Tankönyv és tanévkezdés

2011. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több tízezer szülő vágja otthon a centit: bő két hét múlva letelik a nyári szünidő, és újra becsengetnek az iskolákban. Persze nem arról van szó, hogy ne lenne jó gyermekünkkel tölteni minden percet, együtt kirándulni a Mátrában vagy éppen a Margitszigeten, esetleg csapatostul szelni a magyar tenger habjait. Ám a 10 hetes nyári vakációból mindössze egy-két hetet tölthetünk el így, a szülők szabadságolási lehetőségei ugyanis köszönő viszonyban sincsenek a gyerekek nyári szabadnapjainak számával, nem beszélve az erősen korlátozott anyagi lehetőségekről.
A fennmaradó nyolc hétben maradnak a gyerekeknek a nagymamák, a fizetős napközik vagy táborok, legrosszabb esetben pedig a „kulcsos csellengések”. (Az aktív nagyikkal persze igazán tartalmasan el lehet tölteni a szünidőt.) Akinek van pénze, annak a gondja is kisebb: a nyári szünidőben egymást érik a különböző élmény-, tehetséggondozó vagy éppen túlélőtáborok, gyerekenként átlagosan heti 40-80 ezer forintért. Az ár általában nem tartalmazza az oda-vissza út költségét, és még némi költőpénzre is szükség van. Ezt az anyagi terhelést egy átlagos család legfeljebb nyaranta egy hétre tudja vállalni, vagyis a tömegeknek ez sem jelent tartós megoldást. A mindennapi valóság ezzel szemben a munkahelyen, üzletben ücsörgő, unatkozó-nyafogó gyermek és a pattanásig feszült anya képe, aki nem győzi csitítgatni a gyereket, nehogy a „főnök” megtiltsa, hogy holnap is magával hozza a munkahelyre.
Éppen ezért sok szülő felkapta a fejét, amikor Pokorni Zoltán felvetette, érdemes lenne megfontolni a nyári szünetek lerövidítését. A parlament oktatási bizottságának fideszes elnöke szerint sok szülőnek szinte megoldhatatlan feladatot jelent, hogy gyermekeinek felügyeletet és megfelelő programokat biztosítson a tízhetes vakáció idejére, és a diákoknak sem jó, hogy ilyen hosszú ideig kiesnek az iskola adta nevelési térből. Különösen rossz ez a hátrányos helyzetű gyerekek számára. Pokorni szerint vagy a tanítási napok számát kellene megtoldani, vagy a téli és a tavaszi vakációt lehetne meghosszabbítani a nyári vakáció rovására. A fideszes politikus szerint emellett a jövőben arra kell törekedni, hogy nyáron az önkormányzatok ne csak gyermekmegőrzést biztosítsanak az ügyeletes óvodák és iskolák kijelölésével, hanem a vakáció idején is teremtsék meg a nevelés színterét. Hozzátette: minél hamarabb meg kell teremteni a lehetőségét annak, hogy az erdei iskolákban, napközis táborokban való részvételt közpénzből finanszírozzák legalább a rászoruló, hátrányos helyzetű gyerekek részére.
Pokorni javaslata kapcsán pillanatok alatt élénk vita alakult ki arról, jó ötlet lenne-e a nyári vakáció lerövidítése, esetleg kellenének-e hosszabb évközi szünetek. Egy pedagógus szerint például tanárok ezreinek állását menthetné meg a javaslat, hiszen ha hosszabb a tanév, több a munka, így kevesebben válnának feleslegessé az apadó gyermeklétszám miatt. A szakemberek szerint a hátrányos helyzetű gyerekek szempontjából egyenesen létfontosságú lenne a rövidebb nyári szünet. Vannak olyan hátrányos helyzetű gyerekek, akikkel egy nyári vakáció után szinte mindent elölről kell kezdeni, kezdve az alapvető higiéniés szabályok betartásától a nyelvtanilag helyes beszédig. Ha ugyanis az ilyen gyerekek két és fél hónapra kiesnek az ösztönző nevelési térből, szinte teljesen visszafejlődnek.
Az oktatási államtitkárság azonban hamar lesöpörte az asztalról Pokorni javaslatát. A közoktatásért felelős helyettes államtitkár szerint a magyar oktatás több évtizedes hagyományát, az iskolai nevelés bioritmusát a nyári szünet lerövidítésével nem lenne szerencsés felrúgni, a tanév meghosszabbítása ráadásul jelentős többletköltséget jelentene. Hozzátette: a lényegesen hosszabb évközi szünetek pedagógiai szempontból nem lennének jók, mert akkor szinte elölről kellene kezdeni a tanítást.
Sokan úgy vélik, a javaslat elutasítása mögött elsősorban nem szakmai indokok, hanem a Pokorni–Hoffmann-ellentét áll. Egyesek úgy látják, a helyzet mára annyira kiélesedett, hogy a két fél megfontolás nélkül utasít el minden javaslatot vagy ötletkezdeményt, ami a másiktól származik. Ha ez valóban így van, akkor sürgősen változtatni kell a helyzeten. A két politikus közül ugyan az egyik felülkerekedhetett a másikon, az igazi vesztes azonban ebben a csatában nem a legyőzött fél, hanem mi vagyunk: a szülők, a tanárok és a gyerekek. Egyik politikus sem csinálhat presztízskérdést az őt ért szakmai kritikákból, vagy éppen politikai támadásokból. Nekik az a dolguk, hogy minden körülmények között felülemelkedjenek a sérelmeiken, és újra leüljenek egymással szemben, mert a családok és a gyerekek érdekeit ez szolgálja. Persze nem csak a hosszú nyári szünet jelent gondot, a tanévkezdés sem minden szempontból örömteli. Sok szülőnek amiatt fő a feje, miből fizeti ki majd a borsos árú tankönyv-, füzet- és írószercsomagot. Vannak olyan családok, ahol már június óta spórolgatják össze a tanévkezdésre valót, hiszen két gyerek esetén pillanatok alatt akár százezer forintot is felemészthet a szeptemberi évkezdet. A szülőknek nincs apelláta: hiába az egekbe szökő devizahitel, mégsem kapnak hitelt a papírboltban. Aki nem fizet, az mehet Isten hírével könyv, füzet iskolatáska nélkül.
Ezzel szemben az önkormányzatok megtehetik, hogy akár egy teljes évig ne fizessék ki a rászoruló, ingyenes tankönyvellátásra jogosult gyerekek könyveit, majd szemrebbenés nélkül megrendeljék a következő évre a kiadványokat. Csoda-e, hogy a kis tőkével rendelkező, hazai tulajdonú kiadóknál betelt a pohár, és azzal fenyegetőznek, hogy nem szállítják ki a tankönyvek egy részét, ameddig a felhalmozódott adóssággal rendelkező önkormányzatok nem rendezik tavalyi tartozásukat és az idei előlegszámlát? A kialakult helyzet különösen annak fényében felháborító, hogy az önkormányzatok már egy évvel ezelőtt megkapták a tankönyvekre járó támogatást az államtól, ráadásul címkézett pénzként, ami azt jelenti, hogy ezt az összeget a fenntartók kizárólag tankönyvekre fordíthatják.
Magát európainak tartó országban nem fordulhat elő olyan, hogy a tanévkezdésre akár egyetlen gyerek is könyv nélkül maradjon. Az államnak kutyakötelessége, hogy beavatkozzon, és megoldja a helyzetet még akkor is, ha ő eredetileg nem vétkes, hiszen már odaadta a pénzt a könyvekre. A közoktatásért felelős helyettes államtitkár is elismerte: megengedhetetlen, hogy a piaci érdekektől függjön, a gyerekek megkapják-e a tankönyveket. Az új Nemzeti alaptanterv életbe-lépésével drasztikusan csökken majd a mai túlzott tankönyvkínálat, ez pedig néhány éven belül megteremti a lehetőségét annak, hogy bevezessék a tartós, széles körben ingyenes tankönyveket. Az ingyenesség a családok bajára valóban megoldást jelentene, a fenntartók számára nem.
A bajban lévő önkormányzatok persze azzal érvelnek: olyan súlyosan alulfinanszírozzák őket, hogy képtelenek minden kiadásukat fedezni, és ha választani kell, előbb a fűtést és az étkeztetést fizetik ki, csak utána a tankönyveket. A készülő új önkormányzati törvény megoldást hozhat a bajra, amennyiben a nehéz helyzetbe került önkormányzatok által működtetett iskolák állami fenntartásba kerülnek. Az államnak azonban ezek után nem lesz kibúvója: neki már nem lesz lehetősége továbbpasszolni az iskolát, ha nehézségekbe ütközik a fenntartása. Ha az államnak nem lesz pénze a fenntartásra, akkor nemcsak tankönyv nem lesz, de iskola sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.