Roma gyerekek: már születéskor hátrányban

Bár óriási a különbség a roma és a nem roma gyerekek iskolai teljesítményében, ennek kizárólag társadalmi okai vannak, nincs etnikai eredete – állítja tudományos felméréseikre  hivatkozva két magyar kutató. Szerintük a roma gyerekeknek már születésükkor rosszabb az egészségi állapotuk, és már bölcsődéskorban is nőhet a lemaradásuk, ha nem kezdik meg a képességük szerinti fejlesztésüket.

2011. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 8. évfolyamos roma tanulók lemaradása a magyarországi kompetenciamérések tanúsága szerint mind szövegértésből, mind matematikából éppen akkora, mint amekkora a hasonló korú fehér és fekete bőrű diákok közti különbség volt az Egyesült Államokban az 1980-as évek elején. A helyzet azonban ott az elmúlt harminc évben sokat javult – mutatták ki kutatásukban a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és a Közép-európai Egyetem (CEU) közgazdászai. Kertesi Gábor és Kézdi Gábor szerint a roma és nem roma fiatalok között jelentősek a különbségek olvasási és matematikai kompetenciák terén, ám ezeket nem az etnikai hovatartozás, hanem csupán társadalmi okok magyarázzák. Hozzáteszik: a jelentős lemaradás nagy- mértékben magyarázza a roma fiatalok későbbi munkapiaci sikertelenségét és a roma kisebbség hátrányainak generációk közötti továbbörökítését.
Az eredmények szerint a roma fiatalok lemaradása szinte teljes mértékben a szegénységre, a szülők iskolázatlanságára és a munkaerőpiacról történt kiszorulására, valamint az ebből fakadó hátrányokra vezethető vissza. A kutatók három olyan mechanizmust azonosítottak, amelyek szerintük felelősek a kialakult hátrányokért: a roma gyerekek sokkal nehezebben férnek hozzá olyan környezethez, amely segítené készségeik fejlődését, egészségi állapotuk már a születéskor és gyermekkorban is lényegesen roszszabb, mint nem roma kortársaiké, és általában iskolai környezetük is hátrányosabb.
A kutatók szerint a kisgyermekkori hátrányok és az iskolai elkülönítés határozott csökkentésével lehetne mérsékelni a roma kisebbség lemaradását. Hozzáteszik: a nemzetközi tapasztalatok alapján a kisgyermekkori hátrányok felszámolásában leginkább a várandós anyák és a gyermekek egészségi állapotának javítását szolgáló programoknak, illetve a megfelelő készségeket megalapozó bölcsődés- és óvodáskori programoknak kell szerepet kapniuk. A CEU közleménye szerint a nemzetközi szakirodalomban most először jelentek meg nagy mintán alapuló, statisztikailag megbízható mérések a roma és nem roma fiatalok közti iskolai teljesítménykülönbségekről. Az elemzés a Tárki által végzett életpálya-felmérés és az országos kompetenciamérés megfelelő adatainak összekapcsolásán alapul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.