Laskod református temploma

R E J T Ő Z K Ö D Ő  M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2011. 07. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Laskod Nyíregyházától 35 kilométerre keletre található: a 41-es útról Baktalórántházánál kell letérni észak felé, Petneházán át közelíthetjük meg a zsákfalut. A település neve – Laskudként – 1283-ban jelent meg először írásban, birtokosa ekkoriban Bagdai Illés szabolcsi ispán volt, aki V. István királytól (1270–72) kapta adományként a nyírségi falut. Az 1315 körül meghalt Illés leszármazottain kívül a Balog-Semjén nemzetségbeli Mihály fia István és testvérei is társbirtokosok lettek, miután 1321-ben per útján tulajdonjogot szereztek Laskodon. 1326-ban Ófehértó határjárási levele a község Ábrahám nevű földesurát is említi, ami újabb adalék a közeli (Nyír)ibrony korabeli névadásához. (Lásd múlt heti írásunkat!) 1411-ben „terra vacua”-ként, azaz üres, lakatlan földként írják össze Laskodot, amelyet 1427-ben Zsigmond király Kállay Jánosnak adott. A középkor végére számos birtokosa volt a falunak – olvasható a falu műemlék templomáról 2001-ben megjelent, Dercsényi Balázs szerkesztette kismonográfiában azt a megjegyzést követően, hogy míg a település történetéről számos adat maradt ránk, a templomról szinte semmi. Csak az Árpád-kori eredetű egyház védőszentjét ismerhetjük – Szent Mihály arkangyal –, az egyetlen, 1483. évi tudósítás arról számol be, hogy a torony nélküli egyház kőből épült (holott téglából készült, s idővel csupán bevakolták).
Az írott források helyett beszéljenek hát az építőanyagok, az alaprajzok és az épület korhatározó részletei! Az 1994–95-ben elvégzett régészeti kutatás során sikerült tisztázni a laskodi református egyház építésének időszakait. A belül öt méter széles, tizenhat méter hosszú teremtemplom legrégebbi, nyugati falszakasza a XIII. századból származik: annak a kicsiny, félkörszentélyű falusi egyháznak a hajója volt, amelynek apszisívvonalát a műemléki helyreállításkor megőrizték és bemutatták a padlózaton. Három félköríves ablak nyílt a déli oldalán, itt volt a bejárata is, a hajót sík mennyezet, a szentélyt gömbhéjboltozat fedte. Kegyurasága vélhetően Illés ispán volt vagy talán az apja a IV. Béla király uralma alatti újjáépítés és a falusi egyházalapítások évtizedeiben.
Sok esztendő, szokatlanul hosszúra nyúlt idő múlt el, amikorra sor került az Árpád-kori templom megnagyobbítására. Egy újabb kurta feljegyzés 1693-ból megismétli a kétszáztíz évvel korábbi tévedést, amikor is „lapideum templum Calvinistratum”-nak, azaz kőből valónak nevezi a kálvinisták (téglából épült) egyházát. Újabb évszázad múltával azonban csordogálni kezdenek az adatok megbízható kútfőinkből. Szabolcs vármegye 1785-ben építési engedélyért folyamodott az udvari helytartótanácshoz a laskodi protestáns hívek nevében, amelyet nem sokra rá meg is kapott a II. József király nevében intézkedő hatóságtól. A református egyház 1809. évi összeírásában olvasható, hogy a „templom régi romladozásából renováltatott és ujjra mennyezeltetett a Nemes Ekklésia közö(nsége)s költségével A(nn)o 1791-ben”. Ekkor tehát még csupán a XIII. századi építményt javították ki. 1830-ban tíz méterrel megtoldották kelet felé a szentélyt, és egybenyitották az új gyülekezeti teret az öreg hajóval. Az új traktus déli oldalához előcsarnokot építettek, majd 1863-ban klasszicista stílusú tornyot ragasztottak a nyugati oromfalhoz. (Addig a Nyírturán 1833 előtt lebontott fa harangtornyot használták a laskodi atyafiak, amelyet az ottani reformátusoktól vettek meg.)
Az 1994-ben megkezdett feltáró ásatáskor középkori falfestés nyomait fedezte fel a terület műemlék-felügyelője, Szatmári István. A falkutatás és az 1999-ben befejezett restaurálás nyomán három különböző keletkezési periódust és egymástól eltérő stílust különböztetnek meg a művészettörténészek, amelyek közül a legkorábbi – és számunkra a legfontosabb – a XIV. század eleji Szent László-freskóciklus. László Gyula 1993-ban megjelent gyűjteményében (A Szent László-legenda középkori falképei) még „csak” 29 település neve szerepel a meglévő, régről ismert és elpusztult Szent László-legendák „otthonaiként” a Kárpát-medencében. Azóta legalább három-négy új lelőhellyel gyarapodott a lista, s közülük az egyik a laskodi templom, amelynek déli falán László herceg 1068. esztendei erdélyi „kalandját” örökítette meg az ismeretlen festő.
A magasan lévő ablaksor alatti falmezőn balról jobbra látjuk a kerlési (cserhalmi) ütközet ismert jeleneteit: a leányrabló kun lovas üldözését és a birkózást, amelynek végén a koronás bajnok levágja a kun vitéz fejét. Az 1192-ben szentté avatott Árpád-házi uralkodó mellé a vérző sebeit mutató Krisztus glóriás alakját helyezte el a hétszáz éve itt alkotott művész, s ezzel alaposan feladta a leckét a jelenkori művészet- és valláselemzőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.