlati képzés feladatát adja át a vállalatoknak, hanem anyagi támogatást is biztosít ehhez.
– Azt javasoljuk, hogy a kormány – a költségek finanszírozására – a cégek által befizetett szakképzési hozzájárulást ossza szét azok között a vállalatok között, amelyek elvégzik majd a fiatalok gyakorlati képzését – mondta Saad. Az AAM közreműködésével a közelmúltban készített építőipari szakmunkaerő-állománnyal foglalkozó elemzésből egyébként kiderül, hogy az ebben a szférában működő csaknem 70 ezer, szakképzési hozzájárulást fizető vállalkozás közül mindössze egy-két tucat cég alkalmas arra, hogy minőségi gyakorlati képzést nyújtson a diákoknak. Az elemzők szerint az ilyen cégeket minősítési rendszer alapján szakképzésben részt vevő vállalkozásként kellene regisztrálni, és a velük való egyeztetéssel kialakítani egy új finanszírozási szerkezetet. Ismert: a kormány a Széll Kálmán-terv szerint duális szakképzési rendszert vezet be, amelynek lényege, hogy a gyakorlati oktatást nem az iskolák, hanem a cégek végzik majd.
A hazai szakemberek mellett az OECD is azt ajánlja a magyar kormánynak, hogy erősítse a szakképzést, és a képzéseket igazítsa a kereslethez. Ma ugyanis a képzési szerkezet nincs megfelelően összehangolva a munkaerő-piaci igényekkel. Az OECD legújabb, Út a növekedéshez címet viselő tanulmányának oktatási fejezetében a felsőoktatás finanszírozási gondjainak megoldására a tandíj bevezetését ajánlja. Emellett javasolja azt is, hogy a gyenge teljesítményt nyújtó felsőoktatási intézményeknek szabják a további állami támogatás feltételéül a gyors teljesítményjavulást. A diákhitelrendszer további fenntartását és a jövedelemfüggő törlesztési konstrukció továbbfejlesztését is szorgalmazzák.
A szervezet szerint a közoktatásban növelni kell a roma gyerekek számát az iskola előtti oktatásban. Hozzáteszik: a magyar gyerekeknek túl korán kell irányt választaniuk, ami aláássa a középiskolai oktatás sikerességét, ezért azt tanácsolják, toljuk minél későbbi életkorra a specializáció választását. Megjegyzik: Magyarországon nem megfelelő a tanárok egész életen át tartó képzése, ezért erősíteni kell a pedagógusképzést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.