Megdöbbentő eredmények a kompetenciamérésen

Aggasztóan rossz a szakiskolába járó diákok teljesítménye, gyakorlati tudásuk még egy átlagos tizenkét éves képességeit sem éri el – derül ki a tavalyi kompetenciamérés most publikált adataiból. Az eredmények a középiskolai matematikaoktatás súlyos gondjaira is rávilágítanak: a tizedikes középiskolások eredményei rosszabbak, mint a nyolcadikosoké. Szerdán újra felmérik a gyerekek képességeit.

2011. 06. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap az országos kompetenciamérés részeként több mint 387 ezer diák ír majd képességmérő tesztet az iskolában. A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – a 4., a 6, a 8. és a 10. évfolyamokon minden tanuló számára kötelező. Ezen a napon az érintett diákoknak más tanóra nem szervezhető. A feladatsorokat az Oktatási Hivatal (OH) az érettségi írásbeli feladatlapokhoz hasonló biztonsági csomagolásban juttatta el az iskolákba. A teszt megírása után a 6., a 8. és a 10. évfolyamokon minden feladatlapot begyűjtenek, ezeket az Oktatási Hivatal közoktatási mérési és értékelési osztálya központilag értékeli. A tesztek azt mérik, hogy a tanulók milyen mértékben képesek matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket a gyakorlatban alkalmazni. A tanulók kétszer 45 perces matematika- tesztfüzetet és ugyanilyen időtartamú szövegértési feladatlapot töltenek ki.
Az Oktatási Hivatal honlapján már elérhetők a tavalyi mérés eredményei, amelyeket május 25-ig, az új mérés kezdetéig kellett nyilvánosságra hozni. Az eredmények a közoktatás több problémájára is rávilágítanak. Ha az eredményeket a két évvel korábbi vizsgálattal vetjük össze, sem komolyabb fejlődésről, sem jelentős visszaesésről nem lehet beszélni. Ha az évfolyamról évfolyamra történő fejlődést vizsgáljuk, az látszik, hogy szövegértésből folyamatos a javulás, ám míg a 6. és a 8. évfolyam között a fejlődés üteme gyors, a 8. és a 10. évfolyam között ez jelentősen lelassul.
Az egyik legfurcsább eredményt a matematikateszt hozta: a tavalyi mérésen a 6. évfolyamosok matematikából átlagosan 1498 pontot, a nyolcadikosok 1622 pontot, a 10.-esek pedig 1613 pontot értek el, vagyis az egységes mérésen a tizedikesek matematikateljesítménye gyengébb volt, mint a nyolcadikos diákoké. Ha a tizedikesek eredményeit saját, két évvel korábbi eredményeivel vetjük össze, akkor sem sokkal jobb a helyzet: két év alatt szinte semmit sem fejlődött matematikai eszköztudásuk.
Az Oktatási Hivatal elemzése szerint a helyzetet az okozza, hogy a középiskolai matematikaoktatás elsősorban a matematikai modellek megismerésére helyezi a hangsúlyt, s csak kismértékben foglalkozik a gyakorlati készségek fejlesztésével. A jelentés leszögezi: nem tartható tovább fenn az az álláspont, amely szerint a modellek tanulása közben a gyakorlati készségek spontán is fejlődnek. A jelentés szerint összességében annál kisebb teljesítményjavulás figyelhető meg a diákoknál, minél jobbak voltak a korábbi eredményeik, matematikából pedig elsősorban azokra jellemző a teljesítményromlás, akik nyolcadikos korukban jól teljesítettek.
A másik megdöbbentő adat a szakiskolások teljesítményére vonatkozik. A szakiskolások ugyanis nemcsak más intézménytípusban tanuló kortársaiktól maradtak le nagyon (a hat és nyolc évfolyamos gimnazistáktól például 30 százalékkal), hanem még az általános iskolásoktól is. A tizedikes szakiskolások rosszabb eredményt értek el, mint a hatodikos általános iskolások, ami – tekintve, hogy a tizedikes diákok 22 százaléka szakiskolás – igen aggasztó.
A gyerekek családi háttere komolyan befolyásolja teljesítményüket, vagyis az iskola nem képes a különbségek eltüntetésére. A felmérésben annál jobban teljesítettek a diákok, minél magasabb volt szüleik iskolai végzettsége, minél több könyvük volt otthon, de a számítógép-birtoklás és a teljesítmény között is összefüggést mutattak ki. A nemek között is markáns különbséget észleltek: a lányok sokkal (72-79 ponttal) jobban teljesítettek a szövegértésből, mint a fiúk, az erősebbik nem képviselői pedig matematikából bizonyultak jobbnak. Érdekes, hogy matekból nyolcadikban még kicsi a tudásbeli különbség a nemek között, a 10. osztályra azonban triplájára (62 pont) nő a differencia a fiúk javára.
A régiókat tekintve a nyugat-dunántúli és a közép-magyarországi gyerekek érték el a legjobb, az észak-alföldi és az észak-magyarországi diákok pedig a legrosszabb eredményt. Településtípus szerint a fővárosi diákok teljesítettek a legjobban, a falusi tanulók a legrosszabbul. A megyeszékhelyen iskolába járó és a budapesti gyerekek között csak minimális volt az eltérés, a falusi gyerekek viszont mintegy 10 százalékkal teljesítettek rosszabbul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.