Problémás internethasználat

A sereghajtók között végeztek a magyar diákok azon a PISA-teszten, ami a gyerekek digitális szövegértését mérte fel. Az eredmények szerint a magyar tanulók esetében a legnagyobb a teljesítménybeli különbség aszerint, hogy milyen a gyerekek szociális háttere. Az oktatási államtitkárság szerint alapvető gond, hogy az iskolákban még mindig nem vált a mindennapok részévé a számítógép-használat, és széles sávú internet sincs mindenhol.

2011. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Először mérték fel a legutóbbi PISA-vizsgálat során a 15 éves diákok digitális szövegértési képességét, amelynek eredményeit tegnap ismertette az oktatási államtitkárság. A 45 perces teszt során a gyerekeknek a feladatok megoldásához tudniuk kellett például e-mailt írni, a keresőrendszert használni, weblapokat kezelni.
A magyar diákok lesújtó eredményt értek el: a 16 OECD-ország közül a 12–14. helyezési tartományra volt elég az eredményük, vagyis a sereghajtók között végeztek. A hazai fiatalok átlagos eredménye 468 pont, ami jelentősen elmarad a 499 pontos OECD-átlagtól, és lényegesen rosszabb a gyerekek hagyományos nyomtatott alapú szövegértésénél is, ahol a magyarok 494 pontot értek el. Az eredmények szerint Magyarországon a legnagyobb a teljesítménybeli különbség aszerint, hogy egy gyereknek milyen a gazdasági, szociális, kulturális háttere. Ha valaki egységnyivel jobb otthoni háttérrel rendelkezik, az 54 pontos teljesítményjavulást jelent. A teszt során a magyar diákok 73 százaléka érte el legalább a megfelelőnek minősíthető 2. szintet, szemben az OECD-átlag 83 százalékával, vagyis a magyar tanulók több mint negyede egyáltalán nincs birtokában azoknak a képességeknek, amelyekkel képes lenne önállóan eligazodni a digitális környezetben.
Az eredményekből kiderül az is: a legjobban és a leggyengébben teljesítő diákokat minden más országnál nagyobb tudásbeli különbség választja el egymástól. Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár ennek kapcsán rámutatott: meglepő volt számukra ez a diagnózis, hiszen a hagyományos szövegértés során nemzetközi összehasonlításban átlagos különbségeket mértek a legjobban és a legrosszabbul teljesítő diákok között. Az eredmény arra utal, hogy a jól teljesítő diákok nem az iskolában sajátították el a digitális tudást. Ezen sürgősen változtatni kell, hiszen így a szegényebb gyerekek hátránya behozhatatlan, hiszen az iskola nem ad lehetőséget ennek ledolgozására.
A szükséges intézkedésekről szólva Gloviczki leszögezte: az eszközellátottság viszonylag megfelelőnek mondható. A széles sávú internetkapcsolat még nincs minden településen megoldva, de ennek mielőbbi biztosításáról folyamatos tárgyalások folynak. Alapvető gondot jelent azonban, hogy még mindig nem vált az oktatás alapvető részévé a számítógép-használat és a digitális környezet, sok helyen kicsomagolatlanul állnak a digitális táblák. Ennek oka, hogy a tanárok egy része nem ismeri a digitális környezet adta lehetőségeket, ezért a pedagógusok sürgős továbbképzésére van szükség. A diákok informatikaóráinak növelését ugyanakkor nem tervezi az államtitkárság. A PISA-adatfelvétel 2009. március 16. és április 29. között volt 1880 15 éves magyar diák részvételével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.