Nemrégiben jelent meg Újdonság! felirattal a lengyel kolbász is, amelynek íze kísértetiesen hasonlít a régi, kádárista idők „kettőnyolcvanas” kolbászára. Az egyik bolt pultosa szerint a „Krakowska” kelendő cikké vált.
Arról már három éve beszámoltunk, hogy a belga szupermarketek nemzetközi ételrészlegében megjelent a lengyel gulyás, és sajnálkoztunk, amiért a világszerte magyarként ismert ételt miért nem magyar cég forgalmazza. A Népszavának erről is a nácizmus jutott eszébe Jenki fasiszta és idegen gulyás címen írt, tudósításunkat elmarasztaló reagálásában.
Ám a lengyel áruk belgiumi jelenléte elhalványul németországi áttörésük mellett. A belga határ mellett fekvő Aachen német város egyik bevásárlóközpontjában található E-center nemzetközi szekciójában immár nemcsak az olasz, spanyol, japán, élelmiszereknek van részlege, de a lengyelnek is, ahol az ízlés és minőség dominál.
Mint a lengyel mezőgazdasági minisztériumban lapunknak elmondták, egymás után rendezik be a lengyel élelmiszerek részlegét szerte Németországban, Hollandiában és Nagy-Britanniában, ahol szintén hatalmas a siker. Jelzi ezt, hogy tavaly a lengyel élelmiszerexport több mint 13 milliárd euró volt. A szárnyas- és vöröshús exportja mintegy 20 százalékkal bővült, a vajkivitel megkétszereződött, a tej- és fagylaltexport mintegy 30 százalékkal növekedett.
Ha arra gondolunk, hogy Lengyelország 2002-ig nettó élelmiszer-importáló ország volt, tavaly pedig élelmiszer-külkereskedelmi mérlege 3,5 milliárd pluszeuróval zárult – s a teljes lengyel kivitel 12 százalékáért a mezőgazdaság felelős –, akkor különösképpen értékelhető a lengyel fejlődés. Ezt – mint Marek Sawicki lengyel mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszter szóvivője elmondta lapunknak – három tényező segítette leginkább. Megnyíltak az európai piacok, a minisztérium hatáskörébe tartozó területek a rendelkezésre álló uniós pénzek teljességét felszívták, illetve a lengyel gazdák és kereskedelmi cégek éles szemmel követik a nyugati fogyasztói igényeket. A külföldiek nemcsak azért veszik a lengyel élelmiszereket, mert olcsók és kiváló minőségűek, hanem azért is, mert nem tartalmaznak tartósítószert.
A németországi polcokra helyezett lengyel áruk sokfélesége lélegzetelállító és gazdag. A számadatok azt mutatják, hogy a kivitt lengyel portékák közül a sztártermékek a hizlalt máj, a sárgarépalé, a kovászos uborka, a sós rúd, a szárazkolbászok, az alma és egyéb gyümölcsök, a paradicsom, az energiaitalok és a vodka. A lengyel gazdákat nagyban segíti az is, hogy a honi fogyasztóik 81 százaléka a a saját élelmiszertermékeiket részesíti előnyben. Ami az Oroszországba irányuló kivitelt illeti, a növekedés ott is látványos: 2009-ben az egész évben elért, 560 millió euró értékű exportot tavaly már az év első kilenc hónapjában teljesítették.
A lengyel élelmiszerek amerikai fogadtatásáról megkérdeztük Varga Béla észak-kaliforniai borászt, aki elmondta: „Tőlünk tíz mérföldre van Santa Rosa, ahol egy európai termékeket áruló nagy üzlet található. Van egy ilyen messzebb, délre, Haywardban, Concordban és Palo Altóban. Megdöbbentő, de az áruk fele lengyel.”
A lengyel élelmiszer-ipari termékek forgalmazói azonban már fél szemmel a kínai, a japán és dél-koreai piacok felé tekintenek.
Magyar Péterék az amerikai és a magyar embereket is szidják Donald Trump győzelme kapcsán