Barta Tamás, a szíven lőtt gitáros

Hanthy Kinga
2011. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor 1971-ben az LGT-be került, Magyarország legjobb gitárosának mondták. Az 1974-es amerikai turnéról nem tért haza, rövid ideig még zenélt, aztán kikopott a szakmából. Pedig az volt az élete. Üzletet nyitott. 1982 februárjában holtan találták Los Angeles-i lakásában, két golyó volt a szívében. A rendőrség öngyilkosságként zárta le az ügyet. Rejtély, hogy tudta kétszer szíven lőni magát. Annyi tudható, hogy Barta Tamás valószínűleg belekeveredett a Los Angeles-i magyar papírmaffiába, amelyik abból élt, hogy megvesztegette a nagyvállalatok beszerzési igazgatóit, hogy tőle rendeljék az írószert. A pénzt felvette, az árut viszont nem szállította le. Lehet, hogy kábítószer-kereskedőknek tartozott. Esetleg lemásolt egy olyan listát, amelyiket nem kellett volna.
Barta Tamás, akire már csak a középkorúak emlékeznek, júliusban lenne 63 éves. Nem elsősorban róla szólt Gellért András A Metro Klubtól a Szigetig című zenés magyar rocktörténeti sorozatának legutóbbi része, de mégiscsak Barta jegyében fogant. Az LGT-történetnek ez a fejezete ugyanis rávetült a zenekar életére, a gitáros disszidálása miatt a zenésztársak is gyanúsak lettek, a kultúrpolitika pedig öt évre megtiltotta a Barta-szerzemények játszását, pontosabban az egész 1973-ban megjelent Bummm! című albumot. Így ment ez akkoriban. Gellért András sorozata azért érdekes, mert nem szomorú hangú rocktörténészek és vidám hangú Ungvári Tamások mondják el a történtekről a verziójukat, hanem maguk az érintettek, miközben elő van halászva a Magyar Rádió hangtárából a fellelhető anyag, így például a Bartáról készült Markovits Ferenc-dokumentumműsor részlete. Ebből hallhatók Barta Amerikából édesanyjának küldött hangüzenetei is. Felidézik a zenekari tagok, milyen volt az akkori legnagyobb magyar gitáros, hogyan próbálták lebeszélni róla, hogy kint maradjon, milyen kudarcok érték ott – nem lehetett énekes, mert akcentusa volt, mondja Presser Gábor –, végül hogyan értesültek a halálhíréről.
A magyar rock története éppúgy a kultúrtörténetünk része, mint az irodalomtörténet. Vannak híres halottjai, nagy élő öregjei, vissza-visszakapaszkodó reménykedői, és a legtöbben eltűntek a süllyesztőben. Bár a retró újra és újra feléled, csak kevés marad fenn a rostán. Meglepő módon olyan is, amit a maga korában nem értékeltek. Máté Péternek nem volt egyetlen aranylemeze sem, a Hungaroton nem akart szerződni vele, mert nem vették a lemezeit. Ma meg az ő dalaival tarolnak a vetélkedőkben. Akik a tabáni LGT-koncerteken csápolnak a Gyere, gyere ki a hegyoldalba című nótára, nem tudják már, hogy Barta Tamás a szerzője. Gellért András jót tesz, amikor leporolja ezeket a történeteket.
(A Metro Klubtól a Szigetig, Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.