Alapjaiban alakul át a szakképzés

Átalakítják a szakképzés rendszerét, a több mint 700 szakképző iskolát alig félszáz központi intézménybe olvasztják be. Így felszámolhatók a párhuzamos képzések, a felesleges tanműhelyek, és megszüntethetők az alacsony kihasználtsággal működő iskolák. A képzés hatékonyabb és olcsóbb lesz, a tanárok létszáma viszont csökken – derül ki a szakképzési koncepció lapunk birtokába került, átdolgozott változatából.

2011. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszüntetné a több száz szakképző iskola önállóságát a szakképzési koncepció legújabb változata, s bevezetné a holland modellt, amelynek lényege, hogy megyénként 2-3 központi intézménybe, térségi integrált szakképző intézménybe (TISZK) tömörítenék az összes iskolát. „Az eddigi tapasztalatok szerint a leghatékonyabban az egyfenntartós, egy OM-azonosítóval rendelkező, egy intézmény keretében működő térségi integrált szakképző intézmények váltak be, vagyis a jövőben ezt preferáljuk” – áll a „Koncepció a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására” című, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikai államtitkársága által készített tervezetben.
A koncepció átdolgozott változata szerint ma is működnek TISZK-ek, ám a jelenlegi szabályozás többféle modellt engedélyez, így az esetek jelentős részében csak az iskolák közötti laza együttműködésről van szó, nem tényleges integrációról. Leszögezik: a képzés túl drága, sok a felesleges párhuzamos képzés, rengeteg tanműhely működik gazdaságtalanul.

Holland modellben gondolkodnak
A tervek szerint a holland modell általánossá tételével a jelenlegi 85 TISZK helyett 55 maradna, a most működő 709 önálló szakiskola pedig beolvadna ezekbe, vagyis valamennyi iskola elveszítené önállóságát. Az új rendszer bevezetése jelentős megtakarítást jelent az államnak: ha 10-15 önálló iskolából jogilag egyetlen intézmény jön létre, könnyen felszámolhatóvá válnak az egymáshoz túl közel lévő, alacsony kihasználtsággal működő párhuzamos képzések, növelhetők az osztálylétszámok, megszüntethetők a felesleges, drága tanműhelyek, s bezárhatók a jórészt üres iskolák. A tanárok munkáját is rugalmasabbá tennék: a térségi központok valamennyi tagiskolájában taníthatnának egyszerre. A koncepció szerint az intézmények integrációjával az átlagos osztálylétszám a szakképző intézményekben 24,6-ról 29,5 re nő. A gyerekek száma a szakiskolai képzés lerövidítése miatt 380 ezer főről 2016-ra várhatóan 304 ezerre csökken, ennek ellenére több gyerek jut majd egy pedagógusra (a jelenlegi 13,9 helyett 15,2), ami a szakképzésben részt vevő pedagógusok számának csökkentését jelenti. A számítások elvégzése után kiderül, hogy míg jelenleg 27 384 pedagógus dolgozik az iskolai rendszerű szakképzésben, addig 2016-ra ez a szám az előrejelzés szerint 20 ezerre apadna, ami 26 százalékos létszámszűkítést jelentene. A szakképzés forrásigénye az átalakítás következtében mintegy 20 százalékkal csökkenne.

több szakiskolás lenne
Az átdolgozott verzió szerint az átalakítás következtében 2016-ra 121 ezer gimnazista lenne a jelenleg 201 ezer helyett, ami 40 százalékos csökkentést jelent. A szakiskolások létszáma csaknem 30 százalékkal nőne. Ezt a középiskolai felvétel vizsgaeredményhez kötésével érnék el. A nyolcadik osztályos kompetenciamérésen elért eredményeket szintekbe sorolnák, és meghatároznák, hogy milyen szint elérése szükséges az egyes iskolatípusokba való bekerüléshez.
Az új verzió megjegyzi azt is: a tanulószerződések kiterjesztése az egyházi intézményekre, nonprofit szervezetekre jelentős többletköltséget ró az államra, hiszen az érintett szervezetek nem fizetnek szakképzési hozzájárulást. Ezt úgy ellensúlyoznák, hogy a szakképzési hozzájárulásra kötelezett cégek a jövőben csak az általuk fizetett hozzájárulás felét számolhatnák el saját dolgozóik képzésére. Az átdolgozott tervezet szerint a jövőben biztosítani kell, hogy bárki bármikor folytathassa megkezdett tanulmányait, ezért a Híd program elnevezésű felzárkóztató képzést a felnőttoktatás keretében is meg kell szervezni kötelező állami feladatként.
A javaslat kitér arra is, hogy a szakmai tárgyak és az iskolai gyakorlati oktatás vonatkozásában rugalmasabb képesítési előírásokra van szükség. Ha egy szakmai tárgy oktatására nincs olyan pedagógus végzettségű jelentkező, aki a szükséges szakirányú végzettséggel is rendelkezik, akkor lehetővé kell tenni, hogy az iskola eltekinthessen a pedagógusi végzettség megkövetelésétől, annak későbbi megszerzésének előírása pedig csak a határozatlan időre alkalmazottak esetében legyen kötelező. A jövőben a kétéves, diploma nélkül záruló, de felsőfokú végzettséget adó felsőfokú szakképzést kivezetik a közoktatásból, és az ilyen szakképesítéseket törlik az Országos képzési jegyzékből (OKJ), azokat csak a felsőoktatási intézmények képezhetik majd. Sor kerül az OKJ felülvizsgálatára, csökkentik a képzések számát, kiszűrve az életképtelen szakképesítéseket. A tervezet kötelező szintvizsgát vezetne be a 9. évfolyam végén minden olyan szakképesítés esetén, amelynek keretében a gyakorlati képzés tanulószerződés keretében valósul meg. A cél, hogy a gazdálkodó szervezetekhez már csak olyan tanulók kerüljenek, akik elsajátították a szakma alapfogásait, és képesek az önálló, hasznos munkára.

Három évig tanulnak
Az átdolgozott javaslat megerősíti az eredeti változat több alapvető pontját: a szakmunkásképzést 3 évre rövidítik a jelenlegi 4-ről, s mindhárom évfolyamon tanulnak szakmai tárgyakat is. A vállalatok szakképzésbe való bevonása érdekében kiterjesztik a tanulószerződéseket azon ágazatokra (egészségügy, szociális terület), ahol általában nem a szakképzési hozzájárulást fizető vállalati szektor látja el a feladatokat. Így a 10. évfolyamtól egyházi fenntartású intézményekkel, költségvetési szervekkel, nonprofit szervezetekkel is lehet tanulószerződést kötni. Jelenleg a 9. és a 10. évfolyam korlátlan számban ismételhető, s a magasabb évfolyamokon is csak a harmadik osztályismétlés után kell fizetni. Az új rendszerben a szak- és szakközépiskolában a tényleges képzési időt legfeljebb két tanévvel lehetne túllépni az ingyenes képzésben, az érettségi utáni szakképzésben pedig legfeljebb egy tanévvel. Lehetővé tennék azt is, hogy a szakmunkások a felnőttképzésben két tanév alatt érettségi bizonyítványt szerezzenek. A lemorzsolódás csökkentésére bevezetnék a szakképző iskolákban a Híd programot. Aki nem éri el a szakiskolába kerüléshez szükséges szintet, a felzárkóztató Híd 1. programba kerül. Aki elvégezte az általános iskolát, tanköteles, de nem akar továbbtanulni, az a Híd 2. programban vehet részt. A Híd 3. programba azok kerülnek, aki nem tankötelesek, nincs alapfokú végzettségük, de szakmát szeretnének. Ösztönöznék a pályakezdő szakmunkások foglalkoztatását: az a gyakorlati képzésben részt vevő cég, amely alkalmazza a nála tanult, frissen végzett fiatalt, egy éven keresztül havonta a mindenkori minimálbér 50 százalékának megfelelő mértékű foglalkoztatási támogatást kapna. Aki olyan pályakezdő szakmunkást alkalmaz, akinek nem nála volt tanulószereződése, a minimálbér 25 százalékának megfelelő támogatásban részesülne.
Lapunk információja szerint a fentebb ismertetett, átdolgozott koncepció hamarosan a kormány elé kerülhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.