„Nincs okunk az ünneplésre”

Bár Hoffmann Rózsa a héten mindkét nagy tanári szakszervezettel leült tárgyalni, a pedagógusok kitartanak korábbi álláspontjuk mellett, és vasárnap az utcára vonulnak. A tüntetők egyik legfőbb követelése, hogy a kormány vegye le a napirendről a tanárok bármilyen formájú óraszámemelését. Mendrey László (képünkön), a demonstráción részt vevő Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint az óraszámemelés jövedelemcsökkenéshez és elbocsátásokhoz vezet, a nagyobb állami szerepvállalás bizonyos formái pedig létszámcsökkentéssel és iskolabezárással járhatnak együtt.

2011. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nappal ezelőtt a két legnagyobb tanári szakszervezettel, a Pedagógusok Szakszervezetével (PSZ) és az ön által vezetett Pedagógusok Demokratikus Szakszervezettel (PDSZ) is leült tárgyalni Hoffmann Rózsa. Az oktatásért felelős államtitkár szerint ezek után okafogyottá vált a vasárnapi tüntetés, hiszen önök főként az egyeztetéseket hiányolták.
– Inkább feszültségoldó megbeszélésnek nevezném a találkozót, mint érdekegyeztetésnek. Valóban ígéretet kaptam arra, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetnek a szakmai szervezetekkel való egyeztetésekre, de ettől még egyáltalán nem vált okafogyottá a tüntetés, hiszen nem ez az egyetlen oka annak, hogy az utcára vonulás mellett döntöttünk. A pedagógusok tervezett óraszámemelése és a nagyobb állami szerepvállalás bevezetése az iskolákban továbbra is aggályos. Az államtitkár ugyanakkor azt is közölte, hogy még e hónap elején a szakmai nyilvánosság elé tárják az új közoktatási törvény koncepciójának legújabb változatát, amely mintegy 30 százalékban változott meg a tavaly decemberben bemutatott eredeti változathoz képest. Azt ígérte, a véleményünket is kikéri róla.
– Ez mindenképpen előrelépés, miért vonulnak mégis az utcára?
– Ezt a kis előrelépést hónapokig tartó helyben járás előzte meg. Garanciát szeretnénk kapni arra, hogy az oktatási kormányzat a jövőben rendszeresen egyeztet velünk az oktatást érintő alapvető kérdésekben, vagyis szabályozzák, hogy mely esetekben lesz kötelező egyeztetni a szakmai fórumokkal. A véleménykülönbségek pedig továbbra is fennállnak az óraszámemelés és az államosítás kérdésében.
– Hoffmann Rózsa nem akarja felemelni a kötelező óraszámot, csupán azt kívánja előírni, hogy a pedagógusoknak minimálisan heti 32 órát kötelező legyen az iskolában tölteniük.
– A decemberben nyilvánosságra hozott közoktatási törvény koncepciója még óraszámcsökkentést ígért, majd jött a Matolcsy-tárca, amely 22-ről 28-ra emelte volna fel a pedagógusok kötelező óraszámát. Hoffmann Rózsa javaslata valóban nem emeli a kötelező óraszámot, de azt kimondja, hogy ez a minimálisan megtartandó óraszám. Ez azt jelenti, hogy ennél kevesebbet nem taníthatnak a pedagógusok, viszont több munkára kötelezhetik őket. Ezzel párhuzamosan 32 órában írják elő az iskolában eltöltött kötelező munkaidőt. A kettő együtt az eredményezi, hogy amiért eddig túlórapénzt kaptak a tanárok – például helyettesítésért, szakkörvezetésért, kirándulásért –, azt a jövőben ingyen végzik el.
– Ez együtt járna a lényegesen magasabb béreket hozó pedagógus-életpályamodell bevezetésével.
– Ez az államtitkár asszony elképzelése, ám mostanában az a gyakorlat, hogy előbb a feketeleves jön, aztán később kiderül, hogy lesz-e valami a kedvező ígéretekből. Komoly aggodalomra ad okot, hogy Matolcsy György gazdasági miniszter szerint csak akkor történhet meg az életpályamodell bevezetése, ha az ehhez szükséges pénzt a pedagógustársadalom kitermeli magából, ami jelentős mértékű elbocsátást vetít előre.
– A 32 órás munkaidő bevezetése előkészíthet ilyen lépést?
– Igen. Ha a délelőttös pedagógusokat arra kötelezik, hogy délután is tartózkodjanak az iskolában, akkor a napközis tanárok munkája látszólag feleslegessé válhat.
– Mi a probléma a nagyobb állami szerepvállalással?
– Többféle verzió is kering: az egyik elképzelés szerint csak a pedagógusbéreket finanszírozná az állam, a másik szerint a fenntartói jogot is elvenné az önkormányzatokról. A szocializmusban szerzett tapasztalatok nem voltak túl szívderítőek az államosított iskolákról. Ha az állam nagyobb felelősséget akar vállalni, azt a jelenlegi felállásban is megteheti, ha biztosítja a szükséges anyagi forrást a feladatok ellátására.
– Még mindig nem értem, miért félnek az államosítástól.
– Mindannyian ismerjük azt a mondást, hogy aki fizet, az rendel. Attól tartunk, hogy olyan szintű központi bérfinanszírozás lép életbe, ami sért bizonyos autonómiákat, így például veszélybe kerülhet egyes iskolák léte, illetve bizonyos tanárok álláshelye.
– A tüntetésre öt másik szakszervezettel szövetségben, köztük a Pedagógusok Szakszervezetével készülnek. Ez a szakszervezet az elmúlt nyolc évben több alkalommal is visszautasította a PDSZ együttműködési szándékát. Nem vonult az utcára akkor sem, amikor a szocialista kormány felemelte a tanárok óraszámát, több mint tízezer pedagógus elbocsátását okozva ezzel. A PSZ magatartásával gyengítette a tanárok érdekérvényesítési erejét. Nem gondolja, hogy a PSZ mostani aktivitása mögött politikai szándék húzódik meg?
– Az elmúlt nyolc évben nem én voltam a PDSZ elnöke, ezért inkább csak a jelenről beszélnék. Nagyon örülök annak, hogy most van közöttünk egyfajta együttműködés, mert csak akkor tud a pedagógustársadalom eredményt elérni, ha nem egymás ellen dolgozunk, hanem egymás mellett. Nekem nem feladatom vizsgálni, hogy az összefogás mögött milyen szándékok húzódnak, a lényeg, hogy a tanárok helyzete javuljon.
– Az oktatási kormányzat sérelmezi, hogy olyan ügyek miatt vonulnak utcára, amelyekről még kormányzati szinten sincs végleges döntés.
– Én pedig azt rosszallom, hogy érdekvédőként hónapokon keresztül csak hírekre és sajtóinformációkra támaszkodhatok, miközben a tanárok munkahelye forog kockán, és a közoktatás egésze átalakul. Kinőttünk már abból a korból, amikor elfogadható volt, hogy nélkülünk döntsenek rólunk.
– Mit szeretnének elérni a tüntetéssel?
– Azt, hogy a pedagógusok óraszámának bármilyen formájú növelése kerüljön le a napirendről, és jogszabályi garanciát kapjunk arra, hogy a jövőben az oktatási kormányzat egyeztet a szakmai szervezetekkel a fontos kérdésekről. Emellett kezdődjön széles körű konzultáció a fokozott állami szerepvállalás lehetséges változatairól.
– Hány emberre számítanak vasárnap?
– Tízezres nagyságrendre számítunk, de ennek a többszöröse is elképzelhető. A tömeg a fővárosi Olimpia parkban gyülekezik majd, és 11 órakor innen vonul át a demonstráló menet az oktatásért felelős államtitkárság Szalay utcai épülete elé. A tüntetést azért tettük pedagógusnapra, mert ezzel is jelezni szeretnénk, hogy a tanároknak még mindig nincs oka az ünneplésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.