Mérlegen az első év teljesítménye

2011. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A második Orbán-kormány egyéves tevékenységének értékelése legalább négy területen elkerülhetetlen, ezek pedig: a gazdaság- és szociálpolitika, a demokratikus teljesítmény, a nemzeti érdekek védelme (külpolitika), illetve a belső, nemzeti integráció és identitás megteremtése. Mindezeket a kormányt alkotó párt vagy pártok választási ígéreteinek fényében kell elemezni, hiszen ezen ígéretek alapján kaptak felhatalmazást a választóktól.
Kezdjük az elsővel, az ország létalapjait megteremtő vagy éppen elbizonytalanító gazdaság- és szociálpolitikával.
A nyolcéves posztkommunista–ultraliberális kormánykoalíció kevéssé áldásos tevékenységének következtében az Orbán-kormány roppant nagy kihívás elé került. Tény viszont, hogy az első év gazdasági produkciója talán az egyik legjobb az összes vizsgálandó terület között. A kormány a választások után, felmérve a lehangoló gazdasági helyzetet, és ragaszkodva egyben választási ígéreteihez, miszerint nem lesznek megszorítások, úgy döntött, hogy „elengedi” a költségvetési hiányt, s e többletkiadással az embereket megkímélve lát hozzá a költségvetés és a gazdaság szanálásához. Ám ezt az utat eltorlaszolta az Európai Bizottság, melynek vezetői nem engedték a hiányt elszállni, ragaszkodtak a három százalék körüli határhoz.
S ekkor következett Orbánék talán legbátrabb, európai, világbankos és valutaalapos szemmel teljességgel szokatlan megoldása: nem az átlagemberek életét megkeserítő és megnyomorító, újabb megszorító intézkedéseket vezettek be (adó- és járulékemelés, bérbefagyasztás, szociális és nyugdíjkiadások drasztikus csökkentése stb.), hanem azoktól vettek el, akik eddig jól jártak és akik terhelhetők – a bankoktól, a multinacionális és nagy szolgáltatócégektől. Európa megdöbbent és felkapta a fejét, mert ilyen látványos szembemenés a nemzetközi pénzügyi és politikai szervezetek által szinte kötelezően előírt neoliberális megoldásokkal még alig-alig történt a világban (talán Argentína és Ecuador tett hasonlót, Európában erre nincs példa). A válasz nem maradt el: a nemzetközi sajtó, európai baloldali politikusok sora ugrott rá az országra a médiatörvény és később az alkotmány ürügyén, ami mögött valójában a nonkonform, a nemzeti érdekeinket, illetve az átlagemberek érdekeit védő, „szokatlan” politikánk állt.
Ám a kitartás meghozta gyümölcsét: egy év után, éppen az utóbbi napokban igen kedvező híreket hallani a gazdaságunk felől. Megindult a gazdasági növekedés, erős a forint, jó a kötvénykibocsátás, kezdünk saját lábra állni. Mindez még ingatag eredmény, de nyolc év nyomora után már az is biztató, hogy nem növekszik tovább az elszegényedés. A jólétre még sokat kell várni. Eredeti, a népet kímélő megoldásai miatt tehát az Orbán-kormány nemzetközileg is értékelhető teljesítményt mutatott fel az első évében.
A következő terület a demokrácia erősítése, stabilizálása – húsz évvel a rendszerváltás után. A kormány a fülkeforradalom jelszavával új rendszert épített fel, hangsúlyozva, hogy a kommunizmus után a posztkommunizmustól nem mentes átmeneti korszakkal is véglegesen szakít. A kétharmados többség alapján a parlament új alkotmányt fogadott el, mely minden ellenzéki vita ellenére legális és legitim. Az új alaptörvény már létrejötte miatt is dicséretet érdemel, hiszen Magyarország maradt a térség utolsó országa, amelyik eleddig képtelen volt megszabadulni a kommunista korszakból származó alkotmányától.
Az alaptörvény tartalmi szempontból is mindenben megfelel a modern demokrácia követelményeinek: az emberi és állampolgári szabadságjogokkal foglalkozó része az Európai Alapjogi Chartára épül, ami ellen aligha lehet kifogása az EU-nak. Az államszervezettel, a hatalmi ágak megosztásával, a fékek és ellensúlyok alkotmányos rendszerével kapcsolatos rész erős miniszterelnöki hatalomra épülő, kancellári típusú parlamentáris kormányzati rendszert alapoz meg és épít fel. Ez vállaltan folytatása az 1989-es alkotmánymódosítás közjogi berendezkedésének, itt tehát nem történt változás. Sajnálatos viszont, hogy elmaradt a lusztráció, a történelmi igazságtétel kifejtése a preambulumban és részletezése egy sarkalatos törvényben. Az új alkotmány az Orbán-kormány első évének kiemelkedő demokratikus teljesítménye, még akkor is, ha például a második kamara intézményének bevezetését sokan hiányolják, s a hatalmi önkénnyel szembeni parlamentfeloszlatás lehetősége sem került be az alaptörvénybe.
Több támadás érte a kormányt azért, mert állítólag nem egyeztet az ellenzékkel, önkényesen dönt el mindent egy szűk hatalmi központ, saját magát azonosítja a nemzettel, és kiszorítja abból a baloldali vagy radikális pártokat. A helyzet ezzel szemben az, hogy az MSZP az elmúlt években az országgal szemben elkövetett bűnei miatt aligha tarthat igényt teljesen „egyenrangú” párbeszédre. Az alkotmányozás folyamatába bármelyik ellenzéki párt bekapcsolódhatott volna – a Jobbik meg is tette –, aki ezzel a lehetőséggel nem élt, az nem is akart konstruktív párbeszédet.
Kritikát inkább ott lehet megfogalmazni, hogy néhány konkrét döntés, törvényjavaslat nem mindig állta ki a demokrácia szigorú próbáját, gondolok itt a visszamenőleges hatályú 98 százalékos adóra vagy a köztisztviselők indoklás nélküli felmondásának jogszabályára. Ezekre a következő időszakban jobban oda kell figyelnie a kormánynak, mert sem a sietség, sem a jó szándék nem elegendő indok arra, hogy meghatározott demokratikus normákat átlépjenek bizonyos törvénytervezetek. Valamint jó lenne az is, hogy az Alkotmánybíróság átalakításával kapcsolatban ne rögtönzések sokaságával találkozzunk, hanem egy kiforrott koncepcióval.
A harmadik szempont az ország érdekeinek védelme, képviselete a nemzetközi színtéren. Itt megítélésem szerint Orbán Viktor személyében nyújtott kiemelkedő államférfiúi teljesítményt, akárcsak a január elejei európai parlamenti durva megtámadtatásakor, amikor remekül verte vissza a támadásokat, akár a további tárgyalásain, egészen az Angela Merkellel való, áttörést hozó találkozójáig. Orbán eltökéltsége, karizmája nagy segítséget nyújtott abban, hogy az ország nagyon lassan, de kikerüljön a meglehetősen rossz megítélésből, ami sajnos annak ellenére kialakult, hogy mi itthon ezt teljes joggal tartjuk igazságtalannak és felháborítónak – olyannak, amit nem érdemeltünk meg. Ám tény: a negatív megítélés kialakult, s ezen innentől kezdve óriási munkával, de változtatni kell.
S a kormánynak épp itt van tanulnivalója: világosan megmutatkozott, hogy sem a Fidesz, sem a KDNP nem elég hatékony a nemzetközi diplomáciában, nincsenek stratégiai csapatok, amelyek hazánk jó megítélésének kialakításán dolgoznának a nap 24 órájában, lassúak és gyengék a reakciók, nem vagyunk eléggé jelen a nemzetközi sajtóban, közvéleményben. Igaz, jómagam bizonyíthatom, nem könnyű a neoliberális falakon az áttörés: februárban tiltakozó és elemző cikket írtam a New York Timesba, elküldtem a főszerkesztőnek és az illetékes rovatvezetőnek is, de azóta sem kaptam még csak választ sem…
Szóval a nemzetközi porondon való helytállás egyenetlen, s túlságosan Orbán Viktorra van kihegyezve, ami nem jó. Úgy látom, a kormány és apparátusai tanulni kezdtek, s talán rájönnek arra, hogy sokszínű és több területen megjelenő stratégiai és elemzőcsoportokra van szükség a megfelelő politikai stratégia kialakítása érdekében, a több szem többet lát alapján. Még a legokosabb párt- és politikai irányítók sem képzelhetik, hogy mindig és minden szempontra önmaguk megadhatják az optimális válaszokat.
Végül a kormány nemzetet integráló képességéről. Itt külön kell választani két szempontot. Egyfelől, a határon túli magyarokkal való együttműködésben szimbolikus áttörést sikerült elérni, a kettős állampolgárság megadása és annak lélekemelő hatása vibrálóan érzékelhető határon túl, s küszöbön a választójog megadása is. Az Orbán-kormány óriási érdeme, hogy sikerült lemosni a gyalázatot, amit rákent a magyar– magyar együttműködésre a 2004. decemberi népszavazás kudarca.
Másfelől a belső, országon belüli nemzeti integrációt kell vizsgálni. A kormány a Nemzeti együttműködési nyilatkozattal, a nemzeti együttműködés rendszerével, az új alaptörvény egyesítő erejű preambulumával látványos és szimbolikus lépéseket tett a magyar nemzeti identitás erősítéséért, a nemzeti politikai közösség kialakulásáért, amelybe szándékai szerint minden magyar állampolgár beletartozik, legyen az jobb- vagy baloldali. El kell mondani, hogy a kormány szándékai ellenére ez nem sikerülhetett maradéktalanul. Nem sikerülhetett, mert az országot európai mércével mérve szokatlanul erős megosztottságok terhelik: ilyen a feldolgozatlan, velünk élő posztkommunizmus (amelyik még ma is hatékonyan árt), valamint a népi-urbánus eredetű, nemzetiek és kozmopoliták közötti nagyon éles szembenállás.
Sed non est pax, nincs béke, de ez nem a kormány hibája, hanem az ország politikai és kulturális széttagoltságának a következménye. A posztkommunista ellenzék és az ultra-balliberális véleményvezérek minden jobboldali, nemzeti, konzervatív kormányt istencsapásának tartanak, amely elfogadhatatlan, és meg kell dönteni. Éppen ebből adódik az elmúlt év nagy tanulsága: nem érdemes felesleges gesztusok sokaságát tenni az elszánt politikai ellentábornak (állásokkal, pozíciókkal, kiegyezésekkel), mert viszonzás sohasem lesz. Ellenkezőleg, az elszámoltatást nagyon komolyan kell venni, mert ha ez tényleg elmarad, akkor a nemzeti tábor elfordul a Fidesz–KDNP-től. Sokkal jobb lenne tehát, ha végre észrevenné a kormánykoalíció, hogy azokhoz kell fordulnia, azok felé kell kinyújtani a kezét, akik mindig is támogatták őket – a nemzeti, keresztény és polgári erőkhöz.
Azért kell ezt megtenni a koalíció pártjainak, mert ez így természetes, így emberi, így szolidáris, s így működik az európai politika. A politika táborokra oszlik, a magyar meg különösen erősen. Itt ne kísérletezzünk. Vállaljuk a politikai küzdelmet, mert kádári és posztkádári megbékélésre nincs még egyszer szüksége az országnak.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.