Nyíribrony középkori temploma

Ludwig Emil
2011. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyíregyházától keletre, a 4-es és 41-es számú főutak közrefogta harminc négyzet-kilométernyi háromszögben kilenc középkori falusi plébániai egyház található. Közülük hatot a reformátusok használnak a hitújítás korától fogva, ugyanazt az Urat dicsérve bennük. A bemutatásban soron következő ibronyi templomot az 1500-as évek második felében vették át a protestáns helybeliek, akiknek utódai vészesen megfogyatkoztak a XXI. század elejére.
Nyíribrony ma ezerlakosú község Apagy, Levelek és Ramocsaháza között, műúton az utóbbi felől közelíthető meg. Neve – amely egy 1305-ben kelt levélben olvasható először Ibrun alakban – a zsidó Ábrahám személynévből ered, az arab és ótörök nyelvekben Ibrahimra módosult, a Nyírségbe pedig az Árpád-korban letelepült mohamedán besenyők révén jutott el. A türk katonanép középkori jelenlétét a település déli szomszédságában lévő, már a tatárjárás előtt lakott Besenyőd és az elpusztult Büss falu neve tanúsítja. A nagykállói Kállay család levéltárában megőrzött levél szerint Büsst IV. (Kun) László király (1272–1290) adományozta a Balog-Semjén nemzetségbeli Kállayaknak, s ez ugyancsak támpont Ibrony keletkezésének idejéhez és nevének eredetéhez.
A község az 1332. évi pápai tizedjegyzékben Miklós nevű papjával együtt egyházas helyként szerepelt, temploma – nem régóta ismert román stílusú ablakaiból ítélve – már a XIII. század vége előtt elkészült. Egy 1426. évi, Garai Miklós nádor által kiadott okirat megnevezte a település plébániai egyházát is, amelynek védőszentje a középkori mártírlegendák Szent György lovagja volt, az épület történetére vonatkozó további adatok azonban nem ismertek.
Ibrony birtokosa 1435-ben az Upory, tíz évvel később a Kemecsei, 1465-ben a Miglészi család volt, a középkori földesurak között ott találjuk a Bogdányiakat és a Téthyeket is. 1476-ban találkozhatunk először a Kállayak nevével a falu tulajdonosai között. 1555-ben három birtokos famíliának összesen hat jobbágyportáját írták össze a településen. Bogdányiak és Kemecseiek még a XVIII. században is felbukkannak részesként a legnagyobb birtokos, Kércsy Sándor mellett, akinek – a falutörténet forrásai szerint – nyílhúzással kellett osztoznia földjein a jobbágysorban tengődő helybeli kisnemesekkel. Ekkoriban olvadt be a község határába az említett Büsspuszta, amely a XIV. században még lakott település volt.
A hosszúkás dombháton észak–déli irányban elnyúló ibronyi főutca keleti oldalán, kis szabad térségen áll a „kékinek” nevezett református templom. Az 1976. évi országos műemlékjegyzék szerint XVIII. századi barokk épület. Külső megjelenése valóban újkori jellegű, s bár keleti irányba tájolt egykori szentélye középkori építéséről árulkodik, csak az 1980-as évek derekán elvégzett Szabolcs-Szatmár megyei műemléki felülvizsgálatok során, majd az 1990-es években történt felújításkor derült fény az épület román kori és gótikus részleteire.
A templom utcára néző nyugati homlokzata elé húsz méter magas, klasszicista stílusú torony lép ki. Michele Márkos prédikátor 1809. február 26-án kelt vizitációs jelentése szerint Ibronynak „vagyon kő temploma, ahhoz hozzáragasztott kő torony, mely most épül. Vagyon két harangja, egyik 84 fontos, A(nn)o 1775, a másik 38 fontos.” Az akkori szemlélő nem tudhatta, hogy az épület vakolata alatt nem kő, hanem tégla építőanyag rejtőzik: a toronytól délre és északra lévő, másfél méteres falszakaszokon feltárt téglaarchitektúrát most lazúros meszelés teszi láthatóvá, az oromzat román stílusú, kettős cikcakk díszű szegélyével együtt. Innen nyílik – hat lépcsőfok magasságban – a bejárat a templomba, amely egyetlen, öt méter széles, 16 méter hosszú teremből áll. A műemléki helyreállításkor napvilágra kerültek a hajó déli és a szentély keleti oldalán lappangó középkori ablakok, amelyek szintén eredeti, késő román kori formájukban kerültek bemutatásra. Az apszis egyenes zárófalának ablakpárja között egy tengelytámpillér, a hajó sarkain átlós irányú, vaskos támpillérek erősítik az épületet, amelyet a reformátusok először 1610-ben, majd az 1700-as években több ízben renováltak, deszkamennyezettel fedtek be és fakarzattal egészítettek ki. Erdélyi asztalosmesterek remeke lehet az 1630-ban készült, szépen restaurált szószék.
Nyíribrony egyházának legfőbb látnivalói a vakolatrétegek alól kihámozott középkori falképek: egy pásztorbotos püspök szent hiányos alakja és a szent keresztet megtaláló Ilona császárné figurája. Heléna – Constantinus Chlorus római hadvezér, majd társcsászár felesége, I. (Nagy) Konstantin bizánci császár édesanyja – „a legendába hajló história szerint” 320. szeptember 14-én találta meg és ásatta ki a Koponyák hegyének feszületeit és az I. N. R. I. feliratú táblát. A Golgotáról előkerült keresztekről nem tudták megállapítani, melyiken adta ki a lelkét Jézus, „ezért Makárius jeruzsálemi püspök mindhármat hozzáérintette egy halálos beteg aszszonyhoz, aki az egyiktől meggyógyult” – olvashatjuk Bálint Sándor Ünnepi kalendáriumában. Hogy miként derült ki, melyik keresztfától gyógyult meg az asszony, maradjon a később szentté avatott Ilona és az 1980-ban elhunyt néprajztudós titka. Tény, hogy Nyíribrony XIV. századi Szent György-templomának korabeli freskóján (és képünkön) látható a keresztet tartó, bíborvörös palástos, koronás császárné, feje körül a szenteket övező dicsfénnyel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.