Javultak az érettségi eredmények

Valamennyi kötelező érettségi tárgyból javultak az érettségi eredmények, és az összesített országos érettségi átlag is jobb lett a tavalyinál – derül ki az Oktatási Hivatal adataiból. A természettudományos tárgyakból jelentősen javult a magyar diákok teljesítménye az öt év átlagához képest. Hoffmann Rózsa szerint ugyanakkor túl alacsonyak a vizsgakövetelmények, ezért át kell dolgozni a rendszert. Lehetséges, hogy újra egységes lesz az érettségi rendszer.

2011. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jobban teljesítettek az idei érettségizők a tavalyiaknál. Az országos összesített érettségi átlag 3,65 lett, kicsivel jobb, mint az egy évvel korábban vizsgázók átlageredménye (3,62), és egy tizeddel magasabb, mint a három, illetve négy évvel ezelőttiek teljesítménye (3,55) – derül ki az Oktatási Hivatal elemzéséből. Az adatok szerint valamenynyi kötelező érettségi tárgyból javultak az eredmények: magyar nyelv és irodalomból a 3,58-as átlageredmény hat századdal haladja meg a tavalyiak teljesítményét. Matematikából is javulást mértek, ám még így is ebből a tárgyból érték el a leggyengébb eredményt a fiatalok.
A jegyeloszlást tekintve megfigyelhető, hogy középszinten kicsivel kevesebb a kettes és több a hármas, illetve a négyes jegy a tavalyinál, emelt szinten pedig nőtt a jelesek száma. A nappali rendszerben tanuló diákok 1,5 százaléka, a felnőttoktatásban nappali rendszerben tanulók nyolc százaléka bukott meg az érettségin.
Az eredményekből kiderül az is, hogy sokkal jobban teljesítettek a gimnazisták az érettségin, mint a szakközépiskolások.
Az adatok szerint elérték céljukat azok az idei pontszámításbeli változások, amelyeknek célja, hogy a nehezebb, emelt szintű érettségi vizsga letételére ösztönözzék a fiatalokat. Az emelt szintű vizsgák száma a tavalyihoz képest 14 százalékkal, közel 4000 vizsgával nőtt. A magasabb felvételi pont reményében a már érettségi bizonyítványnyal rendelkezők közül is sokkal többen próbálkoztak a nehezebb vizsgával, mint korábban: a szintemelő vizsgák száma az előző évihez képest drasztikusan, több mint 70 százalékkal emelkedett. A felvételipont-számítás átalakításának lényege, hogy az idei évtől kezdve a magasabb fokú vizsgáért sokkal több pluszpont jár, mint más pluszteljesítményért, például a nyelvvizsgáért.
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár ugyanakkor az eredmények kapcsán kijelentette: többéves tapasztalat szerint a jónak mondható eredmények mégis elégedetlenséggel járnak, romlik a fiatalok helyesírása, idegen nyelvi és alaptudásuk sokszor gyenge, emiatt sokan lemorzsolódnak a felsőoktatásból. Az érettségi vizsgakövetelmények nagyon alacsonyak, az elégséges eléréséhez elegendő a húszszázalékos teljesítmény, míg Európában ez átlagosan 50 százalékhoz van kötve. Leszögezte: elkezdődött az érettségi rendszer átdolgozása a színvonal fokozatos emelése érdekében. A távirati iroda kérdésére a Mádl Ferenc Kör egyszintű érettségit szorgalmazó felvetésére azt mondta: bennük is felmerült ennek lehetősége, a mostani kétszintű érettségi ugyanis nagyon nehezen szervezhető, pazarló, sok eleme kritizálható. Az államtitkár szerint a szinteket esetleg egységes érettségin belül is el lehetne különíteni.
Az oktatási államtitkár szerint nem tervezési hiba vagy gazdaságtalan működés okozza a középiskolákba meghirdetett férőhelyek és a felvettek létszáma közötti nagy különbséget. Az üresen maradt férőhelyek nagy száma kapcsán Hoffmann Rózsa kijelentette: ennek oka az, hogy a meghirdetett férőhelyek száma azt a maximális létszámkeretet jelenti, amelyet az iskola az adott évben fel tud venni, vagyis 35 fős osztálylétszámmal számol. Ez a gyakorlatban ritkán teljesül, az iskolai osztályok átlagos létszáma 24 és 28 fő között mozog. Hoffmann szerint a középfokú iskolák fenntartói által meghirdetett kapacitások országosan mindig jelentősen meghaladták az adott korosztályok létszámát, ráadásul ezek az előző évtizedben egyáltalán nem követték a demográfiai változásokat, a radikálisan csökkenő gyereklétszámot. Ismeretes: lapunk számolt be elsőként arról, hogy a meghirdetett 152 ezer férőhelyből több mint 50 ezer üresen maradt a középfokú beiskolázás általános felvételi eljárása során.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.