Jelentősen átalakul a tanárképzés

Alapjaiban alakítaná át a pedagógusképzés jelenlegi rendszerét az oktatási államtitkárság – derül ki a lapunk birtokában lévő minisztériumi szakmai tervezetből. A dokumentum szerint újra különválasztják az általános iskolai és a középiskolai tanárképzést, a nagy közismereti tárgyak tanárait pedig csak osztatlan formában képzik majd. A tanári szakok megszaporodásának és az ebből fakadó munkanélküliségnek is megálljt parancsolnak: a jövőben az olyan kisebb szakok, mint például a környezettan vagy a kommunikáció, csak harmadik szakként vehetők majd fel.

2011. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra visszaállítja az osztatlan, egyciklusú, kétszakos tanárképzést a közismereti tantárgyak tanári szakjain az oktatási államtitkárság, mivel a bolognai képzés ezen a területen nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – derül ki a lapunk birtokába került dokumentumból, amelyet a Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkársága készített, és
A pedagógusképzés átalakításának szakmai tervezete címet viseli. A tervezet szerint az osztott tanárképzés (hároméves alapképzés után kétéves mesterképzés) nem vált be, folyamatosan csökkent a jelentkezések száma a tanári szakokra, ami főleg a természettudományi és a matematikatanár-képzés esetében szembetűnő. Az osztatlan tanárképzés visszaállítása azt jelenti, hogy a fiatalok rögtön a felsőoktatásba kerülésük után tanárnak jelentkezhetnek majd, például magyar–történelem tanári szakra. Jelenleg a hallgatók csak a hároméves alapképzés elvégzése után választhatják mesterszakként a pedagógiát. A tervezet leszögezi azt is, hogy a tanároknak már a képzés elején két szakot kell választaniuk, és azoknak a tananyagban is egyforma súllyal, a képzésben pedig egyforma kreditszámmal kell majd szerepelniük. A bolognai rendszerben az első három évben a hallgató jórészt csak a főszakját tanulta, a második szakot csak a mesterképzés kezdetekor vehette fel, így sokak szerint az így képzett tanárok jó szívvel csak másfél szakosnak nevezhetők.
A tervezet melléklete szerint az olyan nagy közismereti tantárgyakat, mint a történelem, a matematika, a magyar vagy a fizika, csak osztatlan pedagógusképzésben lehet majd tanulni, bizonyos tanári szakokat azonban továbbra is képeznek majd osztott formában, vagyis a fiatalok egyes szakok esetében valamely más típusú alapképzés elvégzése után is dönthetnek úgy, hogy mégis tanárok szeretnének lenni. Osztott formában is el lehet majd végezni bizonyos nyelvtanári szakokat, illetve a zene- vagy a táncművészeti tanári szakot is.
Fontos változás, hogy a kisebb súlyú szakokat a jövőben csak harmadikként lehet felvenni, vagyis a diák csak akkor tanulhat művészettörténet- vagy környezettantanárnak, ha mellette van két másik tantárgya is. Harmadik szakként választhatják majd a leendő tanárok például a filozófiát, az etikát vagy a kommunikációt. Erre a lépésre azért van szükség, mert az utóbbi években indokolatlanul megszaporodtak a tanári szakok, és a kisebb tantárgyak kombinációival a pedagógusok képtelenek voltak elhelyezkedni.
A tervezet szerint a jövőben újra különválasztják majd az általánosiskolai- és középiskolaitanár-képzést. A bolognai rendszerben egyféle tanárképzés volt, és ugyanazzal a diplomával lehetett tanítani általános iskolában és gimnáziumban is. Az államtitkárság szerint ez a döntés szakmai szempontból megkérdőjelezhető, az általánosiskolaitanár-képzésben más a szakmai tárgyak súlya, mélysége, mint a középiskolaiban. Az államtitkárság a lépés szükségességét emellett azzal indokolta, hogy a közoktatás területén új társadalmi, szociális szempontokat is figyelembe kell venni, amelyek a nyolcosztályos általános iskola szerepének növelését, valamint a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok számának csökkentését vetítik előre.
Az óvó- és tanítóképzésen nincs szükség lényeges változtatásra, az óvónők és az alsó tagozatos pedagógusok felsőfokú képzésének időtartama továbbra is marad 4 év a gyakorlattal együtt. A jelenlegi osztott, három + két éves egységes tanárképzést azonban kettéválasztanák. Az általános iskolai tanári képzésben kétszakos szaktanárokat képeznének, az itt szerzett mesterszintű oklevél a 8. évfolyam végéig jogosítana fel tanításra, de lehetőséget adna arra is, hogy a tanárok a szakiskolák 9. és 10. évfolyamán is tanítsanak vele. Az általánosiskolaitanár-képzés négyéves lenne és osztatlan, amit egy év gyakorlati idő követne. A középiskolaitanár-képzésben szerzett mesterszintű oklevéllel az érettségiig taníthatnának a pedagógusok. Az alapesetben kétszakos képzésben kötelező lenne a második szakot már a képzés elején felvenni, a két szaktárgy kreditszáma pedig megközelítően azonos lenne. A képzés időtartama a gyakorlati évvel öt + egy évet tenne ki. A szakmai és a művészetitanár-képzés ugyanakkor alapvetően a jelenlegi formában működne tovább.
Az anyag kilátásba helyezi a pedagógusképző főiskolák feltámasztását is. Az államtitkárság leszögezi: célszerű lenne olyan pedagógusképző főiskolákat létrehozni, amelyekben az első kétféle képzés, az óvó- és tanító-, valamint az általános iskolai tanári egyetlen intézményben megvalósítható. Az általános iskolai tanári képzés fő helyszínei a korábbi, illetve ma is működő főiskolák lennének Nyíregyházán, Szombathelyen, Egerben, Pécsett és Szegeden, illetve Budapesten az azóta az ELTE-be integrálódott korábbi Tanárképző Főiskolán. A középiskolai tanárképzés a tudományegyetemeken folyna. A minőségi oktatás feltételei teljes profillal jelenleg az ELTE-n, a Debreceni Tudományegyetemen, Szegeden és Pécsett állnak fenn, valamint egyes szakok esetében a Miskolci Egyetemen és a veszprémi Pannon Egyetemen.
A tervezet szól a tanári jövedelmek kérdéséről is. Az anyag leszögezi: jelenleg a tanári jövedelmek az egész életpálya során lényegesen alacsonyabbak, mint a többi felsőfokú végzettségű átlagjövedelme, és soha nem érik el annak 70 százalékát. Különösen rossz a kép a tízéves gyakorlattal rendelkező pedagógusok esetében, akiknek átlagos jövedelme nem éri el a hasonló idejű tapasztalattal rendelkezők átlagbérének 55 százalékát sem. A tervezet szerint meg kell emelni a pályakezdő tanárok bérét, hogy elérje a pályakezdő diplomás átlagbért, és gondoskodni kell arról, hogy a jövedelmek a tanításban töltött első öt év elteltével is lépést tartsanak a diplomás-átlagbérrel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.