Alkotmány és Kádár-viccek az érettségin

A rendszerváltással, a magyar alkotmánnyal, a határon túli magyarokkal és a holokauszttal kapcsolatos feladatok szerepeltek többek között a középszintű történelemérettségin, de a Kádár-korszak ellentmondásaira is rá kellett világítani. A szakember szerint a vizsga a szokásosnál kicsivel nehezebb volt.

2011. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendben lezajlottak tegnap a történelem írásbeli érettségik, rendkívüli eseményről nem érkezett bejelentés. Történelemből több mint 92 600-an vizsgáztak, ebből emelt szinten 6265-en. A magasabb fokú matúra tekintetében a történelem az egyik legnépszerűbb tárgy: több mint kétszer annyian vizsgáztak ebből a tárgyból emelt szinten, mint matekból, és ötször annyian, mint magyarból.
A 180 perces középszintű vizsga két részből állt: egy tesztkérdéseket, illetve egy kifejtős kérdéseket tartalmazó feladatsorból. Utóbbi nyolc esszétémájából az általuk kiválasztott három feladatot kellett megoldaniuk a diákoknak. A vizsgázók használhatták a csatahelyszíneket, évszámokat tartalmazó történelmi atlaszt.
A tesztkérdések között volt egyebek mellett az ellenreformációval, a muhi csatával és a náci népirtással kapcsolatos kérdés. A diákoknak fel kellett ismerniük, mit jelent a holokauszt, az Endlösung vagy a genocídium kifejezés. A határon túli magyar kisebbségek kapcsán többek között azt kérdezték, melyik elcsatolt országrész elnevezése Partium, és melyiké Felvidék.
A választható esszékérdések között szerepelt többek között egy olyan, amelynek keretében a rendszerváltással bekövetkezett közjogi fordulatot kellett bemutatni a kommunista, illetve a rendszerváltás idején módosított alkotmány alapján. Egy másik kérdésben két Kádár-vicc segítségével kellett rávilágítani a Kádár-korszakban hirdetett elvek és a valódi tettek ellentmondásaira. Volt esszékérdés Hunyadi Mátyással, a jobbágyfelszabadítással és a reformkori nemzeti eszmével kapcsolatban is.
– Összességében a szokásosnál kicsit nehezebb volt az idei feladatsor. Nemcsak gyakorlatiasságra, de bizonyos fokú lexikális tudásra is szükség volt a sikeres vizsgához – értékelte lapunknak az idei középszintű feladatsort Porogi András, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója. Hozzátette: idén jó néhány olyan komplex feladat volt, amelynek megoldásához gondolkodásra és ismeretekre egyaránt szükség volt. Porogi szerint ennél több elméleti ismeretet is meg lehetne követelni a gyerekektől, ahhoz azonban változtatni kellene az érettségi követelményeken, ma ugyanis az alapján készítik fel a diákokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.