Leépítésektől tartanak

Nem örülnek a tanárok annak, hogy a kormányzati tervek szerint a jövőben állami fenntartásba kerülnek az általános iskolák. A pedagógus-szakszervezetek szerint ez azt eredményezheti, hogy a helyi érdekek figyelembevétele nélkül zárhatnak be iskolákat, ez pedig nagyarányú pedagóguselbocsátással járhat.

2011. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korántsem fogadták lelkesedéssel a pedagógus-szakszervezetek azt a hírt, amely szerint az új önkormányzati törvény kormány által megtárgyalt tervezete állami feladattá tenné az alapfokú oktatást. Ez azt jelentené, hogy az önkormányzatok helyett ezután állami fenntartásba kerülnének az általános iskolák.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a javaslatot támogatná, ha az államosítás csak lehetőség lenne, nem pedig általános szabály.
– Korábban arról volt szó, hogy azok a súlyos anyagi nehézségekkel küzdő önkormányzatok, amelyek képtelenek tovább működtetni az iskolájukat, lehetőséget kapnak arra, hogy állami fenntartásba adják át az intézményeket. Ez valóban üdvözlendő lenne, de a teljes alapfokú oktatás államosítása egészen mást jelent – jelentette ki lapunknak Mendrey László, a PDSZ elnöke. Az érdekvédő szerint az államosítás azt jelentené, hogy az állam akadálytalanul bezárhatja majd az összes olyan iskolát, amely megítélése szerint gazdaságtalanul – például túl alacsony létszámmal – működik. Ha ez megvalósul, a gyerekek egy része kénytelen lesz a lakóhelyétől távolabb iskolába járni, és az iskolabezárások pedagóguselbocsátással járnak majd.
A másik nagy tanári érdekvédő csoport, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint az önkormányzatok kiiktatásának az a lényege, hogy így a jövőben a helyi érdekek figyelembe vétele nélkül, „szabadon és ellenállás nélkül” lehessen bezárni az intézményeket. Galló Istvánné, a szervezet elnöke leszögezte: eddig a polgármesterek erejükön felül is megpróbálták megőrizni a település iskoláját, hiszen ezt várták tőlük választópolgáraik, a környék lakói. Az állam szemszögéből azonban egyedül a gazdaságos működés az érdekes. Gallóné szerint nagy kérdés, hogy az államnak miből lesz több pénze, hiszen jelenleg az állami normatívák egy iskola fenntartási költségeinek legfeljebb a felét teszik ki, a többi pénzt az önkormányzatok gazdálkodják ki. Az érdekvédő meggyőződése, hogy az iskolák átvételével az önkormányzatok sem járnak majd jobban, hiszen ezt a pénzt elvonja majd tőlük az állam a feladat megszűnésére hivatkozva. Gallóné szerint az államosítással járó iskolabezárások nagyarányú pedagóguselbocsátást eredményeznek majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.