Égő roncsok

A Zenta hőse volt. Őfelsége cirkálójának hullámsírba merülése után hadifogoly, majd a tengeralattjáró-flottilla legeredményesebb hajójának, az U–27-nek a tisztje. Zsebkendővel integetett az ellenségnek, s bajtársaival „bárszekrénynek” használt egy lakatlan szigetet. Déry Ernő emlékét idézzük fel.

Nagy Áron
2011. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy pillanatra talán még a tenger is elnémult, amikor I. Ferenc József cirkálójának árbocán megjelent a birodalmi díszlobogó. A Zenta hajóhídján a kapitány, Paul Pachner a távcsövébe bámult, a távolságot ellenőrizte. Brit és francia egységekből álló flottakötelék sorakozott fel előtte; mögötte a montenegrói partok nyújtóztak.
„A kötelesség előrébb való az életnél” – suttogta maga elé németül a Monarchia haditengerészetének jelmondatát, aztán 1914. augusztus 16-án reggel, 8 óra 40 perckor kiadta a parancsot a támadásra. Az ellenséget meglepte ez a hősiesség: egyetlen hajó másfél tucat ellen! Az ütközet, bár nem tartott soká, még azután is folyt, hogy a Zentát bénító erejű belövés érte. Pachner fregattkapitány csak akkor adta ki a parancsot a süllyedő hajó elhagyására, amikor a tenger már a fedélzetet nyaldosta.
Menekülőkel telt meg a víz, ám a brit és francia ágyúk tovább ontották a tüzet. A Zenta egyik ágyúja erre ismét megszólalt. Két ifjú tiszt töltött és tüzelt újra meg újra, hogy ha kell, életük árán is fedezzék bajtársaikat. Paul Pachner végül azonban őket is a vízbe parancsolta, s kevéssel ezután őfelsége cirkálója alámerült a hullámsírba. Mire a füst szétoszlott, az ellenség megfordította a hajóit, sorsukra hagyva a Zenta legénységét. Déry Ernő, a két fiatal tengerész egyike a többiekkel együtt megkezdte hosszú „menetelését” a szárazföld felé. A néhány hete előléptetett, húszéves fiatalember most sem csak a saját irháját mentette: egy megégett bajtárását megragadva úszott az életükért. A túlélők – mintegy háromszázhúszból alig százharmincan – órákkal később értek partot, s hamarosan montenegrói hadifogságba estek.
– Édesapám Polában (ma Pula, Horvátország) született. Mivel atyja, Déry Emil főtörzsorvos volt, gyakorlatilag hajók, tengerészek között nőtt fel. 1912-ben került a fiumei haditengerészeti akadémiára, amely igazi elitiskola volt; legalább harmincszoros volt a túljelentkezés! – meséli Déry Ernő lánya.
Dárdai Gáborné közben képeket mutat az apródok életéből. Mint mondja, a fiumei iskola növendékei azért lettek nagyszerű tisztté, mert kiképzőik mindazt elvárták tőlük, amit a hajósoknak – a matróztól a kapitányig – tudniuk kellett. Éppen a szigor s az olykor lehetetlennek tetsző feladatok miatt gyakoriak voltak a balesetek. Tengeren minden botlás, legyen az akár a legapróbb, valakinek a halálával végződhet.
– Miután az akadémián végzett, a Zrínyire vezényelték apámat, ahol a háború kitöréséig tengerészkadét volt. Szarajevó után zászlósi rendfokozatot kapott, s a hadüzenetet követően a Zentán szolgált egészen annak elsüllyesztéséig. Bátorságáért bajtársával együtt Arany Vitézségi Éremmel tüntették ki – folytatja Dárdai Gáborné.
Az idős asszony jól emlékszik még arra, mennyire fölháborította édesapját az ellenség lovagiatlan viselkedése: a süllyedő cirkáló tűz alatt tartása, illetve az, hogy nem mentették ki a vízben lévőket. Éppen ezért montenegrói fogsága után úgy döntött, a tengeralattjáró-flottillához jelentkezik.
– Az U-boot merőben új fegyver volt, s azt gondolta, ezzel érzékeny veszteséget okozhatunk az ellenségnek. 1916-ban letette a torpedótiszti, majd a tengeralattjárós tiszti vizsgát.
Az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészete 1906-ban, majdani ellenségeihez képest meglehetősen későn döntött az „U-flottilla” felállításáról. Az első két, Lake típusra kötött szerződést azonban még abban az évben másik kettő követte a német Germania vállalattal. A négy hajó gerincét 1907-ben fektették le, egy éven belül pedig a holland–amerikai Whitehead társaság látott hozzá az egyelőre V-ös és VI-os jelű tengeralattjárók építéséhez. Később hazai cégek is bekapcsolódtak a gyártásba.
Amikor Déry Ernő fregatthadnagy 1917 szeptemberében az U–27 fedélzetére lépett, már hozzászokott a gondolathoz, hogy mindennapjait egy alig 37 méter hosszú és kevesebb mint 4,5 méter széles vaskoporsóban tölti.
– Apám tengeralattjárója a császári és királyi haditengerészet legeredményesebbje volt – állítja Déry lánya, s ezt Oliver Trulei osztrák kutató, a Torpedo los! (magyarul: Torpedót indíts!) című, az U–27 pályafutásáról szóló könyv szerzője is megerősíti lapunknak. A háború után írott visszaemlékezésében Déry, az akkorra már nyugalmazott sorhajóhadnagy sikerük receptjét a pontosságban adja meg, s leszögezi: „behajózásom alatt célt tévesztett torpedólövésre nem emlékszem”.
A nyilvántartás szerint az U–27 összesen harminchárom hajót süllyesztett el, s további hármat megrongált. Oliver Trulei ezek közül kiemelte az 1917 júniusában megtorpedózott japán rombolót, a Sakakit, amely nem veszett oda, de komoly károkat szenvedett, továbbá az angol Phoenix romboló – illetve a görög Meritos és Zinovia, a francia Roland, az olasz Andrea Costa és az angol Anhui gőzösök – elpusztítását. A sikerek mögül azonban minden pillanatban a halál lesett rájuk.
Izzadság fanyar szaga és az elektromos motorok zakatolása töltötte meg a tengeralattjáró belsejét. Az U–27 periszkópján Holub József, a decemberben kinevezett új kapitány méricskélte az egyiptomi Alexandria irányából Málta felé tartó konvojt. 1918 áprilisa volt, a tenger nyugodt. Az U–27 könnyedén elhaladt a konvojt kísérő torpedórombolók mellett. Mivel itt nagyobb mélységbe merültek, az égen keringő antantmadarak nem vehették észre őket. A kisebb hajók alatt átbújva csakhamar a menet közepén találták magukat, ahol ismét feljöttek periszkópmélységre. Két nagy gőzös pöfékelt előttük. A torpedókat már beállították, mindenki egyetlen szóra várt:
– Los!
Kettős sikere egyetlen pillanatra sem részegíthette meg a tengeralattjáró személyzetét, az égő roncsok ugyanis nemcsak diadalukat hirdették, de jelzőfényként is szolgáltak az ellenségnek. Merülés közben Déry Ernő ránézett az órájára: délelőtt tízet mutatott. Nyolc órával később még mindig menekültek, s csak az éj leszálltával jöhettek felszínre újra, hogy levegőhöz jussanak, és feltöltsék akkumulátoraikat.
Az efféle hajszát nehéz megszokni, ám a váratlan helyzeteknél minden jobb.
Déry visszaemlékezéseiben említi, hogy egy ízben Otrantónál a kidugott periszkópjukat észrevette egy olasz torpedóromboló, amely azonnal rájuk rontott. Hogy az ütközést elkerüljék, vészmerülésbe kezdtek. Az első vízi bombák tizennyolc méteres mélységben, az U–27 közelében robbantak. A hajó megrázkódott, s azonnal sötétbe borult. A legénység arcába por és gőz csapott, s ettől szinte vakon tapogatózva kellett egyenesbe hozniuk a vadul merülő naszádot. De túlélték, ahogy máskor megúszták egy ellenséges tengeralattjáró támadását is. Akkor éppen a felszínen hajóztak, s támadójuk sokáig kitartott periszkópja volt segítségükre. Az antanthajó négy torpedót indított ellenük nagy távolságból, így kitérhettek útjukból. A nagy izgalomtól magánkívül levő Déry Ernő ezek után – saját állítása szerint – zsebkendőjével integetett a mellettük elhaladó periszkópnak.
Voltak azonban nyugalmasabb napjai is a flottilla tagjainak.
Kréta közelében egy szikla emelkedik ki, s magasodik jó hatvan méterrel a tengerszint fölé. Ezt a helyet joggal nevezhették volna az U–27-es bárjának is, mivel Déry Ernő és társai a zsákmányból tekintélyes raktárat halmoztak fel ott. A sziklák takarásában két tengeralattjáró is horgonyzott. A legénység ultizott, valaki felfeszített egy görög nyelven feliratozott ládát, s francia pezsgőt húzott elő belőle.
– Hurrá, hurrá! – kiáltották mindenfelől a matrózok, miközben tisztjeik a fejüket ingatták, ám végül ők sem kérették magukat. Akik az előbb még az ellenséges hajók mozgásáról, a legjobb taktikákról cseréltek eszmét, itallal a kezükben immár a finom, kikötői nőcskékről beszélgettek. Aztán valaki felkiáltott:
– Gott erhalte…
Déry Ernő arcán megrándult egy izom. Elmosolyodott. A békére gondolt.
Dárdai Gáborné ezzel becsukja fotóalbumát, s nehézkes léptekkel visszaviszi a megsárgult képeket, iratokat a szobájába. A háború után az U–27-et az olaszok kapták meg, akik 1920-ban szétszerelték. Apját 1921-ben nyugdíjazták. A halál Budapesten érte 1964. február 14-én.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.