Julia Fischer két élete

Ókovács Szilveszter
2011. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mozart korában a szerteágazó hangszeres jártasság még olyasféle követelménye volt a zeneszerzőnek, mint ma a nyelvtudás, miközben a széles nyilvánosság tudja, milyen nehéz is akár egyetlen nyelvet választékosan elsajátítani. Ma már ritkák az ilyen zenei attrakciók, s ha vannak is, a valódi zenei praxistól távoliak. Mondjuk Itzak Perlmann, a legnagyobb hegedűsök egyike mellőzött basszusán felénekli a Tosca pár soros Angelotti-szerepét, Zubin Mehta baráti ötletére. Esetleg egy német tenor valódi fuvolán játssza az A-dúr Tamino-ária betétjeit, miközben kapkodva énekel az egymásba érő frázisok miatt.
Kedves csínyek ezek, viszont Julia Fischer komolyan gondolja. Németország legfiatalabb (23 éves) professzora volt 2006-ban – ma is a frankfurti Zeneakadémián oktat hegedűt. Négyéves kora óta zongorázik is, és bár napjainkban perverziónak tetsző vágy, hogy ugyanazon koncerten két különböző hangszeren játszhassa valamely versenymű szólóját, 2008. január elsején, a Frankfurt újévi estéjén beteljesült. Nem állítom, hogy Camille Saint-Saëns 3. (h-moll) hegedűversenye a koncert-ouvre sztárdarabja volna, de a férfias attitűddel hozzáfogó lánynak, lám, kimondottan jól áll. A lassú tételben nőiessége domborodik ki, hogy aztán a finálé megint frappáns, a férfi versenytársakéhoz mérhető fizikumú legyen. Fischer kisasszony hegedűhangja nemes karakterű. Talán csak azt nem tudja még – de az ember legyen óvatos nem akusztikai tapasztalások túlmagyarázásával –, amit a korosabb kollégák: a mély, felhangokkal gazdagabban szorzott gesztenyeszínt, amelyet az idő érlel. Az idő, amellyel zenei értelemben viszont példamutatóan bánik: van türelme kitölteni-kivárni, míg a hallgató felfogása utoléri a játékosét. Taps, sőt ováció. Utána pedig a Junge Deutsche Philharmonie kottapultjai közé lifteznek egy koncertzongorát.
Hamarosan feltűnik újra Fischer kisasszony, és bár másik fekete ruhában, de ugyanolyan intenzitással áll/ül Edvard Grieg nevezetes versenyművéhez. Lírai darab, mint megannyi más, akár épp e cím alatt is komponált zongoraopusz a norvég mester életművében. Ha nem akarunk elfogultak lenni, megállapítjuk, hogy Julia Fischer kevesebb egyéni színnel, több technikai egyenetlenséggel játssza a zongoraversenyt, pedig csak arról lehet szó, hogy a hegedűslány hibáit keressük, amikor a pianisták területére óvatlankodik. Miközben egy vakteszt nemzetközi szinten jó közepes előadást jelezne, amely becsületére válna ab ovo zongoristáknak is. A záró a-moll tus után pedig felrobban a terem!
Ha behunyom a szemem, szinte hallom a lemezt, amelyen összekopírozzák majd a Kreutzer-szonátát: a hegedűnél és a zongoránál egyaránt Julia Fischer. De elmúlik a zsenikor, nagy a tolongás a pódiumokon. Ahogy a Bostonban élő magyar tehetség, Karosi Bálint odahagyta már az időt, amikor egyszerre nyert klarinét- és orgonaversenyeket, Fischer kisasszonynak is választania kell: nyilván csak hegedülni fog a zongorás kiruccanás után. Addig is: becsüljük meg a pillanatot, amely megmutatja, miféle szárnyaló létezésről álmodnak a muzsikusok.
(Saint-Saëns & Grieg: Versenyművek – Decca DVD, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.