Egy bizonyos nézőpontból

Tavasz, nyár, ősz, tél és tavasz, Bin-jip – Lopakodó lelkek, Az íj. Kim Ki-Duk mára klasszikusnak számító filmjeivel gyorsan meghódította a világot. Az idén ötvenéves dél-koreai rendező a 2008-ban forgatott Dream után hirtelen eltűnt a nyilvánosság elől, az idei cannes-i filmfesztiválon pedig megrázó öndokumentumfilmmel borzolta a kedélyeket: az önkéntes száműzetés dokumentuma, az Arirang – megosztva – elnyerte az Un Certain Regard kategória díját. Kim Ki-Duk Cannes-ban bojkottálta a sajtót, a Karlovy Vary-i filmfesztiválon azonban interjút adott lapunknak.

Kárpáti György
2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cannes-ban ostromolta a sajtó, mégis mélyen hallgatott. Miért szólal meg most?
– Mondjuk úgy, hálából. Nézze, a Karlovy Vary-i filmfesztivál szervezői fizették a repülőjegyemet, a szállásomat a Grand Hotel Puppban, vetítik a mozimat a fesztiválon. Mégsem tehetem meg velük, hogy ha kérnek rá, nem adok interjút.
– Korábban három évig bírta a hallgatást. Egy menedékházban felállított kabinban élt teljes elzártságban, a nyilvánosság kizárásával. Hogyan tudta elviselni? Egyáltalán: miért vállalt spártai életet?
– A kabinban eltöltött napok egyrészt roppant unalmasak voltak, de csak részben. Közben, mondjuk úgy, visszataláltam önmagamhoz. Valójában örülök az ott eltöltött időnek, mert segített a lelki békém kialakításában, abban, hogy önkontrollt gyakoroljak. Emellett az élet új érzését is megtapasztaltam. Mindenkinek van egy keresztje, amelyet eltérő módon él meg.
– Nincs köze az elvonuláshoz annak, hogy 2008-as filmje, a Dream forgatásán kis híján végezetes kimenetelű balesetet történt?
– Tisztában vagyok vele, hogy a forgatásokon történhetnek balesetek. De a Dream forgatásán történt baleset akkora sokkot okozott, hogy az ember utána akarva- akaratlanul elkezd gondolkodni életről és halálról. Egy jelenetben a főszereplő Lee Na-young öngyilkosságot követ el, s felakasztja magát, a mozdulatsor pedig majdnem végzetes volt. Az esettől roppant mód megrémültem, a gondolataimba pedig egyre több kétely szövődött a munkásságomat illetően. Ezért döntöttem úgy, hogy egy időre visszavonulok.
– Miért döntött úgy, hogy rögzíti is, ami a kabinban történik?
– Nem készültem erre tudatosan, nem tettem semmiféle előkészületet. Három évig nem tudtam forgatni, a külvilágtól elzárva éltem, majd vásároltam egy Canon kézikamerát, és mindenféle szándék nélkül elkezdtem magamat felvenni. Amikor már sok anyag állt a rendelkezésemre, elhatároztam, hogy megvágom, és egy kerek filmet készítek belőle. Még ezzel sem voltak különösebb terveim, de aztán a végső változatot látva arra gondoltam, hogy megmutatom a világnak. Így jutott el a film Cannes-ba, ahol az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpontból) programban kapott helyet. Egy dolgot viszont be kell vallanom: a többi rendező előkészületek után, színészekkel, stábbal, forgatókönyvvel készítette el saját alkotását, míg én egyedül, önző módon forgattam le az enyémet. Attól tartok, hogy a cannes-i beválogatásom az előéletemnek köszönhető. A fesztivál ismerte a korábbi filmjeimet, a híres rendező munkásságát, s emiatt kaptam lehetőséget, illetve utóbb ezért nyertem díjat. Emiatt viszont elnézést kell kérnem a többi versenytársamtól, valóban sajnálom őket.
– Az Arirang című filmben koreai kollégáit is ostorozza. Miért?
– Az évek során öt rendezőaszszisztensem volt, valamennyien nálam kezdték a szakmát, majd jegyzett rendezővé váltak, nagy költségvetésű filmeket készítenek. Sztárokkal, nagy stúdióknak dolgoznak. Valamennyien elhagytak engem, s ezért úgy éreztem, hogy átvertek. Dühös voltam rájuk, de most már minden rendben van, megbékéltem a helyzettel. A filmgyártást a pénz irányítja: a hírnév, a sztárok, a nagy bevételek. A Transformers 3.-at a koreai mozik hatvan százaléka vetíti egyidejűleg, s ez a nagy vetítési százalék példátlan a világban. Emellett szinte lehetetlen bekerülni a vászonra másoknak, az én filmemnek is ezt a szélmalomharcot kellett megvívnia a Transformersszel.
– Képesnek érzi magát, hogy újra játékfilmet készítsen?
– Igen, megújulva, friss látásmóddal szeretnék ismét játékfilmeket készíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.