A fizetés emelésében látják a jövőt

A pedagógusok is szükségesnek tartják a tanárképzés korszerűsítését, és egyetértenek azzal, erősíteni kell a gyakorlati képzést annak érdekében, hogy valóban kiderüljön, a leendő tanár alkalmas-e a pályára. A tanárok szerint ugyanakkor legkevésbé a bolognai képzés az okozója a pedagóguspálya népszerűtlenségének, sokkal inkább a szégyenteljesen alacsony bérek tehetnek erről.

2011. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanárképzés átalakításáról szóló minisztériumi szakmai tervezet számos pontját üdvözölték a pedagógus-szakszervezetek, öszszességében azonban úgy tartják, hogy a pedagóguspálya népszerűsítése szempontjából sürgősebb lenne a tanárok társadalmi és anyagi megbecsültségének javítása.
– Égető szükség van a pedagóguspálya vonzóvá tételére, hiszen 10-15 éven belül nyugdíjba megy a tanárok 60-70 százaléka, és ha továbbra sem választják elegen a pályát, nem lesz, aki tanítson. A legkevésbé sem a bolognai képzési rendszer a pálya népszerűtlenségének oka, sokkal inkább a rendkívül alacsony fizetések – jelentette ki lapunknak Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Az érdekvédő nem látja indokoltnak az általános iskolai és a középiskolai tanári képzés szétválasztását, hiszen még csak most jönnek ki az első, új rendszerben végzett fiatalok az egyetemekről, így nincs tapasztalat arról, hogy az ne váltotta volna be a hozzá fűzött reményeket. Mendrey László szerint ugyanakkor jó irány a gyakorlati idő erősítése, ám azt nem a képzés legvégére kellene tenni, hanem korábbra.
Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke kifogásolta, hogy csak a sajtóból értesülhet a tervezetről, amelynek alapos ismerete nélkül nehéz szakmai véleményt alkotni. Leszögezte: nem szabad szűkíteni a pedagógusok mozgásterét, biztosítani kell az átjárhatóságot az általános iskolai és a középiskolai tanári fokozat között. Hozzátette: az életpályamodell korábbi változata az óvodapedagógusokat és tanítókat kezelte hátrányosan a többiekhez képest mind a bérek, mind a szakmai előrelépés tekintetében, ők kevesebbet keresnének, és nem szerezhetnének mestertanári fokozatot. Galló Istvánné reméli, ez nem történik meg az általános iskolai tanárokkal. Szerinte félő, hogy a hatéves középiskolai tanárképzési idő riasztólag hat majd a fiatalokra. Célravezetőbbnek tartaná az ötéves képzést, amelynek részében a módszertani (elméleti) képzéssel párhuzamosan folyna a gyakorlati képzés.
Megírtuk: alapjaiban alakítaná át a pedagógusképzés rendszerét az oktatási államtitkárság. A birtokunkban lévő minisztériumi tervezet szerint újra különválasztják az általános iskolai és a középiskolai tanárképzést, a nagy közismereti tárgyak tanárait pedig, így például a magyar, a történelem- vagy a matematikatanárokat csak osztatlan formában képzik majd. Az anyag szerint a bolognai tanárképzés (3 éves alapképzés után 2 éves mesterképzés) nem vált be, csökkent a jelentkezések száma a tanári szakokra. Ebben a rendszerben a tanárképzés egységes volt, ugyanazzal a diplomával lehetett tanítani általános iskolában és gimnáziumban is. Az államtitkárság szerint azonban az általános iskolai tanárképzésben más a szakmai tárgyak súlya és mélysége, mint a középiskolában. Ezért a jövőben az általános iskolai tanárokat főiskolákon 4+1 éves, a középiskolai tanárokat pedig tudományegyetemeken 5+1 éves képzés tanítják majd. A tanári szakok indokolatlan elszaporodásának és az ebből fakadó munkanélküliségnek is megálljt parancsolnak: az olyan „kis” szakok, mint például a környezettan vagy a kommunikáció, csak harmadik szakként vehetők majd fel. Az anyag kilátásba helyezi a pedagógusképző főiskolák feltámasztását is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.