Hétfő óta a Belgium északi részén fekvő Antwerpent is érintő vonatok Európában első ízben napelemekkel gerjesztett villamos árammal működnek. Összesen 16 ezer napelem gondoskodik a szerelvények áramellátásáról. Az első, északi irányba, a belga–holland határ felé tartó vonat a kikötővárost hétfőn délelőtt hagyta el. A rajta utazók – főként diákok és tisztviselők – semmi különöset nem vettek észre. Holott a hagyományos szerelvényektől eltérően ez a vonat „beírta magát” a történelemkönyvbe, ugyanis napenergia hajtotta. A napelemeket egy „napalagútnak” nevezett vasúti alagút tetejére szerelték.
Vasúti szakemberek szerint Antwerpen és környéke különösen alkalmas terep a kísérletre, mert az egész vidék lapos. A vágányt egyébként az Amszterdamot és Párizst összekötő szuperexpressz, a Thalys használja. A napelemek felszerelésére épített „napalagút” 3,6 kilométer hosszú. A felhasznált napelemek teljes felülete ötvenezer négyzetméter, ami nagyjából nyolc focipályának felel meg. Az új rendszerrel 3300 megawattóra elektromos áramot fejlesztenek, ami nagyjából megfelel ezer család évente felhasznált átlagos áramfogyasztásának.
Az így létrehozott elektromos áramot a „vasúti infrastruktúrába” vezetik, ami magába foglalja a pályavilágítást, a jelzőberendezéseket és természetesen a vonatok meghajtórendszerét is. A projektért felelős Enfinity cég tulajdonosa, Steven De Tollenaere elmondta, hogy a helyben termelt villamos energiával kiküszöbölik az energiaveszteséget és a szállítási költségeket.
Az állami közszolgáltatás pénzügyi segítségével együtt a létrehozott villamos energia kifizetődővé válik, és eladható a magyar MÁV belga megfelelőjének, az SNCB-nek vagy akár a Thalysnak is. Ugyanakkor a napelemek energiája az egész belga vasúti rendszert csak egy napig tudná működtetni.
Óriási baleset volt Gyöngyösön - busz, furgon, kisbusz és autó karambolozott