Népszerű lengyel áruk

Míg néhány évvel ezelőtt Brüsszelben, a szupermarketek polcain bátortalanul jelentek meg a lengyel élelmiszerek előhírnökei, mára – kiváló minőségük és kedvező áruk miatt – nemcsak Belgiumban, de más nyugat-európai országokban is hódítanak. Ennek az is oka, hogy a lengyel élelmiszerek nem tartalmaznak tartósítószereket.

2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben jelent meg Újdonság! felirattal a lengyel kolbász is, amelynek íze kísértetiesen hasonlít a régi, kádárista idők „kettőnyolcvanas” kolbászára. Az egyik bolt pultosa szerint a „Krakowska” kelendő cikké vált.
Arról már három éve beszámoltunk, hogy a belga szupermarketek nemzetközi ételrészlegében megjelent a lengyel gulyás, és sajnálkoztunk, amiért a világszerte magyarként ismert ételt miért nem magyar cég forgalmazza. A Népszavának erről is a nácizmus jutott eszébe Jenki fasiszta és idegen gulyás címen írt, tudósításunkat elmarasztaló reagálásában.
Ám a lengyel áruk belgiumi jelenléte elhalványul németországi áttörésük mellett. A belga határ mellett fekvő Aachen német város egyik bevásárlóközpontjában található E-center nemzetközi szekciójában immár nemcsak az olasz, spanyol, japán, élelmiszereknek van részlege, de a lengyelnek is, ahol az ízlés és minőség dominál.
Mint a lengyel mezőgazdasági minisztériumban lapunknak elmondták, egymás után rendezik be a lengyel élelmiszerek részlegét szerte Németországban, Hollandiában és Nagy-Britanniában, ahol szintén hatalmas a siker. Jelzi ezt, hogy tavaly a lengyel élelmiszerexport több mint 13 milliárd euró volt. A szárnyas- és vöröshús exportja mintegy 20 százalékkal bővült, a vajkivitel megkétszereződött, a tej- és fagylaltexport mintegy 30 százalékkal növekedett.
Ha arra gondolunk, hogy Lengyelország 2002-ig nettó élelmiszer-importáló ország volt, tavaly pedig élelmiszer-külkereskedelmi mérlege 3,5 milliárd pluszeuróval zárult – s a teljes lengyel kivitel 12 százalékáért a mezőgazdaság felelős –, akkor különösképpen értékelhető a lengyel fejlődés. Ezt – mint Marek Sawicki lengyel mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszter szóvivője elmondta lapunknak – három tényező segítette leginkább. Megnyíltak az európai piacok, a minisztérium hatáskörébe tartozó területek a rendelkezésre álló uniós pénzek teljességét felszívták, illetve a lengyel gazdák és kereskedelmi cégek éles szemmel követik a nyugati fogyasztói igényeket. A külföldiek nemcsak azért veszik a lengyel élelmiszereket, mert olcsók és kiváló minőségűek, hanem azért is, mert nem tartalmaznak tartósítószert.
A németországi polcokra helyezett lengyel áruk sokfélesége lélegzetelállító és gazdag. A számadatok azt mutatják, hogy a kivitt lengyel portékák közül a sztártermékek a hizlalt máj, a sárgarépalé, a kovászos uborka, a sós rúd, a szárazkolbászok, az alma és egyéb gyümölcsök, a paradicsom, az energiaitalok és a vodka. A lengyel gazdákat nagyban segíti az is, hogy a honi fogyasztóik 81 százaléka a a saját élelmiszertermékeiket részesíti előnyben. Ami az Oroszországba irányuló kivitelt illeti, a növekedés ott is látványos: 2009-ben az egész évben elért, 560 millió euró értékű exportot tavaly már az év első kilenc hónapjában teljesítették.
A lengyel élelmiszerek amerikai fogadtatásáról megkérdeztük Varga Béla észak-kaliforniai borászt, aki elmondta: „Tőlünk tíz mérföldre van Santa Rosa, ahol egy európai termékeket áruló nagy üzlet található. Van egy ilyen messzebb, délre, Haywardban, Concordban és Palo Altóban. Megdöbbentő, de az áruk fele lengyel.”
A lengyel élelmiszer-ipari termékek forgalmazói azonban már fél szemmel a kínai, a japán és dél-koreai piacok felé tekintenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.